Opis
Problemy Wczesnej Edukacji 2021, nr 1 (52)
Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
Autor: red. nacz. Dorota Klus-Stańska
„Problemy Wczesnej Edukacji” to czasopismo naukowe, które publikuje oryginalne artykuły naukowe w językach polskim i angielskim, których tematyka wpisuje się w nurt badań nad dzieckiem i dzieciństwem oraz wczesną edukacją. Znajdujące się w czasopiśmie artykuły mają zarówno charakter teoretyczny, jak i empiryczny i wiążą namysł nad wczesną edukacją z innymi subdyscyplinami pedagogiki, takimi, jak: pedagogika ogólna, dydaktyka, pedagogika społeczna, pedeutologia, ale także z innymi dziedzinami wiedzy, czyli z filozofią i socjologią edukacji, antropologią kulturową, psychologią czy naukami prawnymi.
Spis treści
ROZPRAWY I ARTYKUŁY
Urszula Szuścik, Bazgrota w twórczości plastycznej dziecka –
obszar wciąż niedoceniany . . . . 7
Marzenna Nowicka, W świecie poznanych i „niepoznanych” liter, czyli o kontynuacji
bezsensów w instytucjonalnych praktykach nauki czytania i pisania dzieci . . 18
Monika Wiśniewska-Kin, Eliza Rybska, Reprezentacje obiektów przyrodniczych
z dziecięcej perspektywy . . . 38
Jan Amos Jelinek, Rozumienie przez dzieci 6-, 7- i 8-letnie
występowania wody w gruncie . . . . 50
Agnieszka Nowak-Łojewska, Podążając śladem dziecięcego rozumienia
świata społecznego. Uwagi na marginesie badań mozaikowych .. . 64
Tomasz Nowicki, Ludzkie zoo w percepcji dzieci . 82
Agnieszka Bojarska-Sokołowska, Wykorzystanie STEAM-owego projektu
w kształtowaniu wybranych pojęć geometrycznych u przedszkolaków . . 98
Monika Czajkowska, Klaudia Mróz, Nauczyciele wychowania przedszkolnego
i klas I–III wobec edukacji matematycznej z wykorzystaniem nowych technologii . .. 113
WDROŻENIA I PRAKTYKI
Monika Wiśniewska-Kin, Kiedy koniec wieńczy dzieło.
Skuteczne zdziwienie „w teatrze życia codziennego” . 129
Jolanta Kruk, Kamila Zdanowicz-Kucharczyk, Mindtoyness – zestawy dydaktyczne
rozwijające zmysły i uważność poznawczą. Wykorzystanie badań ewaluacyjnych
w praktyce pedagogicznej .. . 142
Joanna Rokita-Jaśkow, Werona Król-Gierat, Preparing teachers
of Early Childhood Education to teach a foreign language:
the PEPELINO portfolio in practice . .. 153
Alina Kalinowska-Iżykowska, W poszukiwaniu rozumowania matematycznego
najmłodszych uczniów – doniesienie z badań wdrożeniowych . . 170
Kalina Jastrzębowska, Opening tasks, opening minds –
a rediscovery of the open-ended approach . .. . 181
List do Redakcji . . . . 196
Odpowiedź na list do Redakcji . .. 199
Autorzy . . 201
Informacje dla Autorów . . 203
Contents
STUDIES AND ARTICLES
Urszula Szuścik, Scribble in a child’s art work – an area still underestimated . . . 7
Marzenna Nowicka, In the world of known and “unknown” letters,
that is about the continuation of nonsense in institutional practices
of learning children to read and to write . 18
Monika Wiśniewska-Kin, Eliza Rybska, Representations of natural objects
from a child’s perspective . . 38
Jan Amos Jelinek, Understanding of water in the ground
by 6, 7 and 8-year-old children . . 50
Agnieszka Nowak-Łojewska, Following in the footsteps of a child’s understanding
of the social world. Notes on the margin of mosaic research .. 64
Tomasz Nowicki, Children’s perception of the Human Zoo .. . 82
Agnieszka Bojarska-Sokołowska, The use of STEAM project
in shaping selected geometric concepts in preschoolers . . 98
Monika Czajkowska, Klaudia Mróz, Pre-school education teachers and primary school
teachers towards mathematical education with the use of new technologies . .. 113
IMPLEMENTATIONS AND PRACTICES
Monika Wiśniewska-Kin, When the end crowns the work. Effective astonishment
“in the theater of everyday life” . . 129
Jolanta Kruk, Kamila Zdanowicz-Kucharczyk, Didactic sets to develop senses
and cognitive mindfulness. The use of evaluation research in pedagogical practice .. 142
Joanna Rokita-Jaśkow, Werona Król-Gierat, Preparing teachers of Early
Childhood Education to teach a foreign language: the PEPELINO portfolio in practice . . 153
Alina Kalinowska-Iżykowska, In search of the youngest students’ mathematical
reasoning – a research report . . 170
Kalina Jastrzębowska, Opening tasks, opening minds –
a rediscovery of the open-ended approach . . . 181
Letter to Editor . .. 196
Answer to the letter to Editor . .. . 199
Authors . . . 201
Information for Authors . . 206
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.