Opis
Polonistyka końca świata. Edukacja literacka wobec wyzwań współczesności
Autorzy: Maciej Michalski
Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
„Świat umiera, a my nawet tego nie zauważamy” – pisała niedawno Olga Tokarczuk. Mimo to uprawiamy dydaktykę polonistyczną (i nie tylko), tak jakby nie obchodził nas zbliżający się koniec i prowadzące do niego kryzysy. Coraz bardziej powiększa się rozziew między otaczającą nas rzeczywistością a tym, czego i jak nauczamy, przyczyniając się do wzrostu frustracji młodych ludzi, potęgowanej nieprzewidywalnymi skutkami pandemii. Książka niniejsza stanowi próbę diagnozy tej sytuacji oraz oferuje propozycje zmian w edukacji literackiej, aby pomagała ona przetrwać we współczesnym świecie oraz odpowiedzialnie go zmieniać.
Spis rzeczy
Wstęp . . 9
Część I
Próba diagnozy – współczesne kryzysy
Próba diagnozy – wyzwania współczesności . . 19
Kryzys wspólnoty . . 19
Kryzys środowiska . .. 26
Kryzys poznawczy . . 28
Wnioski . . 34
Próba diagnozy – uczniowie i studenci . . 35
Próba diagnozy – skutki pandemii .. 44
Próba diagnozy – szkoła i edukacja literacka . . 52
Kryzys szkolnictwa .. 54
Złudzenie sprawczości . 58
Edukacja polonistyczna – „programowy” punkt wyjścia . . 63
Osmotyczny (protoakademicki/transmisyjny) charakter podstawy .. 65
Etnocentryzm i kwestie tożsamości .. 69
„Wiedzocentryzm”. 75
Literaturocentryzm . . 79
Edukacja literaturą oraz dla literatury i dla literaturoznawstwa . 81
Kanon lektur . . 84
Tragizm, nieszczęścia, porażki . 85
Antropocentryzm . . 88
-centryzmy i inne -izmy, czyli iluzja kompletności i kontroli .. 89
Retrotopia edukacyjna . . 91
Miejsce retoryki .. 94
Wnioski . . 97
Próba diagnozy: po co nam dziś literatura oraz literaturoznawstwo? .. 98
Trudności z odpowiedzią . . 100
Do czego (prawdopodobnie) literatura nie służy .. 109
Przeciw literaturze i literaturoznawstwu . 113
Współczesne użycia literatury . 122
Wnioski .. 128
Część II
Propozycje rozwiązań
Wstępne założenia . . 133
Dlaczego język polski? . . 139
Z czego (częściowo) zrezygnować .. 145
Edukacja literacka bez literatury? .146
„Farewell, miss Iza, farewell”, czyli co zrobić z klasyką literatury? .. 147
Edukacja literacka bez literaturoznawstwa? . 153
Gatunki jak modi egzystencji/antropologiczne . 155
Narracja, fabuła, fikcja . 161
Stylistyka i figury myśli, czyli metonimia, metafora, ironia i symbol . 163
Dobór tekstów . 165
Narracje personalne .. 166
Teksty niefikcjonalne i nieliterackie . 169
Fragment . 171
Ramy edukacji polonistycznej .. 172
Wiedza ..174
Aktualność .. 176
Postantropocentryzm .. 177
Pluralizm: perspektyw, kultur, przekonań . . 181
Tematy, doświadczenia i kategorie interdyskursywne . 185
Doświadczenia trudne . 186
Umiejętności .. 188
Nauka krytycznego myślenia .189
Pułapki myślenia, błędy, bezmyślność . 194
Nauka krytycznego myślenia w edukacji literackiej . 201
Interpretacja . . 205
Interpretacja jako sposób bycia (we wspólnocie) .. 206
Praca tekstem . . 208
Pluralizm – poetyk, metod, odczytań, dyscyplin . 210
Kompetencje społeczne . . . 212
Kształtowanie wrażliwości i otwartości . . 212
Kształtowanie odporności . 218
Lekcja (z) psychologii .. 220
Lekcja (z) filozofii . 222
Komizm, czyli „przyśmiewanie sobie rzeczywistości” . 223
Interpretacja i pisanie jako kształtowanie resilience . 226
Współczesny nauczyciel . .228
Podstawa programowa – propozycja . 230
Wstępne założenia . . 231
Projekt podstawy programowej . . 233
Propozycja egzaminów . . 241
Zakończenie: próbować! . . 245
Bibliografia . .. 247
Indeks osób . . . 265
Nota edytorska . . . 271
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.