Opis
Niepoprawny istnieniowiec. Bolesław Leśmian i doświadczenie literatury
Autorzy: Dariusz Szczukowski
Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
Wykorzystując różne języki humanistyki, książka ta opowiada o doświadczeniu poezji i egzystencji, egzystencji i poezji – tego nierozerwalnego splotu – w którym odbywa się niepokojąca gra Bolesława Leśmiana o własną podmiotowość. Bohaterem tej książki jest zatem Lesman/Leśmian – „niepoprawny istnieniowiec”, zmagający się z bolesnym poczuciem klęski i jednocześnie zaświadczający na różne sposoby o życiu. Leśmian „niesamowity” i Leśmian „fascynujący”, który dla siebie i dla nas nie chce być tylko Leśmianem.
Spis treści
Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
Labirynty Leśmiana . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
Doświadczenie poezji . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
Rozdział 1. „Żem inny niepodobny – odmieniec i dziw!”.
Sygnatury Leśmiana . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25
Spojrzenie poety . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25
Podmiot atopiczny . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32
Czar wzajemnych odbić . . . . . . . . . . . . . . . . . 36
Z ukosa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41
Podmiot ekstatyczny . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44
„Prorok jak ogień”. Via exstativa Eliasza . . . . . . . . . . . 48
Święto wiosny. Taniec poezji . . . . . . . . . . . . . . 53
Lesman i Leśmian . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59
(Nie)swojskie imiona . . . . . . . . . . . . . . . . . 62
„Jam – nie Osjan”. Przeciw tożsamości . . . . . . . . . . . . 68
„Kto mnie pozna po głosie” . . . . . . . . . . . . . . . . 71
Poeta – dawca imion . . . . . . . . . . . . . . . . . 74
Lęk przed niemotą . . . . . . . . . . . . . . . . . 79
Poeta i Dziewczyná . . . . . . . . . . . . . . . . . 84
Rozdział 2. Męskie fantazje . . . . . . . . . . . . . . . . . 91
„Takie pół porcji mężczyzny”. Ciało Leśmiana . . . . . . . . . . . 91
Ciało potworne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95
Męskie rany . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 101
Męskie pragnienia . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105
Niezdrowe ekscytacje . . . . . . . . . . . . . . . . 114
Tajemnice Panny Anny . . . . . . . . . . . . . . . . . 123
„Schadzka ze sobą” . . . . . . . . . . . . . . . . . 128
Jawne i skryte pragnienia. Majka . . . . . . . . . . . . . 132
„Rozkoszne przeinaczenia” . . . . . . . . . . . . . . . 138
Zakochany Leśmian . . . . . . . . . . . . . . . . . . 142
Lektura intymna . . . . . . . . . . . . . . . . . . 143
Pieśń miłosna . . . . . . . . . . . . . . . . . . 145
Scena miłości . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148
Scena sekretna . . . . . . . . . . . . . . . . . . 151
Scena zazdrości . . . . . . . . . . . . . . . . . . 154
Koda . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 156
Rozdział 3. Bolesław Leśmian i zwierzęta . . . . . . . . . . . . . 159
Zapatrzenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 160
Zwierzę i aura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 164
Nieludzki Eros . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 167
Wiersze konne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 168
Zwierzyniec . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 171
Zwierzęca twarz człowieka . . . . . . . . . . . . . . . . 174
Nieludzka śmierć zwierzęcia . . . . . . . . . . . . . . . 176
Jak umiera goryl? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 180
Rozdział 4. Dar przyjaźni, dar opowieści. Dwaj Macieje . . . . . . . . 185
Przyjaźń nieskromna . . . . . . . . . . . . . . . . . 187
„Dar to – nie lada, i skarb – nie drobnota” . . . . . . . . . . . 193
Rozdział 5. Leśmian i widma . . . . . . . . . . . . . . . . 201
Leśmian i duchy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 201
Medium . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 202
Halucynacje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 209
Widma dzieciństwa . . . . . . . . . . . . . . . . . . 213
Ze wspomnień dzieciństwa . . . . . . . . . . . . . . 213
Ślady dzieciństwa . . . . . . . . . . . . . . . . . 218
Pieśni żałobne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 224
„Moment depresyjny” . . . . . . . . . . . . . . . . 231
Siostra źle pochowana . . . . . . . . . . . . . . . . 233
Opowieści z krypty . . . . . . . . . . . . . . . . . . 241
„Młodziuchna próchniatka” . . . . . . . . . . . . . . 242
We władzy trupa . . . . . . . . . . . . . . . . . 248
Kości, które nie chcą żyć . . . . . . . . . . . . . . . 249
Pośmiertny teatr . . . . . . . . . . . . . . . . . . 253
Leśmiana śmierć własna . . . . . . . . . . . . . . . . . 261
Scena śmierci . . . . . . . . . . . . . . . . . . 267
„Jest tam kto?” . . . . . . . . . . . . . . . . . . 270
Wspólnota żałobników . . . . . . . . . . . . . . . . . 274
Zamiast zakończenia. „Niepoprawny Istnieniowiec” . . . . . . . . . 279
Bibliografia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 283
Literatura podmiotu . . . . . . . . . . . . . . . . 283
Wykorzystana literatura przedmiotu . . . . . . . . . . . . 283
Literatura pomocnicza . . . . . . . . . . . . . . . . 288
Nota redakcyjna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 301
Indeks . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 303
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.