www.zak24.pl
KSIĘGARNIA NAUKOWO - AKADEMICKA

Metoda diagnostyki łożysk na podstawie analizy przebiegów prądu i napięcia zasilającego…

24,50 

ISBN/ISSN: 978-83-7348-726-0

Wydanie: 1

Rok publikacji: 2018

Stron: 106

oprawa miękka

Opis

Metoda diagnostyki łożysk na podstawie analizy przebiegów prądu i napięcia zasilającego silnik indukcyjny

autor: Dzwonkowski Ariel

Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej

 

Słowa kluczowe: łożysko, badania eksperymentalne uszkodzeń łożysk, metody diagnostyki łożysk w silnikach indukcyjnych, analiza metrologiczna układu pomiarowego, silnik indukcyjny

 

Opis:

W monografii przedstawiono wyniki studiów literaturowych dotyczących diagnostyki łożysk w silnikach indukcyjnych oraz omówiono podstawowe zagadnienia związane z budową łożysk i kryteriami ich jakości (rozdział 3). Dokonano również krytycznej analizy metod najczęściej wykorzystywanych do monitorowania stanu technicznego łożysk, a mianowicie metod wibracyjnych i prądowych. Ze względu na wady opisanych na podstawie literatury metod zaproponowano nową, bezczujnikową i nieinwazyjną metodę diagnostyki łożysk opartą na pomiarze i analizie widma iloczynu wartości chwilowych prądu i napięcia.

Niewątpliwą zaletą nowej metody w porównaniu z obecnie stosowanymi metodami prądowej diagnostyki łożysk silników indukcyjnych jest jawne występowanie w widmie mocy chwilowej składowej o częstotliwości charakterystycznej dla uszkodzenia. Dzięki temu obliczenie częstotliwości uszkodzenia jest łatwiejsze niż identyfikacja składowych zmodulowanych sygnałem o częstotliwości charakterystycznej, jak ma to miejsce w metodach opartych na analizie widma prądu zasilającego silnik.

 

SPIS TREŚCI
WYKAZ WAŻNIEJSZYCH OZNACZEŃ
1. WSTĘP
2. WPROWADZENIE
3. PRZEGLĄD METOD DIAGNOSTYKI ŁOŻYSK W SILNIKACH INDUKCYJNYCH
3.1. Podstawowe informacje dotyczące diagnostyki łożysk
3.2. Budowa łożysk
3.3. Uszkodzenia łożysk
3.4. Wybrane metody diagnostyki łożysk
3.4.1. Metody wibroakustyczne diagnostyki łożysk
3.4.1.1. Pomiar emitowanych drgań
3.4.1.2. Pomiar impulsów udarowych
3.4.1.3. Pomiar emitowanego hałasu
3.4.1.4. Metoda obwiedni wysokoczęstotliwościowych
3.4.2. Metody prądowe diagnostyki łożysk
3.4.2.1. Metoda analizy widma prądu stojana w stanie pracy ustalonej
3.4.2.2. Statystyczna metoda adaptacyjna czasowo-częstotliwościowa
3.4.2.3. Metoda detekcji uszkodzeń łożysk z wykorzystaniem wektora Parka
3.5. Podsumowanie
4. NOWA METODA DIAGNOSTYKI ŁOŻYSK SILNIKÓW INDUKCYJNYCH
4.1. Proponowana metoda
4.2. Podstawy matematyczne proponowanej metody
4.3. Podsumowanie
5. BADANIA SYMULACYJNE
5.1. Wprowadzenie
5.2. Obwodowy model matematyczny silnika indukcyjnego
5.3. Wyniki badań obwodowego modelu matematycznego silnika indukcyjnego
5.3.1. Widmo mocy chwilowej dla silnika nieuszkodzonego
5.3.2. Widmo mocy chwilowej dla silnika uszkodzonego
5.3.2.1. Silnik z uszkodzeniem bieżni zewnętrznej łożyska
5.3.2.2. Silnik z uszkodzeniem bieżni wewnętrznej łożyska
5.3.2.3. Silnik z uszkodzeniem elementu tocznego łożyska
5.4. Podsumowanie
6. BADANIA EKSPERYMENTALNE USZKODZEŃ ŁOŻYSK Z WYKORZYSTANIEM
NOWEJ METODY DIAGNOSTYCZNEJ
6.1. Sposób przeprowadzania badań nową metodą
6.2. Stanowisko badawcze
6.2.1. Część sprzętowa stanowiska badawczego
6.2.2. Część programowa stanowiska badawczego
6.3. Pomiary testowe
6.3.1. Pomiary wykonane wibrometrem laserowym
6.3.2. Pomiary wykonane systemem DREAM
6.3.3. Pomiary wykonane kamerą termowizyjną
6.3.4. Podsumowanie
6.4. Badania silników indukcyjnych z symulowanymi uszkodzeniami łożysk na podstawie
analizy sygnałów elektrycznych
6.4.1. Widmo mocy chwilowej dla silnika nieuszkodzonego
6.4.2. Widmo mocy chwilowej dla silnika z uszkodzeniem łożyska symulowanym
przez drgania wzbudnika o częstotliwości fH = 40 Hz
6.4.3. Widmo mocy chwilowej dla silnika z uszkodzeniem łożyska symulowanym
przez drgania wzbudnika o częstotliwości fH = 27,3 Hz
6.4.4. Widmo mocy chwilowej dla silnika z uszkodzeniem łożyska symulowanym
przez drgania wzbudnika o częstotliwości fH = 32 Hz
6.4.5. Podsumowanie
6.5. Badania silników indukcyjnych z rzeczywistymi uszkodzeniami łożysk na podstawie
analizy mocy chwilowej
6.5.1. Widmo mocy chwilowej dla silnika nieuszkodzonego
6.5.2. Widmo mocy chwilowej dla silnika z uszkodzeniem pierścienia zewnętrznego
łożyska
6.5.3. Widmo mocy chwilowej dla silnika z uszkodzeniem pierścienia wewnętrznego
łożyska
6.6. Podsumowanie
7. ANALIZA METROLOGICZNA UKŁADU POMIAROWEGO
7.1. Wstęp
7.2. Niepewność pomiaru mocy chwilowej w układzie z przetwornikiem napięcia i przetwornikiem
prąd–napięcie
7.2.1. Niepewność pomiaru napięcia
7.2.1.1. Wariancja estymacji przekładni przetwornika napięciowego – u2(ku)
7.2.1.2. Wariancja pomiaru napięcia kartą akwizycji danych – u2(uwy)
7.2.1.3. Wariancja złożona estymaty napięcia – u2(u)
7.2.2. Niepewność pomiaru prądu
7.2.2.1. Wariancja estymacji przekładni przetwornika prąd–napięcie – u2(ki)
7.2.2.2. Wariancja złożona estymaty prądu – u2(i)
7.2.3. Niepewność pomiaru mocy chwilowej
7.3. Niepewność pomiaru mocy chwilowej w układzie z bocznikiem i dzielnikiem napięcia
7.3.1. Niepewność pomiaru napięcia
7.3.1.1. Wariancja estymacji przekładni dzielnika napięciowego – u2(kD)
7.3.1.2. Wariancja złożona estymaty napięcia – u2(u)
7.3.2. Niepewność pomiaru prądu
7.3.2.1. Wariancja estymacji przełożenia prądu na napięcie dla bocznika – u2(Rb)
7.3.2.2. Wariancja złożona estymaty prądu – u2(i)
7.3.3. Niepewność pomiaru mocy chwilowej
7.4. Podsumowanie
8. PODSUMOWANIE
BIBLIOGRAFIA
Streszczenie w języku polskim
Streszczenie w języku angielskim

Opinie

Na razie nie ma opinii o produkcie.

Napisz pierwszą opinię o “Metoda diagnostyki łożysk na podstawie analizy przebiegów prądu i napięcia zasilającego…”

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *