Opis
Liczby, figury i inne a(bs)trakcje
Wydawnictwo: GIS
Autorzy: Marek Zakrzewski
W miarę wykształcony człowiek słyszał coś o teorii względności, o DNA, o ewolucji czy o tablicy Mendelejewa. Ale jego wiedza matematyczna z reguły kończy się na logarytmach, geometrii analitycznej bądź początkach analizy, czyli na matematyce XVII w. A najgłębsze znane ze szkoły twierdzenia — twierdzenie Pitagorasa i wzór na objętość kuli — mają ponad 2200 lat.
Absolwent szkoły średniej może sobie wyobrazić, czym zajmuje się fizyk, biolog czy historyk. Ale nawet absolwent wyższej uczelni nie bardzo wie, co właściwie robi matematyk. Niniejsza książka powinna dać pewne wyobrażenie o tym, czym zajmowali się matematycy przez ostatnie 400 lat, miejscami dochodzi nawet do tematyki uprawianej przez nich współcześnie.
Książka przeznaczona jest dla osób, które nie zajmują się matematyką zawodowo, ale chciałyby zorientować się, czym zajmują się matematycy. Mogą to być inżynierowie, biolodzy, lekarze, architekci, może historycy itp. i oczywiście uczniowie starszych klas szkoły średniej.
Spis treści
Czym zajmują się matematycy?
I Liczby 1
1 Liczby pierwsze 3
1.1 Twierdzenie Euklidesa i sito Eratostenesa . . . . . . . . . . . . 3
1.2 Kilka pytań o liczby pierwsze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
2 Granica, logarytm naturalny i rozmieszczenie
liczb pierwszych 8
2.1 Pojęcie granicy i logarytm naturalny . . . . . . . . . . . . . . . 8
2.2 Rozmieszczenie liczb pierwszych . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10
2.3 Dwa „łatwe” twierdzenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
3 Sumy potęg i liczby wielokątne 15
3.1 Trzy twierdzenia o sumie potęg . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
3.2 Liczby wielokątne i twierdzenie Cauchy’ego . . . . . . . . . . . 18
3.3 Gauss . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19
4 Kongruencje i rozpoznawanie pierwszości 21
4.1 Kongruencje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21
4.2 Dwa klasyczne twierdzenia: Wilsona i Fermata . . . . . . . . . 23
4.3 Rozpoznawanie pierwszości: test Fermata . . . . . . . . . . . . 25
4.4 Fermat . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27
5 Protokoły kryptograficzne 28
5.1 Szyfry symetryczne i uzgadnianie klucza . . . . . . . . . . . . . 29
5.2 RSA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31
II Figury i przestrzenie 35
6 Wielokąty foremne i parkietaże 37
6.1 Wielokąty foremne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37
6.2 Parkietaże płaszczyzny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39
6.3 Upakowania na płaszczyźnie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41
6.4 Gardner i Escher . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43
7 Wzory Eulera i Picka 44
7.1 Wzór Eulera . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44
7.2 Wzór Picka i wielokąty na kracie . . . . . . . . . . . . . . . . . 46
7.3 Euler . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48
8 Wielościany 49
8.1 Wielościany platońskie i archimedesowe . . . . . . . . . . . . . 49
8.2 Parkietaże i upakowania w przestrzeni . . . . . . . . . . . . . . 52
9 Czwarty wymiar i wyżej 54
9.1 Hipersześcian i inne wielokomórki . . . . . . . . . . . . . . . . . 54
9.2 Osobliwości wyższych wymiarów . . . . . . . . . . . . . . . . . 56
10 Grupy symetrii 59
10.1 Symetrie wielokątów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59
10.2 Grupy permutacji, izomorfizm i twierdzenie Cayleya . . . . . . 61
10.3 Grupy obrotów wielościanów platońskich* . . . . . . . . . . . . 63
10.4 Podgrupy i dzielniki normalne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66
III Świat szeregów i funkcji 67
11 Szeregi liczbowe 70
11.1 Szereg geometryczny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70
11.2 Szeregi harmoniczny, anharmoniczny i . . . . . . . . . . . . . . . 72
11.3 . . . i szeregi pokrewne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74
12 Pochodna 76
12.1 Pochodna i jej interpretacje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76
12.2 Obliczanie pochodnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79
12.3 Funkcje przestępne i równania różniczkowe . . . . . . . . . . . . 81
13 Funkcje przestępne i „najpiękniejszy wzór matematyki” 84
13.1 Aproksymacje wielomianowe i rozwinięcia Maclaurina . . . . . 84
13.2 Liczby zespolone i funkcje przestępne . . . . . . . . . . . . . . . 88
13.3 Szalone rachunki Leonharda Eulera* . . . . . . . . . . . . . . . 89
14 Całka oznaczona i wzór Newtona-Leibniza 92
14.1 Całka oznaczona: nieformalne wprowadzenie . . . . . . . . . . . 92
14.2 Funkcja pierwotna i wzór Newtona-Leibniza . . . . . . . . . . . 95
14.3 Newton i Leibniz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98
15 Obliczanie stałych i wzór Leibniza 100
15.1 Wzór Mercatora, ln 2 i okres podwojenia . . . . . . . . . . . . . 100
15.2 Wzór Leibniza i obliczanie π . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103
15.3 Riemann . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 106
IV Dyskretne pytania XX wieku 107
16 Zasada szufladkowa, kolorowanie i twierdzenie Sylvestera 109
16.1 Zasada szufladkowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109
16.2 Kolorowanie, parzystość i polimina . . . . . . . . . . . . . . . . 111
16.3 Proste twierdzenie o prostych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113
16.4 Erd˝os . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114
17 Twierdzenia ramseyowskie 115
17.1 Gra w trójkąty i liczby Ramseya . . . . . . . . . . . . . . . . . 115
17.2 Twierdzenie van der Waerdena . . . . . . . . . . . . . . . . . . 118
18 Trzy gry Conwaya: kropki, krzyżyki i żołnierze 120
18.1 Kropki i krzyżyki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 120
18.2 Żołnierze Conwaya . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 122
18.3 Conway . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 124
V Nieprzeliczalność, niezupełność i nieobliczalność 125
19 Przeliczalność, nieprzeliczalność i liczby przestępne 127
19.1 Zbiory przeliczalne i zbiory nieprzeliczalne . . . . . . . . . . . . 127
19.2 Liczby kardynalne i twierdzenie Cantora . . . . . . . . . . . . . 130
19.3 O liczbach przestępnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 131
19.4 Cantor i Hilbert . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133
20 Arytmetyka Peana i twierdzenie G¨odla 134
20.1 Arytmetyka jako system formalny . . . . . . . . . . . . . . . . . 134
20.2 Twierdzenie G¨odla . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 137
21 Granice obliczalności i problem stopu 140
21.1 Obliczalność i rozstrzygalność . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 140
21.2 Funkcja Rado i problem stopu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 143
21.3 G¨odel i Turing . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 146
VI Analogia, abstrakcja i nowoczesność 147
22 Ciała liczbowe i teoria Galois* 149
22.1 Ciała liczbowe i rozkład wielomianu . . . . . . . . . . . . . . . 150
22.2 Symetrie ciał i grupy Galois . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 151
22.3 Abel i Galois . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 154
23 Od algorytmu Herona do równań różniczkowych
i przestrzeni Banacha* 155
23.1 Algorytm Herona i punkty stałe . . . . . . . . . . . . . . . . . . 155
23.2 Równania różniczkowe, iteracje i przestrzenie Banacha . . . . . 158
23.3 Polska szkoła matematyczna i Stefan Banach . . . . . . . . . . 162
Odpowiedzi 165
Indeks 174
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.