Opis
Demokracja. Socjalizacja. Wychowanie. Publikacja dedykowana profesorowi Janowi Papieżowi
Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
Autor: Piotr Bauć, Katarzyna Kmita-Zaniewska, Marcin Welenc
Niniejsza publikacja dedykowana Profesorowi Janowi Papieżowi z okazji Jubileuszu siedemdziesiątych urodzin oraz czterdziestopięciolecia pracy naukowo-dydaktycznej powstała z inicjatywy uczniów i współpracowników Pana Profesora z Zakładu Teorii Wychowania Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Gdańskiego. Wspólnie z licznym gronem przyjaciół Pana Profesora pragnęli podarować Jubilatowi swoje przemyślenia i owoce badań poświęconych demokracji, socjalizacji i wychowaniu, ujęte w różnych kontekstach poznawczych oraz metodologicznych i z różną szczegółowością. Autorzy tekstów tworzących ten tom pochodzą z różnych szkół i ośrodków badawczych – połączyła ich osoba Jubilata, z którym współpracowali na wielu płaszczyznach życia akademickiego.
Spis rzeczy
Słowo wstępne 7
Sylwetka Jubilata. Profesor Jan Papież – pedagog, badacz i nauczyciel 10
Bibliografia prac Profesora Jana Papieża 18
CZĘŚĆ PIERWSZA
DEMOKRACJA – MIĘDZY STAŁOŚCIĄ
A ZMIENNOŚCIĄ PEDAGOGICZNEGO MYŚLENIA
Bogusław Śliwerski
Od lewo‑
do prawoskrętnej krytyki myśli pedagogów Nowego Wychowania.
Esej częściowo polityczny 29
Maria Mendel, Tomasz Szkudlarek 41
Wokół neoliberalnych i narodowo‑konserwatywnych
przeobrażeń szkolnictwa
publicznego 41
Małgorzata Lewartowska‑Zychowicz
Obywatel na manowcach, czyli o tym, jak homo politicus przekształcił się
w homo oeconomicus i co z tego dla edukacji wynika 56
Krzysztof Jakubiak
Polskie emanacje wychowania obywatelskiego w nowożytnej
myśli pedagogicznej 67
Jan Żebrowski
Kulturotwórcze i społeczno‑wychowawcze
funkcje paryskiego Centrum Dialogu
(w czterdziestopięciolecie działalności pallotyńskiego Centre du Dialogue) 76
Maria Szczepska‑Pustkowska
Korczakowski rodowód dziecięcego obywatelstwa. Rekonstrukcja
i aktualizacja idei 86
Ewa Rodziewicz
Co się wydarza? Między humanistyką a nową humanistyką 101
Danuta Żebrowska
O wychowaniu patriotycznym w okresie przemian ustrojowych w Polsce
i jednoczącej się Europie 120
CZĘŚĆ DRUGA
OD SOCJALIZACJI DO RESOCJALIZACJI
Lucyna Kopciewicz
Cyfrowe zabawki, elektroniczne smycze czy nowe narzędzia uczenia się?
Współczesne technologie w polu socjalizacyjnym małych dzieci 129
Andrzej Kaleta
Sto lat Chłopa polskiego w Europie i Ameryce 141
Irena Sorokosz
Czas wolny dziecka w perspektywie zachowań sedenteryjnych 150
Amadeusz Krause
Od postawy roszczeniowej do partnerstwa. Różne oblicza współpracy
z rodzicami dzieci niepełnosprawnych 161
Robert Opora
Implikacje dla resocjalizacji wynikające z teorii przywiązania 168
Justyna Siemionow
Proces resocjalizacji nieletnich – praktyczne aspekty analizy skuteczności
prowadzonych działań w środowisku instytucjonalnym182
Iwona Maria Kijowska
„Ja miałam szczęście…” . Wychowanie w rodzinie zastępczej z perspektywy
dorosłych usamodzielnionych kobiet 194
Eliza Czerka‑Fortuna
System rodzinny i sieć społecznego wsparcia dzieci z rodzin
wieloproblemowych 210
Joanna Nowak
Doświadczanie przemocy w rodzinie alkoholowej – narracja DDA 221
CZĘŚĆ TRZECIA
W KRĘGU EDUKACJI I WYCHOWANIA
Zbigniew Kwieciński
Dylematy zmian systemu edukacji 235
Andrzej Pawłucki
Kiedy teoria wychowania fizycznego staje się filozofią?244
Alicja Kargulowa
Problematyka poradoznawstwa w dydaktyce uniwersytetu jako organizacji
uczącej się .272
Ewa Szatan
Słuchanie muzyki w szkole – o sposobie rozwijania samodzielności ucznia 287
Katarzyna Kmita‑Zaniewska
System edukacji w obliczu transformacji ustrojowej w Polsce.
Czy współcześni reformatorzy odrobili lekcję? 295
Katarzyna Stankiewicz
(Nie)problematyczni uczniowie „powracający”. Perspektywa nauczycieli
edukacji wczesnoszkolnej 309
Marcin Welenc
O edukacji seksualnej w Polsce 317
Piotr Bauć
Semionauci edukacji 326
Posłowie (Piotr Bauć)335
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.