Opis
Czas Jerzego Limona. Księga pamiątkowa ku czci twórcy Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego
Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
Autorzy: red. Agnieszka Żukowska Jacek Kopciński
Jednym z ulubionych Szekspirowskich konceptów prof. Jerzego Limona były „sylaby czasu” (Makbet, V.5), zbieżne z jego przekonaniem, że nadanie przeszłości formy za pomocą języka, czy to naturalnego, czy języka sztuki, wprowadza rzeczy minione do innego obszaru bytowania, czyniąc je elementem naszego doświadczenia współczesności. Podobne intencje przyświecają też publikacji niniejszego tomu, który zaświadcza o tym, że czas Limona trwa nadal, choć w innym wymiarze – wymiarze pamięci, lektury, inspiracji, dialogu, polemiki.
Tytułowy „czas Jerzego Limona” odpowiada temu, co najbardziej pociągało twórcę Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego w teatrze oraz sztuce, ale też wskazuje na epokę, w której żył i pracował – a której rytm wyznaczały kolejne etapy budowy jego teatru, edycje Festiwalu Szekspirowskiego czy rozliczne przedsięwzięcia artystyczne i nauko-we, jakich był inicjatorem bądź współautorem. „Czas Jerzego Limona” to także czas rozwoju nauki, który odcisnął się w jego badaniach, i czas jego indywidualnych poszukiwań badawczych oraz literackich.
Ze wstępu
Spis treści
Wstęp 9
Michael Dobson
Gra międzynarodowa 23
Patryk Kencki
Archiwa recepcji.
Jerzy Limon jako historyk teatru staropolskiego 35
Ronan Paterson
Pogardzani aktorzy sceniczni? 47
György E. Szőnyi
Filolog Jerzy Limon.
Między strukturalizmem a teoriami postmodernistycznymi 65
Tomasz Kubikowski
Odmiany czasu albo wymiarowanie teatru 81
Tomasz Wiśniewski
Semiotyka praktyczna we współczesnych badaniach teatrologicznych 87
Patrice Pavis
„I to prawda”. Przemyślenia na temat inscenizacji
Króla Leara analizowanej w artykule Jerzego Limona
A Candle of Darkness: Multiplied Deixis in Roberto Ciulli’s ‘King Lear’ 101
Sylwia Dobkowska
Nieobecność czasu. Filozofia czasu Jerzego Limona i „piąty wymiar” w teatrze 109
Aneta Mancewicz
Przestrzeń i czas w wirtualnej rzeczywistości 131
Jacek Fabiszak
Znaczenie teorii teatru telewizji Jerzego Limona na przykładzie
spektaklu Romeo i Julia w reżyserii Katarzyny Klimkiewicz (2022) 149
Olga Kubińska
Od zbiorów archiwalnych do „archiwum pamięci”.
Limona dzieło a hermeneutyczna fenomenologia Paula Ricoeura 159
Agnieszka Żukowska
Pomiędzy nowożytnością a postnowoczesnością.
Pokaz pirotechniczny Cai Guo-Qianga City of Flowers in the Sky
w kontekście refleksji Jerzego Limona nad sztukami pięknymi 171
Małgorzata Grzegorzewska
Grzesznicy, święci i ich szekspirowscy imiennicy, albo kto jest kim
w Kupcu weneckim? 199
Marta Gibińska
Nieszczęsne szczęśliwe zakończenia 225
Dobrochna Ratajczakowa Szekspir Jerzego Limona.
Erotyczny żart jako klucz kulturowy 237
Zbigniew Majchrowski
Limon bez cenzury 243
Jacek Kopciński
Zabawa na krze. Münchhauseniada
i inne „brzmienia czasu” Jerzego Limona 257
Artur Blaim
Sub specie aeternitatis.
O tym, co konsensualne, idiosynkratyczne i wyobrażeniowe,
czyli (re)konstrukcje rzeczywistości, pamięci i historii w powieściach
Jerzego Limona 281
Marek Wilczyński
Dwa wieloryby. Glosa na marginesach 295
Małgorzata Jankowska
Wieloryb Jerzego Limona jako postmodernistyczny apokryf 303
Indeks przywołanych prac Jerzego Limona 325
Indeks osób 327
Spis ilustracji 339
Biogramy 343
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.