Opis
Basics of ship propulsion, Part I, Basic principles of ship propulsion and ship power engineering
Siłownie okrętowe, cz. I Podstawy napędu i energetyki okrętowej
Autorzy: Zygmunt Górski, Mariusz Giernalczyk
Wydawnictwo Uniwersytet Morski w Gdyni
„Basic of ship propulsion”, part I, „Basic principles of ship propulsion and ship power engineering” to anglojęzyczna wersja podręcznika pt. „Siłownie okrętowe”, cz. I, „Podstawy napędu i energetyki okrętowej” autorstwa Mariusza Giernalczyka i Zygmunta Górskiego. Stanowi kompendium informacji o podstawach napędu okrętowego, energetyki okrętowej oraz budowie i eksploatacji siłowni statków morskich. Obejmuje zarówno wiadomości teoretyczne, jak i praktyczne, dotyczące zadań, konfiguracji, parametrów eksploatacyjnych i obsługi różnych typów siłowni okrętowych. W czterech rozdziałach oprócz wstępnych informacji dotyczących m.in. zadań i klasyfikacji siłowni okrętowych omówiono dokładnie okrętowy układ energetyczny, jego sprawność, jak i sprawność siłowni okrętowej wraz ze sposobami jej podwyższania. Scharakteryzowano okrętowy układ ruchowy, opór statku, pędniki okrętowe, śruby, silniki napędowe i turbiny. Określono także warunki współpracy silnika, śruby i kadłuba, omawiając szczegółowo charakterystyki napędowe. Dołączono także spis oznaczeń i symboli używanych w książce. Zalecane pozycje literaturowe podano w bibliografii.
SPIS TREŚCI
Wstęp. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10
Spis oznaczeń i symboli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
1. Siłownia okrętowa wiadomości wstępne . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16
1.1. Zadania siłowni okrętowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16
1.2. Klasyfikacja siłowni okrętowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16
1.3. Źródła energii w siłowni okrętowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30
1.4. Odbiorniki energii na statku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34
2. Podstawy energetyki okrętowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40
2.1. Okrętowy układ energetyczny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40
2.1.1. Zapotrzebowanie energii do napędu statku . . . . . . . . . 40
2.1.2. Zapotrzebowanie statku na energię elektryczną . . . . . . 44
2.1.3. Zapotrzebowanie statku na energię cieplną . . . . . . . . . 48
2.2. Sprawność urządzenia i układu energetycznego . . . . . . . . . . 48
2.2.1. Sprawność urządzenia energetycznego. . . . . . . . . . . . 48
2.2.2. Sprawność układu energetycznego . . . . . . . . . . . . . . 50
2.3. Sprawność siłowni okrętowej i sposoby jej podwyższania . . . . 60
2.3.1. Sprawności ogólna i energetyczna siłowni okrętowej . . . 60
2.3.2. Podwyższanie sprawności energetycznej siłowni
spalinowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68
2.3.3. Sprawność siłowni turboparowej i sposoby jej
podnoszenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86
2.3.4. Sprawność siłowni kombinowanej . . . . . . . . . . . . . . 100
3. Okrętowy układ ruchowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110
3.1. Wielkości charakteryzujące okrętowy układ ruchowy . . . . . . . 110
3.2. Opór statku. Charakterystyki oporowe kadłuba . . . . . . . . . . . 118
3.2.1. Charakterystyka oporowa kadłuba . . . . . . . . . . . . . . 128
3.2.2. Czynniki wpływające na zmianę oporu podczas
eksploatacji statku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 130
3.3. Pędniki okrętowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 140
3.3.1. Koła łopatkowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 140
3.3.2. Śruby napędowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 142
3.3.3. Pędniki strugowodne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 154
CONTENTS
Preface . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
List of denotations and symbols . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
1. Basic information about marine power plant . . . . . . . . . . . . . . . 17
1.1. Tasks of marine power plant . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17
1.2. Classification of marine power plants . . . . . . . . . . . . . . . . 17
1.3. Sources of energy in marine power plant . . . . . . . . . . . . . . 31
1.4. Energy receivers on seagoing ship . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35
2. Basics of marine power engineering . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41
2.1. Ship power engineering system . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41
2.1.1. Energy demand for ship propulsion. . . . . . . . . . . . . . 41
2.1.2. Ship demand for electric power . . . . . . . . . . . . . . . . 45
2.1.3. Ship demand for heat energy . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49
2.2. Efficiency of energetic unit and energetic system . . . . . . . . . 49
2.2.1. Efficiency of energetic unit . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49
2.2.2. Efficiency of energetic system . . . . . . . . . . . . . . . . . 51
2.3. Marine power plant efficiency and means of its improvement . . 61
2.3.1. Total and energetic efficiency of marine power plant . . . 61
2.3.2. Improvement of diesel engine marine power plant
energetic efficiency . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69
2.3.3. Efficiency of steam turbine marine power plant and
means for its improvement . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87
2.3.4. Efficiency of combined marine propulsion . . . . . . . . . 101
3. Marine moving object . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111
3.1. Characteristic data of marine moving object . . . . . . . . . . . . 111
3.2. Ship resistance. Hull resistance characteristics . . . . . . . . . . . 119
3.2.1. Hull resistance characteristic . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129
3.2.2. Reasons for change of ship resistance during
ship operation. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 131
3.3. Ship thrusters . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 141
3.3.1. Paddle wheels. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 141
3.3.2. Screw propellers . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 143
3.3.3. Waterjet thrusters . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 155
3.3.4. Pędniki azymutalne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 156
3.3.5. Pędniki gondolowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 158
3.3.6. Pędniki cykloidalne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 158
3.4. Geometria i charakterystyki śrub okrętowych . . . . . . . . . . . . 164
3.4.1. Charakterystyki hydrodynamiczne i charakterystyki
obrotowe śrub . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 166
3.4.2. Wpływ kształtów i wymiarów skrzydła na
charakterystyki śrub. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 172
3.4.3. Charakterystyki obrotowe śruby . . . . . . . . . . . . . . . 176
3.4.4. Kawitacja śrub . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 182
3.5. Charakterystyki wysokoprężnych silników napędowych
statku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 188
3.5.1. Charakterystyki prędkościowe zewnętrzne . . . . . . . . . 188
3.5.2. Charakterystyki obrotowe śrubowe . . . . . . . . . . . . . 192
3.5.3. Charakterystyki uniwersalne . . . . . . . . . . . . . . . . . 192
3.5.4. Charakterystyki obciążeniowe . . . . . . . . . . . . . . . . 198
3.5.5. Pole pracy silnika okrętowego . . . . . . . . . . . . . . . . 201
3.5.6. Zasady doboru silnika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 204
3.6. Charakterystyki i pole pracy okrętowych turbin napędu
głównego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 212
3.6.1. Charakterystyka zewnętrzna i pole pracy turbiny
parowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 212
3.6.2. Charakterystyka zewnętrzna i pole pracy turbiny
gazowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 216
3.7. Współpraca silnika, śruby i kadłuba . . . . . . . . . . . . . . . . . 220
3.7.1. Warunki współpracy silnika, śruby i kadłuba . . . . . . . 220
3.7.2. Współpraca silnika wysokoprężnego ze śrubą
o stałym skoku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 222
3.7.3. Współpraca silnika wysokoprężnego ze śrubą
o skoku nastawnym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 228
3.7.4. Praca śruby przy manewrowaniu – krzywe
Robinsona . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 230
3.7.5. Samoregulacja prędkości obrotowej silnika
napędzającego śrubę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 234
3.7.6. Współpraca silnika wysokoprężnego wyposażonego w
regulator prędkości obrotowej ze śrubą napędową . . . . 236
3.7.7. Sterowanie programowe układów napędowych ze
śrubą nastawną. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 242
3.7.8. Współpraca silnika turbinowego ze śrubą o stałym
skoku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 246
3.3.4. Rudder propellers . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 157
3.3.5. Azipod propulsors . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 159
3.3.6. Cycloid thrusters . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 159
3.4. Geometry and characteristics of screw propellers . . . . . . . . . 165
3.4.1. Hydrodynamic and rotational characteristics of
propellers . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 167
3.4.2. Influence of blade shape and dimensions on
propeller characteristics . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 173
3.4.3. Rotational characteristics of propeller . . . . . . . . . . . . 177
3.4.4. Cavitation of propellers . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 183
3.5. Characteristics of seagoing ship main propulsion diesel
engines. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 189
3.5.1. Rotational constant fuel setting characteristics. . . . . . . 189
3.5.2. Diesel engine propeller characteristics . . . . . . . . . . . 193
3.5.3. Diesel engine universal characteristics . . . . . . . . . . . 193
3.5.4. Diesel engine load characteristics . . . . . . . . . . . . . . 199
3.5.5. Ship propulsion engine load diagram . . . . . . . . . . . . 201
3.5.6. Principles of engine selection . . . . . . . . . . . . . . . . . 205
3.6. Characteristics and load diagram of seagoing ship main
propulsion turbines . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 213
3.6.1. Steam turbine load characteristic and load
diagram . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 213
3.6.2. Gas turbine load characteristic and load
diagram . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 217
3.7. Cooperation of engine, propeller and hull . . . . . . . . . . . . . . 221
3.7.1. Cooperation conditions of engine, propeller and hull . . . 221
3.7.2. Cooperation of diesel engine and fixed pitch
propeller . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 223
3.7.3. Cooperation of diesel engine and controllable
pitch propeller . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 229
3.7.4. Operation of propeller during manoeuvres – Robinson
curves . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 231
3.7.5. Self-control of rotational speed of engine driving ship
propeller . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 235
3.7.6. Cooperation of diesel engine equipped with speed
governor and propeller . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 237
3.7.7. Program-following control of ship propulsion equipped
with controllable pitch propeller . . . . . . . . . . . . . . . 243
3.7.8. Cooperation of turbine and fixed pitch
propeller . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 247
3.7.9. Współpraca silnika turbinowego ze śrubą o skoku
nastawnym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 248
3.7.10. Współpraca silnika elektrycznego ze śrubą o stałym
skoku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 250
3.7.11. Układy napędowe wielosilnikowe . . . . . . . . . . . . . . 254
3.7.12. Układy napędowe kombinowane . . . . . . . . . . . . . . 258
3.7.13. Odbiorniki mocy w układzie napędowym . . . . . . . . . 262
4. Charakterystyki napędowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 266
4.1. Charakterystyki napędowe mocy układów napędowych
ze śrubą o stałym skoku. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 268
4.2. Charakterystyki napędowe mocy układów napędowych
ze śrubą o skoku nastawnym. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 274
4.3. Charakterystyki napędowe zużycia paliwa układów
napędowych ze śrubą o stałym skoku . . . . . . . . . . . . . . . . 282
4.4. Charakterystyki napędowe zużycia paliwa układów
napędowych ze śrubą o skoku nastawnym . . . . . . . . . . . . . 284
4.5. Charakterystyki napędowe naporu układów napędowych
ze śrubą o stałym skoku. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 288
4.6. Charakterystyki napędowe naporu układów napędowych
ze śrubą o skoku nastawnym. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 290
4.7. Metody wykonywania charakterystyk napędowych mocy
układów napędowych ze śrubą o stałym skoku . . . . . . . . . . 292
4.7.1. Wykonanie charakterystyki napędowej mocy metodą
G. D. Siłukowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 292
4.7.2. Wykonanie charakterystyki napędowej mocy metodą
Silowič-Fanceva (jugosłowiańską) . . . . . . . . . . . . . . 302
4.8. Wykonanie charakterystyk napędowych zużycia paliwa
układów napędowych ze śrubą o stałym skoku . . . . . . . . . . 310
4.9. Wykonanie charakterystyk napędowych mocy i zużycia
paliwa układów napędowych ze śrubą o skoku nastawnym . . . 316
Bibliografia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 330
3.7.9. Cooperation of turbine and controllable pitch
propeller . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 249
3.7.10. Cooperation of electric motor and fixed pitch
propeller . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 251
3.7.11. Multi-engine propulsion plants. . . . . . . . . . . . . . . . 255
3.7.12. Combined propulsion plants . . . . . . . . . . . . . . . . . 259
3.7.13. Power receivers in propulsion plant . . . . . . . . . . . . . 263
4. Ship propulsion characteristics . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 267
4.1. Propulsion characteristics of power for propulsion plants
equipped with fixed pitch propeller. . . . . . . . . . . . . . . . . . 269
4.2. Propulsion characteristics of power for propulsion plants
equipped with controllable pitch propeller . . . . . . . . . . . . . 275
4.3. Propulsion characteristics of fuel consumption for propulsion
plants equipped with fixed pitch propeller. . . . . . . . . . . . . . 283
4.4. Propulsion characteristics of fuel consumption for propulsion
plants equipped with controllable pitch propeller . . . . . . . . . 285
4.5. Propulsion characteristics of thrust force for propulsion
plants equipped with fixed pitch propeller. . . . . . . . . . . . . . 289
4.6. Propulsion characteristics of thrust force for propulsion
plants equipped with controllable pitch propeller . . . . . . . . . 291
4.7. Elaboration methods of power propulsion characteristics for
propulsion plants equipped with fixed pitch propeller. . . . . . . 293
4.7.1. Elaboration of power propulsion characteristic using
G.D. Silukhov method . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 293
4.7.2. Elaboration of power propulsion characteristic using
Silowič-Fancev method (Yugoslavian Method) . . . . . . 303
4.8. Elaboration of fuel consumption propulsion characteristics for
propulsion plant equipped with fixed pitch propeller . . . . . . . 311
4.9. Elaboration of power and fuel consumption propulsion
characteristics for propulsion plants equipped with
controllable pitch propeller. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 317
References . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 330
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.