www.zak24.pl
INTERNETOWA KSIĘGARNIA NAUKOWO - AKADEMICKA

Animowanie miasta. Gdańsk przestrzenią artystów

28,49  (w tym 5% VAT)

ISBN: 978-83-7865-792-7

Rok wydania: 2019

Liczba stron: 196

Format: 145 x 230 mm

oprawa miękka

Opis

Animowanie miasta. Gdańsk przestrzenią artystów

Autor: Barbara Forysiewicz (red.)

Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego

 

W książce o gdańskiej przestrzeni artystów znajdują się artykuły będące pokłosiem badań przeprowadzonych przez studentów kierunku Kulturoznawstwo na Uniwersytecie Gdańskim. W kręgu zainteresowań młodych badaczy znalazły się wydarzenia i zjawiska artystyczne obecne w gdańskiej przestrzeni miejskiej: teatry uliczne i Międzynarodowy Festiwal FETA, Teatr w Oknie, fireshow, realizacje artystyczne i animacyjne na terenach postoczniowych oraz murale. Studenci, dziś już absolwenci Kulturoznawstwa, skupili swoją uwagę na przedstawieniu istoty omawianego zjawiska. Ukazali historię i sposób funkcjonowania w przestrzeni miejskiej wybranych form artystycznych i animacyjnych przy jednoczesnym uwzględnieniu ich mocy przekształcania i poszerzania znaczenia samej przestrzeni, w której zaistniały. Niniejsza publikacja może stanowić interesującą lekturę nie tylko dla studentów i absolwentów studiów o profilu artystycznym, ale dla każdego gdańszczanina i turysty, który pragnie odkrywać i poznawać estetyczną stronę miasta.

 

Spis treści

Barbara Forysiewicz

Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11

Karolina Milewska

Animacja kultury w przestrzeni miejskiej. Miasto – punkt

odniesienia współczesnych działań w kulturze . . . . . . . 20

Rozwój potencjału społecznego w mieście . . . . . . . . 22

Nowa kategoria mieszkańców miasta . . . . . . . . . . 24

Kapitał kulturowy a kompetencje do uczestnictwa

w kulturze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25

Płaszczyzny animacji kultury . . . . . . . . . . . . . 27

Cele animacji kultury a specyfika przestrzeni publicznej . . . 29

Sylwetka współczesnego animatora kultury . . . . . . . . 31

Trudności w pracy animatora . . . . . . . . . . . . . 32

Agnieszka Dmitruczuk

Sztuka publiczna w przestrzeni miejskiej – rozważania

na wybranych przykładach . . . . . . . . . . . . . . 36

Jak definiować przestrzeń publiczną,

w której jednym z wielu zjawisk jest sztuka? . . . . . . . . 38

Sztuka publiczna . . . . . . . . . . . . . . . . . 42

Funkcje sztuki publicznej . . . . . . . . . . . . . . 53

Marta Siniecka

Pikaso i trójmiejski street art na tle ewolucji wizualnej sztuki

w przestrzeni miejskiej . . . . . . . . . . . . . . . 65

Graffiti i street art . . . . . . . . . . . . . . . . . 65

Rodzaje street artu . . . . . . . . . . . . . . . . 68

Historia graffiti i street artu w Polsce . . . . . . . . . . 74

Najważniejsi przedstawiciele street artu w Polsce . . . . . . 80

M‑city – Mariusz Waras . . . . . . . . . . . . . 80

Peter Fuss . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80

Meat . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81

Twożywo . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81

Vlep[v]net . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81

Sławomir Czajkowski „Zbiok” . . . . . . . . . . . 82

NeSpoon . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82

Trójmiejski street art . . . . . . . . . . . . . . . 82

Iwona Zając . . . . . . . . . . . . . . . . . 83

Gdańska Szkoła Muralu i Monumental Art Festival . . . . 84

Festiwal Traffic Design w Gdyni . . . . . . . . . . 86

Pikaso . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87

Street art – wandalizm czy sztuka? . . . . . . . . . . . 93

Sztuka uliczna, między niezależnością a komercją . . . . . . 95

Michał Mokrzycki

Instytut Sztuki Wyspa na tle działalności artystycznej

na terenach postoczniowych wobec przemian tych terenów

(lata 2002–2014) . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100

Wyspa szuka swojego miejsca . . . . . . . . . . . . . 100

Galeria Wyspa . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103

Warsztaty Projekt Wyspa . . . . . . . . . . . . . . 105

Fundacje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107

Stocznia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109

Modelarnia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110

Festiwal Alternativa i Hala 90B . . . . . . . . . . . . 111

Subiektywna Linia Autobusowa . . . . . . . . . . . . 119

Obóz Solidarność – Solidarność Camp . . . . . . . . . 121

Solidarni z Białorusią . . . . . . . . . . . . . . . 123

Młode Miasto . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125

Kolonia Artystów . . . . . . . . . . . . . . . . . 128

Michał Szlaga . . . . . . . . . . . . . . . . . . 131

Narracje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 132

Europejskie Centrum Solidarności . . . . . . . . . . . 134

B90 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 138

Przestrzeń wolności . . . . . . . . . . . . . . . . 138

Stocznia jest kobietą . . . . . . . . . . . . . . . . 139

Katarzyna Tocha

Gdańskie okno na teatr . . . . . . . . . . . . . . . 143

Teatr inwazyjny . . . . . . . . . . . . . . . . . 145

TwO w relacji mieszkańców Gdańska . . . . . . . . . . 147

Marta Formella

Gdańskie teatry uliczne (1997–2013) . . . . . . . . . . 150

Teatr Ephata . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 150

Teatr Snów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 153

FETA – Teatr na Specjalne Okoliczności . . . . . . . . . 156

Międzynarodowy Festiwal Teatrów Plenerowych

i Ulicznych FETA . . . . . . . . . . . . . . . 158

Olga Roszak

Polska scena fireshow . . . . . . . . . . . . . . . . 162

Sprzęt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 164

Grupy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 167

Soliści . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 170

Festiwale . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 172

Treningi oraz dodatkowe umiejętności . . . . . . . . . 175

W drodze i poza domem . . . . . . . . . . . . . . 177

Środki ostrożności . . . . . . . . . . . . . . . . 178

Formy występów . . . . . . . . . . . . . . . . . 180

Pokazy konkursowe . . . . . . . . . . . . . . . . 182

Występy buskerskie . . . . . . . . . . . . . . . . 183

Zakończenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 187

 

Opinie

Na razie nie ma opinii o produkcie.

Napisz pierwszą opinię o „Animowanie miasta. Gdańsk przestrzenią artystów”

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *