Opis
Animowanie miasta. Gdańsk przestrzenią artystów
Autor: Barbara Forysiewicz (red.)
Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
W książce o gdańskiej przestrzeni artystów znajdują się artykuły będące pokłosiem badań przeprowadzonych przez studentów kierunku Kulturoznawstwo na Uniwersytecie Gdańskim. W kręgu zainteresowań młodych badaczy znalazły się wydarzenia i zjawiska artystyczne obecne w gdańskiej przestrzeni miejskiej: teatry uliczne i Międzynarodowy Festiwal FETA, Teatr w Oknie, fireshow, realizacje artystyczne i animacyjne na terenach postoczniowych oraz murale. Studenci, dziś już absolwenci Kulturoznawstwa, skupili swoją uwagę na przedstawieniu istoty omawianego zjawiska. Ukazali historię i sposób funkcjonowania w przestrzeni miejskiej wybranych form artystycznych i animacyjnych przy jednoczesnym uwzględnieniu ich mocy przekształcania i poszerzania znaczenia samej przestrzeni, w której zaistniały. Niniejsza publikacja może stanowić interesującą lekturę nie tylko dla studentów i absolwentów studiów o profilu artystycznym, ale dla każdego gdańszczanina i turysty, który pragnie odkrywać i poznawać estetyczną stronę miasta.
Spis treści
Barbara Forysiewicz
Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
Karolina Milewska
Animacja kultury w przestrzeni miejskiej. Miasto – punkt
odniesienia współczesnych działań w kulturze . . . . . . . 20
Rozwój potencjału społecznego w mieście . . . . . . . . 22
Nowa kategoria mieszkańców miasta . . . . . . . . . . 24
Kapitał kulturowy a kompetencje do uczestnictwa
w kulturze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25
Płaszczyzny animacji kultury . . . . . . . . . . . . . 27
Cele animacji kultury a specyfika przestrzeni publicznej . . . 29
Sylwetka współczesnego animatora kultury . . . . . . . . 31
Trudności w pracy animatora . . . . . . . . . . . . . 32
Agnieszka Dmitruczuk
Sztuka publiczna w przestrzeni miejskiej – rozważania
na wybranych przykładach . . . . . . . . . . . . . . 36
Jak definiować przestrzeń publiczną,
w której jednym z wielu zjawisk jest sztuka? . . . . . . . . 38
Sztuka publiczna . . . . . . . . . . . . . . . . . 42
Funkcje sztuki publicznej . . . . . . . . . . . . . . 53
Marta Siniecka
Pikaso i trójmiejski street art na tle ewolucji wizualnej sztuki
w przestrzeni miejskiej . . . . . . . . . . . . . . . 65
Graffiti i street art . . . . . . . . . . . . . . . . . 65
Rodzaje street artu . . . . . . . . . . . . . . . . 68
Historia graffiti i street artu w Polsce . . . . . . . . . . 74
Najważniejsi przedstawiciele street artu w Polsce . . . . . . 80
M‑city – Mariusz Waras . . . . . . . . . . . . . 80
Peter Fuss . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80
Meat . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81
Twożywo . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81
Vlep[v]net . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81
Sławomir Czajkowski „Zbiok” . . . . . . . . . . . 82
NeSpoon . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82
Trójmiejski street art . . . . . . . . . . . . . . . 82
Iwona Zając . . . . . . . . . . . . . . . . . 83
Gdańska Szkoła Muralu i Monumental Art Festival . . . . 84
Festiwal Traffic Design w Gdyni . . . . . . . . . . 86
Pikaso . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87
Street art – wandalizm czy sztuka? . . . . . . . . . . . 93
Sztuka uliczna, między niezależnością a komercją . . . . . . 95
Michał Mokrzycki
Instytut Sztuki Wyspa na tle działalności artystycznej
na terenach postoczniowych wobec przemian tych terenów
(lata 2002–2014) . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100
Wyspa szuka swojego miejsca . . . . . . . . . . . . . 100
Galeria Wyspa . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103
Warsztaty Projekt Wyspa . . . . . . . . . . . . . . 105
Fundacje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107
Stocznia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109
Modelarnia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110
Festiwal Alternativa i Hala 90B . . . . . . . . . . . . 111
Subiektywna Linia Autobusowa . . . . . . . . . . . . 119
Obóz Solidarność – Solidarność Camp . . . . . . . . . 121
Solidarni z Białorusią . . . . . . . . . . . . . . . 123
Młode Miasto . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125
Kolonia Artystów . . . . . . . . . . . . . . . . . 128
Michał Szlaga . . . . . . . . . . . . . . . . . . 131
Narracje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 132
Europejskie Centrum Solidarności . . . . . . . . . . . 134
B90 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 138
Przestrzeń wolności . . . . . . . . . . . . . . . . 138
Stocznia jest kobietą . . . . . . . . . . . . . . . . 139
Katarzyna Tocha
Gdańskie okno na teatr . . . . . . . . . . . . . . . 143
Teatr inwazyjny . . . . . . . . . . . . . . . . . 145
TwO w relacji mieszkańców Gdańska . . . . . . . . . . 147
Marta Formella
Gdańskie teatry uliczne (1997–2013) . . . . . . . . . . 150
Teatr Ephata . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 150
Teatr Snów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 153
FETA – Teatr na Specjalne Okoliczności . . . . . . . . . 156
Międzynarodowy Festiwal Teatrów Plenerowych
i Ulicznych FETA . . . . . . . . . . . . . . . 158
Olga Roszak
Polska scena fireshow . . . . . . . . . . . . . . . . 162
Sprzęt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 164
Grupy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 167
Soliści . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 170
Festiwale . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 172
Treningi oraz dodatkowe umiejętności . . . . . . . . . 175
W drodze i poza domem . . . . . . . . . . . . . . 177
Środki ostrożności . . . . . . . . . . . . . . . . 178
Formy występów . . . . . . . . . . . . . . . . . 180
Pokazy konkursowe . . . . . . . . . . . . . . . . 182
Występy buskerskie . . . . . . . . . . . . . . . . 183
Zakończenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 187
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.