Opis
Świat wirtualnych obrazów a edukacja
Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
Autorzy: Małgorzata Lewartowska-Zychowicz, Grażyna Penkowska, Michalina Rutka
Publikacja składa się z trzech odrębnych części. Pierwsza ma charakter wprowadzający i definiuje pojęcie wirtualnej rzeczywistości. Rzeczywistość może być ujmowana w kategoriach: empirycznej, potencjalnej i quasi-rzeczywistości. W treściach zostały wyróżnione dwa obszary: epistemologii filozoficznej metafizyki poznania. Trudno dokonywać analiz społecznych aspektów mediów bez odniesień do współczesnej flozofii. Pierwszą część kończy rozdział poświęcony edukacyjnym aspektom mediów. Małgorzata Lewartowska-Zychowicz dostrzega dwa podejścia do mediów: krytyczne (ukierunkowane na zagrożenia) oraz entuzjastyczne. Wokół tych dwóch orientacji koncentruje swoją wypowiedź.
Druga część książki zawiera treści odnoszące się do wizualności w relacji człowiek–świat, do transformacji kultury w epoce globalnych mediów cyfrowych. Zwraca uwagę na zjawisko nadprodukcji informacji oraz masowość komunikatów medialnych. Z tej perspektywy Grażyna Penkowska przechodzi w bardzo uporządkowany sposób do kwestii związanych z komunikacją wizualną. Zdanie „Dwa odmienne podejścia otwierają dyskusję nie tylko o tym, co jest dominującym sposobem komunikowania, ale i o tym, jakie są relacje między systemami: werbalnym i wizualnym” zapowiada treści dalej uszczegóławiane, które odnoszą się do znaczenia wizualności w edukacji.
W trzeciej części pracy Michalina Rutka wskazuje, że popularyzacja wynalazku, którym jest Internet, wpłynęła na ekspresję „ja”. „Wyrażanie siebie” w przestrzeni Internetu jest pozbawione kontroli społecznej. Trafnie konkluduje, że „na naszych oczach dokonuje się rewolucja dyskursywna, podczas której dawniej obowiązujące reguły społeczne przestają obowiązywać, a w ich miejsce tworzą się nowe”.Publikację uważam za ciekawą propozycję skierowaną do studentów, nauczycieli i wszystkich osób zainteresowanych problematyką wizualizacji i tożsamości w przestrzeni mediów.
Z recenzji dr hab. Doroty Siemienickiej, prof. UMK
Spis treści
Część I . Rzeczywistość wirtualna i edukacja – wprowadzenie
(Małgorzata Lewartowska‑Zychowicz) . . . . . . . . . 7
1. Rzeczywistość wirtualna – (nie)realna? . . . . . . . . 7
2. Słowo – pismo – obraz, czyli historia emancypacji
tożsamości . . . . . . . . . . . . . . . . 16
3. W poszukiwaniu gramatyki rzeczywistości wirtualnej . . . 21
4. E‑tożsamości i e‑relacje w przestrzeni wirtualnej . . . . . 25
5. Edukacyjne zastosowania rzeczywistości wirtualnej
versus rzeczywistość wirtualna jako środowisko
edukacyjne . . . . . . . . . . . . . . . . 34
Część II. Wizualność w relacjach człowieka ze światem
(Grażyna Penkowska) . . . . . . . . . . . . . . 47
1. Eksplozja wizualności jako skutek przemian kultury
współczesnej . . . . . . . . . . . . . . . 47
1.1 Transformacja kultury w epoce globalnych mediów
cyfrowych . . . . . . . . . . . . . . . 47
1.2 Dominacja wizualności w XXI wieku . . . . . . . 58
1.3 Wizualność w społeczeństwie medialnym . . . . . . 62
2. Rola obrazów wirtualnych w kulturze cyfrowej . . . . . 68
2.1 Rozumienie wizualności a realia współczesności . . . 68
2.2 Od malowideł naskalnych do obrazów w epoce
nowych mediów . . . . . . . . . . . . . 78
2.3 Wizualność w edukacji . . . . . . . . . . . 92
Część III. Obraz „ja” w mediach społecznościowych
(Michalina Rutka) . . . . . . . . . . . . . . . 109
1. Media społecznościowe a tożsamość . . . . . . . . 109
1.1 Bądź sobą – korzystaj z mediów społecznościowych . . 109
1.2 Social media jako dyskurs społeczny . . . . . . . 113
1.3 Facebook, czyli człowiek jest istotą (wirtualnie)
społeczną . . . . . . . . . . . . . . . 120
1.4 Instagram – przestrzeń autopromocji młodych . . . . 124
1.5 Blogosfera – „stara”, ale wpływowa . . . . . . . 127
2. Problem z tożsamością w wirtualnym (i nie tylko) świecie . . 131
2.1 Bądź sobą – czyli kim? . . . . . . . . . . . 131
2.2 „Ja” czyli kto? . . . . . . . . . . . . . 135
2.3 Czy fotografia powie prawdę? . . . . . . . . 140
2.4 Co wyszło z połączenia mediów społecznościowych
i fotografii? . . . . . . . . . . . . . . 146
3. Wizualizacje tożsamości uczestników mediów
społecznościowych . . . . . . . . . . . . . 150
3.1 Wizualizacja tożsamości matki w blogu
parentingowym . . . . . . . . . . . . . 152
3.2 Wizualizacje ewolucji tożsamości na Facebooku . . . 159
3.3 Wizualizowanie poszukiwań tożsamości – nastolatki
na Instagramie . . . . . . . . . . . . . 166
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.