Opis
Action research w praktyce. Nauczycielskie refleksje „w” działaniu i „nad” działaniami autorskimi
autor: Agnieszka Nowak-Łojewska
Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
Propozycja wydania pracy zbiorowej pod redakcją Agnieszki Nowak-Łojewskiej pojawia się w momencie szczególnym dla kondycji oświaty. Po okresie strajków nauczycieli domagających się profesjonalnego uznania, po okresie zdalnej edukacji – ujawniającej z jednej strony odpowiedzialność osobistą nauczycieli za jakość oferowanej edukacji, a z drugiej coraz bardziej natarczywe próby centralizacji programowej i odgórną kontrolę – oddanie głosu nauczycielom w sprawie uwiarygodnienia ich kompetencji refleksyjno-krytycznych w zmienianiu kultury edukacji uznaję za ważne wydarzenie – jeśli nie równe, to zbliżone wagą do opublikowania pod redakcją Soni Nieto dwóch głośnych w Stanach Zjednoczonych książek napisanych wspólnie z nauczycielami – Dlaczego uczymy (Why We Teach) w 2005 roku i po ograniczeniu względnej autonomii w edukacji w roku 2014 – Dlaczego uczymy teraz (Why We Teach Now).
Opublikowanie auto-rekonstrukcji refleksji nauczycieli – odchodzących we własnej praktyce od dominujących w oświacie paradygmatów – wniesie nie tylko nową wiedzę do nauki o nauczaniu i nauczycielach, ale z całą pewnością może też wnieść znaczenie dla tytułowych bohaterów współkreujących zbiorową „opowieść”, osób związanych z nimi w środowiskach ich profesjonalnego zaangażowania, i last but not least, potencjalnych czytelników, reprezentujących zarówno światy praktyków, edukatorów, jak i profesjonalnych badaczy.
Z recenzji dr hab. Doroty Gołębniak, prof. DSW
Spis treści
Wprowadzenie 7
Część I
O badaniach w działaniu
Agnieszka Nowak-Łojewska
Badania w działaniu – podstawy teoretyczne i egzemplifikacje 15
Część II
Autorskie rozwiązania
z wykorzystaniem action research
Monika Wiśniewska-Kin
„Skuteczne zdziwienie. Wyzwalamy myślenie”.
Nauka czytania wyzwalająca myślenie z perspektywy autorki projektu 37
Weronika Kisiel
„Skutecznie zdziwiona” – nauczycielskie refleksje nad działaniami autorskimi 56
Jolanta Gałecka
Jak uczyłam hiszpańskiego dzieci anglojęzyczne – moje action research 74
Marta Kwella
Plan daltoński w przestrzeni edukacji leśnej 115
Anna Blokus-Szkodzińska
„Inteligencje personalne w pracy z dzieckiem”.
Autorski program dla nauczycieli i studentów pedagogiki 130
Sylwia Sergot
Filozofowanie z dziećmi. Autorski program
zajęć „Jestem dzieckiem. Myślę” 149
Anna Gajewska
Edukacja przyrodnicza dzieci wczesnoszkolnych.
Autorskie rozwiązanie z wykorzystaniem aktywności badawczej 178
Marlena Dudek
Autorski program „Uczymy się przez zajęcia praktyczne” dla uczniów
z niepełnosprawnością intelektualną 212
Zakończenie – refleksje nad refleksjami 234
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.