Opis
Tropami wielokrotności
Autor: Magdalena Howorus-Czajka
Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
Pozornie synonimiczne pojęcia „tropu” przywołanego w tytule monografii oraz „śladu” z cytowanego eseju Jacques’a Derridy, po głębszym namyśle, nabierają różnych odcieni znaczeniowych. Słowo „trop” wydaje się mniej naznaczone piętnem rozważań filozoficzno-literaturoznawczych niż „ślad”, który to termin ze względu na obciążenia tradycją teorii metafizycznej, religijno-etycznej czy niemetafizycznej jest zagadnieniem niejednolitym.
Autorka porusza się tropami idei wielokrotności w sztuce polskiej dwóch kolejnych dziesięcioleci – lat 60. i 70. XX wieku. Ponieważ podmiotem badań jest zarówno czynność, jak i jej efekt, powstaje oryginalna i trudna do kompletnego oglądu przestrzeń pojęć, zdarzeń, zjawisk. O obszerności, ale i wadze zagadnienia może świadczyć praktyka artystyczna dostarczająca wielu przykładów (materiału badawczego) oraz refleksja teoretyczna czy artystyczno-teoretyczna. Świadomość niemożliwości sprostania tak szeroko rozumianej totalnej problematyce skłoniła mnie do skupienia się na wybranych zagadnieniach. Chodzi zatem o to, by uważnie się przyjrzeć poszczególnym praktykom artystycznym, gdzie powtórzenie zostało wykorzystane oraz jakie idee ono wygenerowało.
Spis treści
Wstęp
Filozofia powtórzenia – zarys wybranych problemów
Mimesis a powtórzenie
Powtórzenie jako nowość
Litera a powtórzenie
Przegląd optyk badawczych
Kompetencje kulturowe pisma
Podmiot piszący
Litera jako zagadnienie nie tylko artystyczne
Struktura znakowa
Język krytyki – zarys problematyki
Przestrzenie sensów. Tekst wizualny / wizualność tekstu
Forma zdeterminowana treścią. Stanisław Dróżdż
Poezjografie. Eugeniusz Smoliński
Synergia tekstu i performance’u
W obronie języka zagrożonego. Marianna Bocian
(Roz)niesienie wiersza. Ewa Partum
Signifiant, concept, signifié
Powtórzenie w dialogu. Zdzisław Jurkiewicz
W poszukiwaniu adekwatnego języka. Wanda Gołkowska
Kontakt zapośredniczony przez język. Wojciech Bruszewski
Naruszenie status quo
Jarosław Kozłowski i Andrzej Kostołowski – Net/Sieć
Ewa Partum i galeria Adres
Performatywność i transgresja .
Labirynt – ściana – linia – granica
Redefinicje formuł. Oskar Hansen
Labirynt przestrzeni. Wojciech Fangor i Stanisław Zamecznik
Przestrzeń to też struktura. Wanda Czełkowska
Labilność labiryntu. Wanda Gołkowska
Linia – lina. Wobec environmentu oraz performance’u
Powtórzenie jako kontinuum.
Jarosław Kozłowski. Zdzisław Jurkiewicz
Kompletacja (assembling)
wobec strategii powtórzenia. Józef Robakowski
Podmiot werydyczny? Józef Hałas
Aneksja otoczenia. Edward Krasiński
Figura w sieci. Krzysztof Jung
Rysowanie w rzeźbie i rzeźbą. Wanda Czełkowska,
Jerzy Jarnuszkiewicz, Krzysztof Meissner, Oskar Hansen
Multiplikacja jak o zbiór
Układy otwarte Wandy Gołkowskiej
Strategia multiplikacji i relokacji. Wanda Czełkowska
Figura zniewolona. Karol Broniatowski
Repetycja , rekursja i mimesis – wybrane przykłady
Mimesis i odzwierciedlenie
Odbicie a rzeczywistość
W duchu rebelii
Wobec modułu – niedomknięty wachlarz doświadczeń
Permutacja. Stanisław Dróżdż, Wojciech Bruszewski,
Magdalena Abakanowicz
Moduły zrytmizowane w twórczości Adama Marczyńskiego
Zakończenie
Bibliografia
Summary
Spis ilustracji
Indeks nazwisk
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.