Opis
Terytorium podrzutka. Bronisław Kamiński/Bruno Durocher. Próba monografii
Autor: Jadwiga Bodzińska-Bobkowska
Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
Gdy wiosną 1945 roku wojska amerykańskie wkroczyły do Mauthausen-Gusen, wśród wyzwolonych więźniów był dwudziestosześcioletni krakowski poeta Bronisław Kamiński. Przeżył w obozie sześć lat, unikając śmierci jedynie dzięki fałszywemu nazwisku, pod którym go zatrzymano, a doświadczenie to – chronologicznie nie pierwsze i nie ostatnie tego typu pęknięcie w życiorysie autora – wyznaczyło linię napięcia między pozycją ofiary, przetrwańca, świadka i poety. Po wojnie pisarz wyjechał do Francji i publikował wyłącznie po francusku, jako francuski poeta i wydawca Bruno Durocher. Niniejsza książka jest pierwszym monograficznym opracowaniem jego twórczości: trudnego do rozczytania palimpsestu, świadectwa o Zagładzie, opowieści o tożsamościowych labiryntach i balansowaniu na styku literatury i egzystencji. Wyraźnie rozrysowana – między świadectwem, autobiografią, autofikcją, poetyką przestrzeni i „teopoetyką” – rama teoretyczna niniejszych rozważań służy tu rozczytywaniu tekstów i podążaniu – w trybie „lektury bliskiej” – za autorem i jego dziełem, za fantomowym głosem ostańca stającego się świadkiem, Bronisława Kamińskiego stającego się Bruno Durocherem, poety stającego się wiecznym Don Kichotem
Spis treści
Wykaz skrótów . . 9
Avant-propos . 13
0. Mapa . . 15
0.1. Uwagi wstępne . . 15
0.1.1. Wprowadzenie . . 15
0.1.2. Cele i założenia pracy . .19
0.1.3. Struktura pracy i metodologia . . . 23
0.1.4. Korpus tekstów . 26
I. Terytorializacje
1. Człowiek i tekst . . . . 31
1.1. Twarz poety . . . 31
1.1.1. Podrzutek . 33
1.1.2. Kim jestem? . 39
1.1.3. Projekt i prawda: Bio/biblio/grafia . .. 42
1.1.4. Poza granicami gatunków – żywioł autobiograficzny . . 45
1.1.5. Prolegomena auto-biograficzne . . . 49
2. Polski Rimbaud albo poeta zaginiony. Bronisław Kamiński
przed Bruno Durocherem . . . 55
2.1. Kraków 1937 . . 55
2.1.1. Po pierwsze – bunt Przeciw . . 60
2.1.2. Barbarzyńca w Krakowie . . 70
II. Deterytorializacje
3. Świadectwo .. 79
3.1. Czyjeś spojrzenie . .. 80
3.2. Nie-teksty . . 94
3.2.1. Preambuła . . . 96
3.2.2. Świadectwo (nie)fikcjonalne . . . 98
3.2.3. (Nie)fikcja testymonialna . . 105
3.3. Palimpsesty . . 111
3.3.1. Mauthausen . . . 112
3.3.2. Mauthausen – poema naiwne .. 119
3.3.3. Między wersjami .. . 122
3.4. Ad absurdum . . . 125
3.5. Strategia mówienia: atemporalność, hybrydyczność i naddatek . .130
4. Kawałek ziemi . 131
4.1. „Tysiąc horyzontów” . . 131
4.2. Ego-grafia . .. 133
4.3. Układ terytorialny . . 136
4.4. Rozstęp między kodem a terytorium . 139
4.5. Składanie linii . 146
4.6. Ciało sterroryzowane . . 151
III. Reterytorializacje
5. Linie ujścia: „Expérimentation-vie” .. 157
5.1. „Stawać się czymś innym” . 160
5.2. „Coś staje na przeszkodzie” . 163
5.3. Terytorium twarzy . . 167
5.3.1. „Oblicze odbija się w wodzie, a w sercu odbija się człowiek” (Prz 27,19) . 168
5.3.2. „Biała ściana – czarna dziura” .. 171
5.3.3. Twarz tworzona, twarz „przepotwarzona” .. 173
6. Podążać w stronę światła . . . 181
6.1. Poeta-prorok .. . 181
6.2. Teopoetyka . .. 187
6.2.1. Domykanie szczeliny . . . 191
6.2.2. Rozwieranie szczeliny . . . 197
Zakończenie. Mapa egzystencji
7. Wieczny Don Kichot . . . 205
7.1. „Panie i Panowie, jestem na końcu – jestem znów na początku”. 206
7.1.1. „Prawdziwa logika wynika tylko z irracjonalności” . 208
7.1.2. Stwarzanie jako od-twarzanie. Archeologia . . . . 211
7.2. Gra . . 214
7.3. Ostatnia metafora. Arachnologia . .. 218
8. Da capo al fine . . 221
8.1. Casus Bronisława Ernesta Bruno Abrahama Barucha Kamińskiego
Zrogowskiego Durochera . . 221
8.2. „Czy będziesz wiedział, co przeżyłeś?” . . 223
8.3. Un hasard objectif? . 226
Nota bibliograficzna . .. 231
Bibliografia . . . . 233
Bronisław Kamiński / Bruno Durocher. An Attempt at a Monograph
Thesis Summary . . . 247
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.