Opis
Sztuka aktorska Aleksandry Śląskiej
Autor: Marta Cebera
Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
W książce przedstawiono badania dotyczące dorobku artystycznego Aleksandry Śląskiej, ze szczególnym uwzględnieniem wizerunku zimnej aktorki – specjalistki od ról Niemek i arystokratek. Cel monografii sprowadza się do ukazania okoliczności sprzyjających kształtowaniu powstałego stereotypu oraz próby rozbicia powszechnego wyobrażenia na temat Śląskiej poprzez prezentację jej mniej znanego oblicza zawodowego i prywatnego. Książka podzielona została na dziewięć części, poświęconych określonym kręgom tematycznym, którymi do pewnego stopnia rządzi porządek chronologiczny. W pierwszej sekwencji przedstawiono rodzinne oraz aktorskie korzenie Śląskiej. Niemało miejsca zajęły opisy studiów w Państwowej Szkole Dramatycznej w Krakowie, pierwszych kroków stawianych na deskach Miejskich Teatrów Dramatycznych oraz fascynacji Juliuszem Osterwą. Druga sekwencja dotyczy samej Śląskiej – cech jej charakteru, metod twórczych oraz poglądów na teatr i sztukę aktorską, z czego wyłonił się obraz wielkiej, momentami bezkompromisowej indywidualności. W kolejnym rozdziale wizerunek ten ulega poszerzeniu o wątek przynależności artystki do pokolenia, które, tworząc zjawiska polskiej szkoły słuchowiska, polskiej szkoły dubbingu oraz Teatru Telewizji, zasłużyło się dla rozwoju polskiej kultury w latach PRL-u. Dokonano również przeglądu kreacji aktorskich Śląskiej mogących wywoływać największe zdziwienie, gdyż najbardziej odległych od powszechnego wyobrażenia na temat Śląskiej – a mianowicie ról kobiet perwersyjnych, znerwicowanych, o demonicznej naturze, a także wcieleń z repertuaru komediowego. W ostatnich odsłonach książki ukazano naturalne konsekwencje artystycznej drogi, która doprowadziła Śląską do podjęcia reżyserskich wyzwań oraz długoletniej pracy pedagogicznej. Powrót Śląskiej do szkoły miał wymiar symboliczny, pokazywał, jak historia zatoczyła koło. Oddając się wychowaniu młodego pokolenia ludzi sztuki, spłacała dług swym wielkim mistrzom.
Spis treści
Wstęp 7
Rozdział I
Wąsikówna . 17
Rozdizał II
Artystyczne horyzonty 45
Aleksandra czy Oleńka . 45
Teatrem żyć . 50
Z odwagą jej do twarzy .58
Praca nad rolą . . 63
Rozdział III
Nowe pokolenie . 69
Słuchowiska . 69
1. Polska szkoła słuchowiska . . 69
2. Słowo, głos i postać foniczna . . 73
3. Arystokratyczny sztafaż . . 81
4. Rysy psychologiczne . . 88
5. Kryminały i komedie .. 96
Dubbing . 99
1. Polska szkoła dubbingu . . 99
2. Elżbieta, królowa Anglii . 106
3. Kto się boi Virginii Woolf? .. . 111
4. Dobry dubbing . . 113
Teatr Telewizji . 114
1. Nowe widowisko . . 114
2. W sidłach kamery .. 118
3. Na świeczniku . 120
Rozdział IV
Ze stereotypem w tle 127
Hitlerówka 133
1. Ostatni etap 133
2. Pasażerka 137
3. Niemcy . . . 145
4. Pierwszy dzień wolności . 156
5. Więźniowie z Altony . 159
Arystokratka . . 162
Role poboczne . .. . 166
Role wiodące . .. 173
1. Maria Stuart . . . 174
2. Listy do Delfiny . . 175
3. Martwa królowa 177
4. Mazepa 179
5. Don Carlos . . 181
6. Beatryks Cenci 183
7. Fantazy 184
8. Królowa Bona .. 186
Rozdział V
Romans z socjalistyczną propagandą . . 195
Rozdział VI
Oblicza kobiecej natury . 211
Skromne preludium 211
Aktorka Czechowowska . . 216
Współtwórczyni małżeńskiego piekła 222
Kobieta znudzona Ibsena .. 225
Cierpienie wdowy . 230
W miłosnym trójkącie 234
Krucha niczym kwiat . . 240
Rozdział VII
Zaskakujące wybory 245
Role perwersyjno-demoniczne .. 245
Komediowe emploi . . 256
Rozdział VIII
Reżyserem być . 273
Rozdział IX
„Święty potwór” z PWST .. 293
Zakończenie
Tajemnica 309
Aneks zdjęciowy 315
Literatura 331
Wykaz ról 345
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.