www.zak24.pl
KSIĘGARNIA NAUKOWO - AKADEMICKA

Studium problemów badawczych oraz konstrukcyjnych okrętowych łożysk ślizgowych wałów głównych…

26,60 

ISBN: 978-83-7348-461-0

Rok publikacji: 2013

Stron: 140

Opis

Studium problemów badawczych oraz konstrukcyjnych okrętowych łożysk ślizgowych wałów głównych smarowanych wodą

Seria: Monografie nr 130

Litwin Wojciech

 

Słowa kluczowe: łożyska, okrętowe, ślizgowe

 

Bezpieczeństwo żeglugi zależy w znacznym stopniu od trwałości i niezawodności zespołu wału śrubowego, który jest jednym z ważniejszych podzespołów okrętowego układu napędowego. Obecnie, mimo wysokiego poziomu technicznego stosowanych konstrukcji, towarzystwa klasyfikacyjne corocznie odnotowują awarie wałów, łożysk lub uszczelnień. Awaryjność zespołu wału śrubowego wynika często z ciężkich warunków pracy. W trakcie eksploatacji jest on bowiem poddawany bardzo złożonym, wielokierunkowym obciążeniom zmiennym wynikającym z przenoszonej mocy z silnika napędowego do śruby napędowej oraz sił masowych. Autor analizuje w monografii stan wiedzy nad hydrodynamicznymi łożyskami ślizgowymi okrętowymi wałów śrubowych smarowanych wodą. Przeprowadzone i opisane w pracy badania miały na celu rozpoznanie zjawisk, do jakich dochodzi podczas pracy łożysk smarowanych wodą, ocenę wpływu parametrów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych na parametry pracy łożyska, identyfikację źródeł zagrożeń dla długiej i niezawodnej pracy łożyska oraz zaproponowanie optymalnej geometrii łożyska.

 

SPIS TREŚCI

WYKAZ WAŻNIEJSZYCH OZNACZEŃ

  1. ŁOŻYSKOWANIE ŚLIZGOWE OKRĘTOWYCH WAŁÓW ŚRUBOWYCH

1.1. Dotychczasowy rozwój łożyskowania okrętowych wałów śrubowych

1.2. Materiały wykorzystywane do produkcji łożysk smarowanych wodą

1.3. Projektowanie, wykonanie i montaż łożysk smarowanych wodą

1.4. Warunki pracy i eksploatacja łożysk smarowanych wodą

1.5. Łożyska smarowane wodą – przyczyny zainteresowania i upowszechnienia

  1. SFORMUŁOWANIE PROBLEMATYKI BADAWCZEJ – CEL I ZAKRES PRACY

2.1. Wprowadzenie

2.2. Cel i zakres badań własnych

  1. METODYKA BADAWCZA

3.1. Badania eksperymentalne

3.1.1. Stanowisko do badania pojedynczego łożyska ślizgowego

3.1.2. Stanowisko do badania zespołu łożysk okrętowego wału śrubowego

3.1.3. Stanowisko do badania postępującego zużycia łożysk ślizgowych

3.2. Badania teoretyczne

3.2.1. Teoria hydrodynamicznego smarowania

3.2.2. Obliczanie sprężystej deformacji panwi

3.2.3. Geometria szczeliny smarowej

3.2.4. Program obliczeniowy – metoda EHL

3.2.5. Program obliczeniowy – metoda EHL+W

  1. BADANIA EKSPERYMENTALNE I TEORETYCZNE ŁOŻYSK ŚLIZGOWYCH

4.1. Łożyska z panwią pełną

4.2. Łożyska z przelotowymi rowkami wzdłużnymi

4.3. Łożyska hybrydowe

4.4. Wpływ stanu powierzchni panwi

4.4.1. Wybór materiału

4.4.2. Badania eksperymentalne

4.4.3. Wyniki badań

4.4.4. Ocena wyników badań

4.5. Wpływ błędów położenia na własności hydrodynamiczne łożyska

4.6. Wpływ trwałej deformacji szczeliny smarowej

4.7. Łożyska segmentowe

4.8. Nośność hydrodynamiczna łożysk

  1. OCENA WYNIKÓW BADAŃ EKSPERYMENTALNYCH I TEORETYCZNYCH
  2. PODSUMOWANIE

6.1. Podsumowanie przeprowadzonych prac oraz uzyskanych wyników

6.2. Wnioski dotyczące dalszych badań

6.3. Wnioski końcowe i podziękowania

BIBLIOGRAFIA

Streszczenie w języku polskim

Streszczenie w języku angielskim

Opinie

Na razie nie ma opinii o produkcie.

Napisz pierwszą opinię o “Studium problemów badawczych oraz konstrukcyjnych okrętowych łożysk ślizgowych wałów głównych…”

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *