Opis
Rozpowszechnianie morskich informacji bezpieczeństwa
autor: Zdzisław KOPACZ, Wacław MORGAŚ
Akademia Marynarki Wojennej
W celu zapewnienia bezpiecznej żeglugi oficerowie wachtowi powinni mieć ciągły dostęp do informacji nawigacyjnej. Przed wyjściem w morze zmiany w tych informacjach udostępniane są za pomocą systemów lądowych oraz morskich. Do morskich systemów nawigacyjnych zalicza się te, które wykoŞrzystują fale radiowe na potrzeby nawigacji i czynne są ciągle. Statek z nich korzysta zawsze, kiedy jest w morzu, a w czasie postoju w porcie tylko według własnego uznania. Przed wypłynięciem w morze załoga zobowiązana jest do zaktualizowania pomocy nawigacyjnych na podstawie dostępnych informacji. Po wypłynięciu w morze w informacjach nawigacyjnych następują dalsze zmiany, które powinny być uwzględnione w czasie prowadzenia procesu naŞwigacyjnego. Szczególną uwagę należy zwrócić na zmiany w oznakowaniu nawigacyjnym i warunkach hydrologiczno-meteorologicznych, takich jakie powodują znaczącą liczbę wypadków morskich.Aby ograniczyć zagrożenia w żegludze, należało zbudować odpowiednie systemy i wprowadzić je do użycia. Obecnie dzięki nim można przesyłać na statki informacje bezpieczeństwa. Prace nad takimi systemami zostały szczeŞgólnie przyspieszone po analizie końcowego raportu międzynarodowej komisji zajmującej się zatonięciem na Bałtyku promu „Estonia”. Analizy akcji ratowniŞczej dokonano, biorąc głównie pod uwagę procedury radiokomunikacyjne dotyczące alarmowania i prowadzenia wymiany informacji w niebezpieczeńŞstwie. Ponad wszelką wątpliwość udowodniono, że bezpieczeństwo życia na morzu zależy nie tylko od jakości zainstalowanej aparatury radiowej, lecz takŞże – jak wykazuje dotychczasowa praktyka – od wiedzy i umiejętności oficeŞrów nawigacyjnych. To oni jako personel radiowy odgrywają coraz istotniejszą rolę we współczesnym systemie łączności alarmowej i bezpieczeństwa (Global Maritime Distress and Safety System – GMDSS).
SPIS TREŚCI
CZĘŚĆ I. MORSKIE INFORMACJE BEZPIECZEŃSTWA
Wykaz skrótów Wprowadzenie
Rozdział 1
Wytyczne IMO dotyczące morskich informacji bezpieczeństwa
Rozdział 2
Ogólne zasady rozpowszechniania morskich informacjibezpieczeństwa Rozdział 3Zasoby oraz odpowiedzialność koordynatorów NAVAREA,sub-area i krajowych
Rozdział 4
Ostrzeżenia nawigacyjne nadawane przez światowy system ostrzeżeń nawigacyjnych
Rozdział 5
Struktura ostrzeżeń nawigacyjnych
Rozdział 6
Format ostrzeżeń nawigacyjnych Rozdział 7Wskazówki i przykłady ostrzeżeń nawigacyjnychdla różnego rodzaju zagrożeń Rozdział 8 Ostrzeżenia nawigacyjne w polskich obszarach morskich..
Rozdział 9
Morskie informacje i ostrzeżenia meteorologiczne
Załączniki
Literatura
Wykaz rysunków
Wykaz tabel
CZĘŚĆ II. SYSTEMY ROZPOWSZECHNIANIAMORSKICH INFORMACJI BEZPIECZEŃSTWA
Wykaz skrótów
Wprowadzenie
Rozdział 1
Światowy system ostrzeżeń nawigacyjnych oraz światowymorski system łączności alarmowej i bezpieczeństwa
Rozdział 2
Automatyczny system wąskopasmowej telegrafii z drukiem bezpośrednim – NAVTEX
Rozdział 3
Rozpowszechnianie morskich informacji bezpieczeństwa za pośrednictwem serwisu SafetyNET
Załączniki
Literatura
Wykaz rysunków
Wykaz tabel
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.