www.zak24.pl
INTERNETOWA KSIĘGARNIA NAUKOWO - AKADEMICKA

Religijność i duchowość z perspektywy pedagogicznej

39,99  (w tym 5% VAT)

ISBN: 978-83-8206-392-9

Rok wydania: 2022

Liczba stron: 368

Format: 170 x 240 mm

Opis

Religijność i duchowość z perspektywy pedagogicznej: od idei do empirii

Autor: red. Maria Szczepska-Pustkowska Sylwester Zielka

Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego

 

Monografia Religijność i duchowość z perspektywy pedagogicznej: od idei do empirii jest interesującą poznawczo próbą przedstawienia, zgodnie z tytułem, oryginalnych rezultatów prac badawczych– teoretycznych i empirycznych – podejmowanych w kontekście szeroko rozumianej religijności i duchowości. W publikacji starano się udzielić odpowiedzi na pytania o miejsce religijności i duchowości w pedagogice, a także określić potencjalne obszary badań, opowiedziano się za wszechstronnym podejściem do człowieka jako całości cielesno-psychiczno-duchowej. Religia i duchowość to ważne i wymagające pogłębionej refleksji naukowej sfery ludzkiej egzystencji. Recenzowana książka ma w tym zakresie swój niewątpliwy udział i wkład. Zawarte w pracy rozprawy teoretyczne, studia empiryczne przedstawione na bazie interdyscyplinarnej literatury z nauk humanistycznych i społecznych to materiał skłaniający do myślenia o religijności, duchowości jako zasobach osobowych i kapitale społecznym, stanowiący zachętę do dalszych poszukiwań, refleksji, zmian. Recenzowana książka jest opracowaniem wzbogacającym wiedzę z zakresu za – równo pedagogiki (pedagogiki religii, pedagogiki międzykulturowej, pedagogiki społecznej, pedagogiki porównawczej), jak i nauk społecznych, humanistycznych.

Z recenzji prof. dr hab. Aliny Szczurek-Boruty

 

Spis Treści:

Wstęp (Maria Szczepska-Pustkowska, Sylwester Zielka) . . 7

Część I. Idee

Rafał Włodarczyk

Fundamentalizm w perspektywie koncepcji krytyki

autorytarnych ideologii Ericha Fromma . . . 15

Piotr Petrykowski

Testament Adama – czy odrzucony spadek . . 41

Monika Humeniuk

Między ortodoksją a herezją w pedagogice religii –

hermeneutyczne i estetyczne inspiracje myślą Gianniego Vattima,

Luigiego Pareysona i Eriki Fischer-Lichte . . 51

Jarosław Marzec

Zawiedzione nadzieje – neoliberalne konteksty ruchu mindfulness . . 67

Część II. Poglądy

Sylwester Zielka

Religia i edukacja w poglądach Nowych Ateistów .  . 91

Marek Piedziewicz

Wychowanie religijne w ujęciu arcybiskupa Fultona J. Sheena .. 111

Jarosław Jarosz

Szkolnictwo i wychowanie w ujęciu Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego .. 129

Część III. Tożsamości

Adela Kożyczkowska

Pytając o tożsamość wspólnotową,

czyli przypadek Kaszubów i ich religijność/wierzeniowość . . 149

Artur Jabłoński

O udziale polskiego Kościoła katolickiego

w konstruowaniu tożsamości kaszubskiej . . 181

Marian Miotk

Kaszubszczyzna filarem tożsamości, kultury i religijności Kaszubów . 199

Część IV. Refleksje nad praktyką

Irena Bogoczová

Aleksandra Parszewska

Parabiblia Alexandra Fleka jako sposób prezentacji treści ewangelizacyjnych . 227

Małgorzata Lewartowska-Zychowicz

Ewangelizacja – katecheza – lekcja religii.

O co chodzi i (kilka wskazówek) dlaczego „nie wychodzi” . . 243

Marta Tiutiunnyk

Sacrum na godzinach polskiego –

wiersze Powieszony pomylony i Samotność Jana Twardowskiego .. 259

Część V. Empirie

Aniela Różańska

(Nie)dialogiczne relacje interpersonalne katecheta – uczeń . . 275

Maria Szczepska-Pustkowska

Edukacja religijna w szkole w świetle wywiadów

z trzynasto- i czternastolatkami . . 291

Urszula Kolberová

O kazaniach tradycyjnych i internetowych w świetle badań ankietowych . . 333

Anna Blokus-Szkodzińska

Świat wartości młodzieży – komunikat z badań . . 347

Noty o autorach . . 361

 

Opinie

Na razie nie ma opinii o produkcie.

Napisz pierwszą opinię o „Religijność i duchowość z perspektywy pedagogicznej”

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *