Opis
Religijność i duchowość z perspektywy pedagogicznej: od idei do empirii
Autor: red. Maria Szczepska-Pustkowska Sylwester Zielka
Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
Monografia Religijność i duchowość z perspektywy pedagogicznej: od idei do empirii jest interesującą poznawczo próbą przedstawienia, zgodnie z tytułem, oryginalnych rezultatów prac badawczych– teoretycznych i empirycznych – podejmowanych w kontekście szeroko rozumianej religijności i duchowości. W publikacji starano się udzielić odpowiedzi na pytania o miejsce religijności i duchowości w pedagogice, a także określić potencjalne obszary badań, opowiedziano się za wszechstronnym podejściem do człowieka jako całości cielesno-psychiczno-duchowej. Religia i duchowość to ważne i wymagające pogłębionej refleksji naukowej sfery ludzkiej egzystencji. Recenzowana książka ma w tym zakresie swój niewątpliwy udział i wkład. Zawarte w pracy rozprawy teoretyczne, studia empiryczne przedstawione na bazie interdyscyplinarnej literatury z nauk humanistycznych i społecznych to materiał skłaniający do myślenia o religijności, duchowości jako zasobach osobowych i kapitale społecznym, stanowiący zachętę do dalszych poszukiwań, refleksji, zmian. Recenzowana książka jest opracowaniem wzbogacającym wiedzę z zakresu za – równo pedagogiki (pedagogiki religii, pedagogiki międzykulturowej, pedagogiki społecznej, pedagogiki porównawczej), jak i nauk społecznych, humanistycznych.
Z recenzji prof. dr hab. Aliny Szczurek-Boruty
Spis Treści:
Wstęp (Maria Szczepska-Pustkowska, Sylwester Zielka) . . 7
Część I. Idee
Rafał Włodarczyk
Fundamentalizm w perspektywie koncepcji krytyki
autorytarnych ideologii Ericha Fromma . . . 15
Piotr Petrykowski
Testament Adama – czy odrzucony spadek . . 41
Monika Humeniuk
Między ortodoksją a herezją w pedagogice religii –
hermeneutyczne i estetyczne inspiracje myślą Gianniego Vattima,
Luigiego Pareysona i Eriki Fischer-Lichte . . 51
Jarosław Marzec
Zawiedzione nadzieje – neoliberalne konteksty ruchu mindfulness . . 67
Część II. Poglądy
Sylwester Zielka
Religia i edukacja w poglądach Nowych Ateistów . . 91
Marek Piedziewicz
Wychowanie religijne w ujęciu arcybiskupa Fultona J. Sheena .. 111
Jarosław Jarosz
Szkolnictwo i wychowanie w ujęciu Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego .. 129
Część III. Tożsamości
Adela Kożyczkowska
Pytając o tożsamość wspólnotową,
czyli przypadek Kaszubów i ich religijność/wierzeniowość . . 149
Artur Jabłoński
O udziale polskiego Kościoła katolickiego
w konstruowaniu tożsamości kaszubskiej . . 181
Marian Miotk
Kaszubszczyzna filarem tożsamości, kultury i religijności Kaszubów . 199
Część IV. Refleksje nad praktyką
Irena Bogoczová
Aleksandra Parszewska
Parabiblia Alexandra Fleka jako sposób prezentacji treści ewangelizacyjnych . 227
Małgorzata Lewartowska-Zychowicz
Ewangelizacja – katecheza – lekcja religii.
O co chodzi i (kilka wskazówek) dlaczego „nie wychodzi” . . 243
Marta Tiutiunnyk
Sacrum na godzinach polskiego –
wiersze Powieszony pomylony i Samotność Jana Twardowskiego .. 259
Część V. Empirie
Aniela Różańska
(Nie)dialogiczne relacje interpersonalne katecheta – uczeń . . 275
Maria Szczepska-Pustkowska
Edukacja religijna w szkole w świetle wywiadów
z trzynasto- i czternastolatkami . . 291
Urszula Kolberová
O kazaniach tradycyjnych i internetowych w świetle badań ankietowych . . 333
Anna Blokus-Szkodzińska
Świat wartości młodzieży – komunikat z badań . . 347
Noty o autorach . . 361
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.