Opis
Przestrzeń i epistemologia w twórczości Marka S. Huberatha
Autorzy: Karol Chojnowski
Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
Od 30 lat proza fantastyczna profesora fizyki z Uniwersytetu Jagiellońskiego, Huberta Harańczyka, używającego w środowisku miłośników SF pseudonimu Marek S. Huberath, wzbudza zainteresowanie, a często i kontrowersje. Pierwsze opowiadanie Huberath opublikował w latach 80. i 90. XX w. na łamach „Fantastyki”, najważniejszego pisma skupiającego polskich miłośników science fiction. W kolejnych latach zaczął w liczących się oficynach publikować także powieści. (…) Huberath wciąż pozostaje jednym z najważniejszych twórców polskiej fantastyki, a jego eklektyczne gatunkowo utwory stanowią intelektualne wyzwanie dla krytyków, porównywalne w kontekście polskiej fantastyki jedynie do tego, jakie sprawiają powieści Jacka Dukaja.
Twórczość Huberatha nie doczekała się do tej pory kompleksowej analizy literaturoznawczej, więc sam pomysł poświęcenia jego książkom pracy doktorskiej zasługuje na pochwałę.
Z recenzji dr hab. Dominiki Oramus, prof. UW
Oczywiście, niezwykle istotne już na samym początku staje się znalezienie odpowiedniego klucza interpretacyjnego. W tym wypadku wybór Chojnowskiego to strzał w dziesiątkę. […] Autor jawi się jako badacz wnikliwy, skrupulatny, rzetelny, bardzo dobrze przygotowany metodologicznie (co nie jest bynajmniej regułą w dzisiejszych czasach) i – co najważniejsze – obdarzony świetną intuicją badawczą. Nie mam żadnych wątpliwości, że praca ta nie tylko spełnia wszelkie wymogi stawiane dysertacjom doktorskim, lecz znacząco je przewyższa. […] Żywię również nadzieję, że stanie się zarzewiem dyskusji oraz źródłem inspiracji dla badaczy zainteresowanych nie tylko twórczością Marka S. Huberatha (bo dla nich będzie stanowić niewątpliwie lekturę obowiązkową), ale i całą literaturą niemimetyczną oraz motywem przestrzeni w literaturze.
Z recenzji dr. hab. Grzegorza Trębickiego, prof. UJK
Spis treści
Podziękowania . . . 7
Wstęp . . . . 9
Tematyka pracy i stan badań . . . 9
Metodologia . . 14
Przestrzeń w literaturze – perspektywa ogólna . .. 22
Przestrzeń w literaturze – przypadki szczególne . . 27
Zarys pracy . . 38
Rozdział 1. Huberath – tematyka i genologia . . 43
Pisarz i jego twórczość . . . 43
Sylwetka pisarza . . . . 43
Recepcja krytyczna. Poziom „rozrywkowy” i „erudycyjny” . . 46
Tematyka twórczości Marka S. Huberatha . . . 50
Przemiany twórczości Marka S. Huberatha . . 62
Perspektywa genologiczna . . 69
Utwory egzo- i antymimetyczne .. 71
Fantastyka eschatologiczna . . 76
Fantastyka ontologiczna. Antymimetyzm wtórny . 81
Utwory hybrydowe i inne .. 88
Rozdział 2. Przestrzeń paradoksalna i chwiejna. Poznanie niepewne,
ale możliwe . . 97
Światy możliwe a światy Huberatha . . 97
Portal zdobiony posągami – złożona architektura wszechświata 104
Paradoksy przestrzenne . .. 115
Paradoksy poznawcze . 123
Chwiejna przestrzeń, niepewna wiedza . . 134
Rewolucja metanaukowa . . 139
Świat ośrodkowy i świat Małych Rajów – poznanie ziemskie i nieziemskie . . 145
Rozdział 3. Labirynt. Unifikacja . .. 157
Labirynt w kulturze . . . 157
Labirynty Marka S. Huberatha . . . 164
Fabuła Miast pod Skałą . 170
Przez labirynt do piekła . . 170
Powrót do świata ziemskiego . .179
Miasta pod Skałą – funkcja łącząca labiryntu .. 184
Unifikacja jako strategia poznawcza.
Unifikacja intertekstualna oraz ideowa . . . 196
Unifikacyjna rola mentorów . . 207
Rozdział 4. Granica. Ograniczenia poznawcze . . . 213
Granica i semiosfera . .. 213
Granice w twórczości Marka S. Huberatha . . . 216
Realia powieści Vatran Auraio . . 226
Granica w Vatran Auraio.
Przestrzeń wewnętrzna i zewnętrzna .. . 231
Obszar dostępny poznaniu i obszar niedostępny.
Wartość wiedzy . . 239
Metafora podmiotu poznania,
rzeczy samej w sobie i jej fenomenów . 247
Wątek poroka. Konwencjonalizm . .. . 255
Fabularny i językowy wymiar granicy . . 261
Podsumowanie. Epistemologia, eschatologia i ontologia . . . 268
Zakończenie . . . 277
Podsumowanie i wnioski . 277
Perspektywy dalszych badań . . . . 295
Aneks 1 . . . 298
Aneks 2 . .. 299
Bibliografia . . 301
Abstract . . 313
Indeks nazwisk . . 315
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.