Opis
Polski bez barier
Autor: Zofia Pomirska
Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
Dr hab. Zofia Pomirska, językoznawca, dydaktyk, adiunkt w Zakładzie Polonistyki Stosowanej Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu Gdańskiego, autorka programów i podręczników szkolnych do języka polskiego oraz publikacji z zakresu dydaktyki języka polskiego, współpracownik ośrodków doskonalenia nauczycieli, specjalista zarządzania projektami.
Książka Zofii Pomirskiej jest z pewnością ważną pozycją zarówno dla praktyków, jak i lingwodydaktyków, dotyczy bowiem problemów, z którymi polska szkoła mierzy się od lat. Ciągle szuka się odpowiedzi na pytania, czym są specyficzne trudności w uczeniu się, kim jest uczeń o specjalnych wymaganiach edukacyjnych, jak te wymagania definiować, jak realizować i wreszcie, jak oceniać tę realizację. Szczególnie dużo wątpliwości, uprzedzeń i mitów narosło wokół specyficznych trudności w uczeniu się czytania i pisania. Dysleksja w powszechnym odbiorze często kojarzy się nie tyle z problemami uczniów nią dotkniętych oraz szukaniem środków zaradczych, ile z chęcią wykorzystania tego zjawiska (niejednokrotnie uważanego za fikcyjne) do nieuczciwego wobec innych uczniów obniżania wymagań. Tym bardziej cenne jest ciągłe badanie i objaśnianie specyfiki tego typu trudności oraz poszukiwanie skutecznych rozwiązań dydaktycznych.
W tym zakresie przedstawiona do recenzji książka otwiera kolejne perspektywy tak badawcze, jak i praktyczne, wskazuje mianowicie na potrzebę inkluzji. Zjawisko włączania w powszechny system oświaty wszystkich uczniów, nie tylko niepełnosprawnych, ale także osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (dodajmy, że również dzieci z różnorodnymi doświadczeniami migracyjnymi) ma w założeniu skutecznie przeciwdziałać wykluczeniu społecznemu. Takie podejście wymaga przebudowania myślenia o szkole jako instytucji. Autorka podkreśla, że ma być ona „szkołą dla wszystkich”, w myśl zasady, że „to nie uczeń ma dostosować się do wymagań szkoły, a szkoła do potrzeb ucznia”.
Z recenzji dr hab. Agnieszki Rypel, prof. UKW
Spis Treści:
Wstęp . . 9
Rozdział 1. Specyficzne trudności w uczeniu się . .. 13
1.1. Specyficzne trudności w uczeniu się – terminologia i systematyka . . 13
1.2. Dysleksja a specyficzne trudności w uczeniu się . 19
1.3. Ujęcia problemu dysleksji w pracach polskich badaczy . . 23
1.4. Typy dysleksji . .. 26
1.5. Procesy związane z czytaniem a bariery czytelnicze spowodowane
dysleksją rozwojową .. . 29
1.5.1. Problemy percepcyjne . .. 30
1.5.2. Problemy psychologiczne (motywacja i emocje) . .. 32
1.5.3. Problemy psycholingwistyczne (język, mowa i myślenie) . . . 35
1.6. Uczeń z dysleksją rozwojową w starszym wieku szkolnym . . 42
Rozdział 2. Uczenie się w perspektywie konstruktywizmu . . . 47
2.1. Idea konstruktywizmu . . 47
2.2. Wiedza i uczenie się w ujęciu kognitywnym . . 53
2.3. Psychokulturowa koncepcja edukacji Jerome’a S. Brunera . . 58
Rozdział 3. Środowisko uczenia się wspierające edukację
uczniów z dysleksją . . . 67
3.1. Miejsce środowiska uczenia się w procesie dydaktycznym . . 67
3.1.1. Cele uczenia się . .. . 69
3.1.2. Treści kształcenia (nauczania/uczenia się) . .. 73
3.1.3. Sfera metodyczno-organizacyjna . . 79
3.1.4. Sfera środków dydaktycznych . .. 92
Rozdział 4. Ocenianie uczniów ze specyficznymi trudnościami
w uczeniu się . . . 99
4.1. Wyzwania związane z ocenianiem uczniów ze specyficznymi
trudnościami w uczeniu się . .. . 99
4.2. Ocenianie uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
w świetle prawa oświatowego . . 104
4.3. Dostosowanie na egzaminach . . . 109
Rozdział 5. Podejście inkluzyjne w nauczaniu uczniów ze specyficznymi
trudnościami w uczeniu się czytania i pisania – w stronę szkoły bez barier . . . 113
5.1. Pojęcie inkluzji . . . 113
5.2. Idea inkluzji . . 115
5.3. Inkluzja w świetle aktów prawnych oraz dokumentów programowych . 118
5.4. Edukacja włączająca w polskim systemie oświaty . .. 124
5.5. Specjalne potrzeby edukacyjne a inkluzja . . 128
5.6. Ku rozwiązaniom praktycznym . .. 131
5.6.1. OLPINIADA . . 135
5.6.2. MIND . . . . 137
Zakończenie . .. 141
Bibliografia . . . 143
Indeks osobowy . . . 159
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.