Opis
Perswazja językowa w różnych dyskursach. Tom 4
Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
Autor: Żanna Sładkiewicz, Aleksandra Klimkiewicz,
Oddajemy do rąk Czytelnika kolejny, czwarty tom z cyklu Perswazja językowa w różnych dyskursach, powstały pod auspicjami Katedry Pragmatyki Komunikacji i Akwizycji Języka Instytutu Rusycystyki i Studiów Wschodnich Uniwersytetu Gdańskiego oraz Pracowni Badań nad Perswazją Językową afiliowanej przy Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Gdańskiego.
Dynamiczne zmiany zachodzące w paradygmacie nowej sytuacji socjokulturowej i mocno stechnicyzowanych nowoczesnych mediów masowych implikują złożoną refleksję o aspektach sztuki komunikacji perswazyjnej i pozwalają na nowo odczytać znane słowa Hansa Georga Gadamera: „Kto ma język, ten «ma» świat”. Wielowymiarowość podejścia do pragmatykonu mechanizmów oddziaływania językowego, opierającego się na idei rozumienia mowy jako narzędzia inicjującego działalność kognitywną i behawioralną człowieka, skłoniła do refleksji nad komunikacją sugestywną i manipulacyjną przedstawicieli różnych dziedzin naukowych i szkół badawczych – lingwistów, medioznawców, literaturoznawców, psychologów, politologów, socjologów, historyków sztuki i pedagogów – z ośrodków polskich i zagranicznych.
Spis treści
Słowo wstępne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
Вступительное слово. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
Rozdział pierwszy
DYSKURS JĘZYKOZNAWCZY
Глава первая
ЛИНГВИСТИЧЕСКИЙ ДИСКУРС
Dušan-Vladislav Paždjerski
Specyfika oddziaływania językowego w słownikach dyferencyjnych
serbsko-chorwackich na przykładzie słownika eksplikacyjnego
serbsko-chorwackiego Marko Samardžiji. . . . . . . . . . . . . . . .. . . . 23
Людмила Федорова
Можно ли измерить силу речевого воздействия?. . . . . . . . . . . . . 36
Katarzyna Nobis-Wlazło
Kategoria ilościowości w perswazji językowej . . . . . . . . . . . . . . . 45
Ольга Абакумова
Роль пословицы в осуществлении речевого воздействия на адресата
(на материале медийного дискурса) . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . 54
Наталья Музыченко
Фатический инструментарий делового общения
как средство оказания речевого воздействия. . . . . . . . . . . . . . . 61
Марина Флягина
Формулы речевого этикета в русских донских говорах . . . . .. . . 70
Elżbieta Pietraś
Wybrane modele perswazyjne i techniki lingwistyczne
w kształtowaniu przekonań zinterioryzowanych . . . . . . . . . . . . . . 76
Сергей Потемкин
Эмоциональная ориентация наречий . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86
Rozdział drugi
DYSKURS RELIGIJNY
Глава вто рая
РЕЛ ИГИОЗНЫЙ ДИСКУРС
Валентина Маслова
Антон Лавицкий
Воздействие молитвенного слова
в религиозном и поэтическом дискурсах. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97
Małgorzata Rybka
Marta Wrześniewska-Pietrzak
„Spotkania w blasku wiary” – uwag kilka o perswazyjności i atrakcyjności
nowego nabożeństwa Kościoła katolickiego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104
Halina Wątróbska
Oksana Kadocznikowa
Wybrane sposoby perswazyjne
Въ помощь пастырямъ и въ назиданiе пасомымъ. . . . . . . . . . . . . . . . 115
Елена Климентова
Аргументационная схема коммуникативной модели
в практике деноминаций. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129
Adam Konopka
Krucjata modlitwy. Perswazja przeciwko aborcji
na łamach „Rycerza Niepokalanej” w latach osiemdziesiątych. . . . . . . . . 140
Rozdział trzeci
DYSKURSY KULTURY
Глава третья
ДИСКУРСЫ КУЛЬ ТУРЫ
Наталья Зыховская
Культурный герой современности в дискурсе художественной прозы:
между лузером и суперменом . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 155
Сергей Синецкий
Элитаристская и социетальная коммуникативные модели:
потенциал культурного наследия и проекции образов будущего. . . . . . 164
Мария Шуб
Темпоральный дискурс: образы прошлого, настоящего и будущего
в публичных выступлениях политических лидеров Польши,
США и России. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . 176
Людмила Корнеева
«Эффект Джульетты», или как литературная классика
помогает современным интернет-мошенникам. . . . . . . . . . . . . . . 187
Ольга Сахарова
Вербальные манипуляции в драматургическом дискурсе
(на материале избранных пьес Людмилы Разумовской
и Людмилы Петрушевской). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 197
Tomasz Kaczorowski
„XD”. Wstęp do rozważań o próbach komunikowania się
z widzem młodzieżowym w polskich teatrach. . . . . . . . . . .. . . . . 206
Rozdział czwarty
DYSKURS PEDAGOGICZNY
Глава четв ертая
ПЕ ДАГОГИЧЕСКИЙ ДИСКУРС
Елена Григорьева
Педагогический дискурс в лингвокультурологическом рассмотрении. . . . . . 219
Оксана Михайлова
Светлана Ревуцкая
Лариса Мирошник
Оценочные коннотации как элемент коммуникативной культуры. . . . . . . . . . 228
Елена Черкашина
Дискурс в предметной сфере «медицина» как средство формирования
лингвопрофессиональной компетенции будущих специалистов. . . . . . . . . . . 237
Наталья Ушакова
Татьяна Алексеенко
Обучение будущих преподавателей русского языка
речевому воздействию в лингводидактическом дискурсе. . . . . . . . . . . . 244
Adrianna Olkowska
„Hipnotyzująca” moc słów.
Techniki perswazyjne w języku NLP i coachingu . . . . . . . . . .. . . . 254
Izabela Dłużyk
Dydaktyzm w polskich i rosyjskich ludowych bajkach magicznych
w kontekście reguł perswazji Roberta Cialdiniego. . . . . . . . . . . . . . . . . 267
O autorach / Сведения об авторах . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 277
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.