Opis
Para w praniu. Codzienność, partnerstwo, obowiązki domowe
Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
Autor: Magdalena Żadkowska
W rozprawie poddano analizie domowe „perypetie” polskich par żyjących w szczególnym momencie społecznych przemian, pokazując, w jaki sposób rzeczywistość ekonomiczno-społeczna i naciski kulturowe mogą decydować o ich mikrorelacjach i mikrowyborach, a jednocześnie, w jaki sposób mikrodziałania układające się w sekwencje działań zbiorowych decydują o przekształceniach obyczajów w sferze rodziny w skali makro. Analizy i rozważania oparto na materiale pochodzącym ze złożonych badań jakościowych przeprowadzonych nad 23 parami.
Spis Treści
Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
ROZDZIAŁ 1
Przemiany w rodzinie, badania nad obowiązkami domowymi . . . . . . . . . . . . . 17
1.1. Demogra” czny portret polskiej rodziny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17
1.2. Historia badań nad podziałem obowiązków domowych . . . . . . . . . . . . . . . . 22
1.3. Powstawanie podziału obowiązków domowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26
ROZDZIAŁ 2
Socjologia rodziny Jeana-Claude’a Kaufmanna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31
2.1. Socjologia pary . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33
2.2. Inspiracje dla socjologii Kaufmanna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34
2.3. Obowiązki domowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37
2.4. Pralka i pranie – Kaufmannowska teoria działania domowego . . . . . . . . . . 39
2.5. Role domowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42
2.6. Formowanie się pary . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44
2.7. Integracja domowa w doświadczeniu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47
2.8. Rodzina konstruuje się przy stole . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54
2.9. Pytanie o skuteczność metody Kaufmanna
i adekwatność jego analiz w wypadku rodzin polskich . . . . . . . . . . . . . . . . . 57
ROZDZIAŁ 3
Metodologia badań własnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59
3.1. Geneza badania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59
3.2. Wywiad rozumiejący Jeana-Claude’a Kaufmanna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61
3.3. Wywiad łączony/wywiad z parą . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63
3.4. Budowanie próby i przebieg badania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65
3.5. Siatka pytań . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68
3.6. Badani i sytuacja wywiadu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69
3.7. Rola badaczki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71
3.8. Analiza treści – wytwarzanie teorii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75
3.9. Nasycenie modelu – koniec badań . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77
ROZDZIAŁ 4
Zamieszkanie razem i uwspólnianie przestrzeni . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79
4.1. Para jako proces – początki pary i fazy jej rozwoju . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79
4.2. Urodzenie dziecka i brak dziecka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 93
4.3. Integracja domowa: jak tworzy się podział obowiązków domowych . . . . . . 103
4.4. Taniec wokół zmywarki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108
4.5. Posiłek – mały teatr rodzinny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 122
ROZDZIAŁ 5
Czy można nauczyć się partnerstwa? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 149
5.1. O rodzinach pochodzenia i innych grupach odniesienia.
Historie rodzinne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 149
5.2. Prasowanie – walka gestów z ideami. Historie par z żelazkiem w tle . . . . . . 171
5.3. Kompetencja prania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 185
5.3.1. Pranie jako nieświadoma niekompetencja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 187
5.3.2. Pranie jako świadoma niekompetencja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 188
5.3.3. Pranie jako świadoma kompetencja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 189
5.3.4. Pranie jako nieświadoma kompetencja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 190
5.4. Mąż uczniem żony . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 193
5.5. Jak kobieta opiera się równouprawnieniu? Przykład samochodu . . . . . . . . . 198
5.6. Nowa para i partnerstwo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 201
Zakończenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 213
ZAŁĄCZNIK 1
Opis Par . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 221
ZAŁĄCZNIK 2
Rady dla Par . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 245
ZAŁĄCZNIK 3
Słowniczek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 247
Literatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 251
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.