Opis
Myślenie obrazem. Gdańskie teatry plastyków w latach 50. i 60. XX wieku
Autor: Barbara Świąder-Puchowska
Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
Rozważania Autorki tyczą nie tylko dorobku omawianych zespołów, ale są także przyczynkiem do rozpoznania bardziej ogólnych mechanizmów kulturowych, inspirowanych życiem społecznym, polityką i… lokalną już specyfiką miejsca. Będący legendą ruch artystyczny młodej polskiej inteligencji lat 50. i 60. XX wieku, złożony z różnorodnych tendencji i elementów, wyłania się z rozważań Barbary Świąder-Puchowskiej rozpatrywany przez nią z oddali już jako całość fascynujący performans społeczno-kulturowy. Zakotwiczony w szeroko zakrojonej przez Autorkę perspektywie zjawisk. Prowadzący do rozumienia pełnej sprzeczności polskiej odmiany realnego socjalizmu. Książka jest bardzo interesującym, wartościowym, porządkującym przewodnikiem po historii pięciu scen studenckich, mocno posadowionym w rozproszonych wcześniej badaniach źródłowych, rozpoznającym i przybliżającym w czytelny, klarowny sposób jeden z najważniejszych rozdziałów w polskiej kulturze alternatywnej.
Spis treści
Podziękowania | 10
Wprowadzenie | 11
Rozdział 1. Wiosna w kulturze | 21
1.1. Pod patronatem | 23
1.2. Powiew zmian | 26
1.3. Nowe centrum – kluby studenckie | 30
1.4. Okno na świat – festiwale | 33
1.5. Mała stabilizacja | 36
Rozdział 2. Pokolenie socromantyków | 41
2.1. Między lękiem a optymizmem | 41
2.2. Infantylni i sentymentalni | 46
2.3. Opętani filmem | 50
Rozdział 3. Wybrzeże sztuki | 55
3.1. Bez uniwersytetu | 56
3.2. Szkoła sopocka | 58
3.3. Dominacja koloryzmu | 60
3.4. Korowody Studnickiego | 62
3.5. Eksplozja nowoczesności? | 64
3.6. Trwały model estetyczny | 66
Rozdział 4. Między gatunkami | 71
4.1. Łamanie konwencji | 72
4.2. „Studenckość amatorska” – teatr studencki | 73
4.3. Obrazy na scenie – teatr plastyczny | 75
8 Myślenie obrazem. Gdańskie teatry plastyków w latach 50. i 60. XX wieku
Rozdział 5. Teatr kolorów i kształtów – Bim-Bom | 81
5.1. Profesjonaliści i amatorzy – Cybulski, Kobiela i zespół | 82
5.2. Dopełniające się kompetencje | 87
5.3. Pękające cegły – Ahaaa… | 91
5.4. Przeciw Kogutom – Radość poważna | 95
5.5. Czarno-biały świat – Toast i Coś by trzeba | 97
5.6. Liryzm i zgrywa | 99
5.7. Komponowanie obrazów | 101
5.8. Bim-Bom w podróży | 103
Rozdział 6. Teatr rąk, piękna i dobra – Co To | 107
6.1. Intymność dłoni – Frejer i zespół | 108
6.2. Minimum środków | 113
6.3. Humor i subtelna ironia | 117
6.4. Za parawanem | 119
6.5. Bare Hand Puppetry | 123
6.6. Do widzenia… – na ekranie | 127
Rozdział 7. Teatr malarski – Cyrk Rodziny Afanasjeff | 131
7.1. Afanasjew i jego trupa | 132
7.2. Widowiska ludyczne | 135
7.3. Były cyrk, ubodzy artyści | 138
7.4. Polskie dell’arte | 146
7.5. Od Tralabomby do Błazna | 152
7.6. W obronie słabych | 159
7.7. Mówić ciałem – pantomima | 163
7.8. Sezon szarych chmur | 166
Rozdział 8. Zwierzęta świetlne – Teatr Galeria | 171
8.1. Wystawa to za mało – Krechowicz i inni | 172
8.2. Rozbłyskające konstrukcje i nagromadzenie – Kolonia karna | 173
8.3. Ruchome ekrany – Pies, a także brak psa | 175
8.4. Bryły-obiekty – Termitiera | 177
8.5. Ruch materii – Traktat | 179
8.6. Czysta forma – Inwazja | 181
8.7. Od sztuki kinetycznej do antyteatru | 182
8.8. Na ścieżkach awangardy | 185
8.9. To nie jest teatr? | 199
8.10. Od To Tu do Nagiej | 202
8.11. Medytacja nad materią | 203
Spis treści 9
Rozdział 9. Ku happening owi – Teatr Ą | 205
9.1. Ciało jako tworzywo | 206
9.2. Akcje, instalacje | 210
Zakończenie | 215
Streszczenie | 227
Summary | 230
Bibliografia | 233
Archiwalia | 233
Czasopisma | 233
Książki | 236
Netografia | 247
Wydawnictwa albumowe i katalogi wystaw | 248
Druki ulotne | 249
Prasa | 249
Realizacje omawianych teatrów | 250
Filmografia | 253
Rozmowy | 253
Indeks nazwisk | 255
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.