www.zak24.pl
INTERNETOWA KSIĘGARNIA NAUKOWO - AKADEMICKA

Modele biznesu akademickich spółek spin-off w Polsce

43,99  (w tym 5% VAT)

ISBN: 978-83-7348-935-6

Numer wydania: 1

Rok wydania: 2025

Język wydania: polski

Liczba stron: 182

Opis

Modele biznesu akademickich spółek spin-off w Polsce

Wydawnictwo Politechniki Gdańskie

autorzy: Brodnicki Kamil

 

Dotychczasowa rola uczelni, polegająca na działalności dydaktycznej i szerzeniu wiedzy, przez ostatnie lata uległa znaczącej modyfikacji. Coraz częściej tradycyjne metody transferu wiedzy do społeczeństwa zostają uzupełnione o nowe możliwości funkcjonowania uczelni, np. o działalność komercjalizacyjną. Jedną z możliwości komercjalizacji wiedzy jest powoływanie spółek celowych uczelni w celu tworzenia akademickich przedsiębiorstw typu spin-off.

Liczba akademickich spółek spin-off z roku na rok wzrasta, co wynika zarówno z coraz większej świadomości środowiska naukowego dotyczącej komercjalizacji wiedzy i technologii, jak i możliwości zaoferowania społeczeństwu nowych produktów/usług na dynamicznie zmieniającym się rynku. Dynamika i ewolucja zmieniającego się otoczenia biznesu skłaniają organizacje do coraz częstszego przeglądu obecnie funkcjonujących modeli biznesu i do refleksji nad możliwością jego dostosowania do aktualnie obowiązujących realiów rynkowych.

Dla spółek spin-off, które aktualnie działają na rynku, monografia ta może stanowić zbiór kluczowych czynników chrakteryzujących model biznesu wykorzystywany przez tę spółkę. Ich znajomość umożliwi zaplanowanie, opracowanie i podjęcie odpowiednich działań prewencyjnych, m.in. w celu wyeliminowania potencjalnych niezgodności, a także aktywności niezbędnych do rozwoju funkcjonowania organizacji.

Dla spółek spin-off, które nie zostały jeszcze zarejestrowane, opracowanie to może stanowić pewnego rodzaju przewodnik wskazujący, jakie czynniki tworzą poszczególne modele biznesu, a odgrywają kluczową rolę w tworzeniu akademickiej spółki spin-off. Można przypuszczać, że znajomość tych determinant umożliwi przyspieszenie procesu zakładania akademickiej spółki spin-off, ponieważ wyeliminuje koncentrację na elementach nieistotnych dla danego modelu. Wiedza ta może być szczególnie przydatna w przypadku, gdy dla potencjalnej spółki spin-off opracowywany jest biznesplan lub gdy nowo utworzony podmiot ma powstać w ramach wsparcia finansowego (np. grantu naukowo-badawczego).

 

Spis treści

Wprowadzenie .. 5

1. Teoretyczne aspekty spółek spin-off … 12

1.1. Geneza i definicje spółek spin-off …. 12

1.2. Spin-off a spin-out – elementy wspólne i różnice .. 20

1.3. Podstawy prawne tworzenia spółek spin-off …22

1.4. Klasyfikacja akademickich spółek spin-off .. 28

2. Endo- i egzogeniczne uwarunkowania tworzenia i funkcjonowania

spółek spin-off …. 34

2.1. Czynniki sprzyjające tworzeniu i funkcjonowaniu spółek spin-off … 34

2.2. Bariery ograniczające tworzenie i funkcjonowanie spółek spin-off .. 38

2.3. Rola spółek spin-off w przedsiębiorczości akademickiej ….. 42

2.4. Komercjalizacja innowacji poprzez spółki spin-off.. 45

3. Zagadnienie modeli biznesu w zarządzaniu przedsiębiorstwem .. 53

3.1. Definicje i elementy kształtujące model biznesu .. 53

3.2. Modele biznesu w „klasycznych” przedsiębiorstwach …. 60

3.3. Modele biznesu w spółkach spin-off … 72

4. Metodyka badań empirycznych … 80

4.1. Metodyka badań i narzędzia badawcze …. 80

4.2. Charakterystyka badanej populacji akademickich spółek spin-off .. 93

5. Akademickie spółki spin-off w świetle prowadzonych badań empirycznych . 98

5.1. Profil inicjatora/założyciela badanych spółek spin-off… 98

5.2. Charakterystyka badanych akademickich spółek spin-off . 100

6. Czynniki oddziałujące na modele biznesu akademickich spółek spin-off

w świetle prowadzonych badań empirycznych … 109

6.1. Determinanty oddziałujące na podjęcie decyzji o założeniu akademickiej

spółki spin-off .. 109

6.2. Cechy inicjatora/założyciela oddziałujące na podjęcie decyzji o założeniu

akademickiej spółki spin-off… 119

6.3. Bariery wewnętrzne oddziałujące na proces zakładania i funkcjonowania

akademickich spółek spin-off .. 124

6.4. Bariery zewnętrzne oddziałujące na proces zakładania i funkcjonowania

akademickich spółek spin-off … 129

7. Wyniki badań nad modelami biznesu akademickich spółek spin-off . 134

7.1. Modele biznesu funkcjonujące w badanych spółkach spin-off.. 134

7.2. Ocena zależności modeli biznesu od charakteryzujących je czynników .140

7.2.1. Ocena zależności modeli biznesu od determinant ….. 140

7.2.2. Ocena zależności modeli biznesu od cech inicjatora/założyciela … 141

7.2.3. Ocena zależności modeli biznesu od barier wewnętrznych …. 143

7.2.4. Ocena zależności modeli biznesu od barier zewnętrznych …. 145

7.2.5. Ocena zależności modeli biznesu od pozostałych czynników … 146

7.3. Weryfikacja modeli biznesu w świetle badań jakościowych …. 150

Zakończenie ….. 157

Literatura ….. 162

 

Opinie

Na razie nie ma opinii o produkcie.

Napisz pierwszą opinię o „Modele biznesu akademickich spółek spin-off w Polsce”

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *