Opis
Modele biznesu akademickich spółek spin-off w Polsce
Wydawnictwo Politechniki Gdańskie
autorzy: Brodnicki Kamil
Dotychczasowa rola uczelni, polegająca na działalności dydaktycznej i szerzeniu wiedzy, przez ostatnie lata uległa znaczącej modyfikacji. Coraz częściej tradycyjne metody transferu wiedzy do społeczeństwa zostają uzupełnione o nowe możliwości funkcjonowania uczelni, np. o działalność komercjalizacyjną. Jedną z możliwości komercjalizacji wiedzy jest powoływanie spółek celowych uczelni w celu tworzenia akademickich przedsiębiorstw typu spin-off.
Liczba akademickich spółek spin-off z roku na rok wzrasta, co wynika zarówno z coraz większej świadomości środowiska naukowego dotyczącej komercjalizacji wiedzy i technologii, jak i możliwości zaoferowania społeczeństwu nowych produktów/usług na dynamicznie zmieniającym się rynku. Dynamika i ewolucja zmieniającego się otoczenia biznesu skłaniają organizacje do coraz częstszego przeglądu obecnie funkcjonujących modeli biznesu i do refleksji nad możliwością jego dostosowania do aktualnie obowiązujących realiów rynkowych.
Dla spółek spin-off, które aktualnie działają na rynku, monografia ta może stanowić zbiór kluczowych czynników chrakteryzujących model biznesu wykorzystywany przez tę spółkę. Ich znajomość umożliwi zaplanowanie, opracowanie i podjęcie odpowiednich działań prewencyjnych, m.in. w celu wyeliminowania potencjalnych niezgodności, a także aktywności niezbędnych do rozwoju funkcjonowania organizacji.
Dla spółek spin-off, które nie zostały jeszcze zarejestrowane, opracowanie to może stanowić pewnego rodzaju przewodnik wskazujący, jakie czynniki tworzą poszczególne modele biznesu, a odgrywają kluczową rolę w tworzeniu akademickiej spółki spin-off. Można przypuszczać, że znajomość tych determinant umożliwi przyspieszenie procesu zakładania akademickiej spółki spin-off, ponieważ wyeliminuje koncentrację na elementach nieistotnych dla danego modelu. Wiedza ta może być szczególnie przydatna w przypadku, gdy dla potencjalnej spółki spin-off opracowywany jest biznesplan lub gdy nowo utworzony podmiot ma powstać w ramach wsparcia finansowego (np. grantu naukowo-badawczego).
Spis treści
Wprowadzenie .. 5
1. Teoretyczne aspekty spółek spin-off … 12
1.1. Geneza i definicje spółek spin-off …. 12
1.2. Spin-off a spin-out – elementy wspólne i różnice .. 20
1.3. Podstawy prawne tworzenia spółek spin-off …22
1.4. Klasyfikacja akademickich spółek spin-off .. 28
2. Endo- i egzogeniczne uwarunkowania tworzenia i funkcjonowania
spółek spin-off …. 34
2.1. Czynniki sprzyjające tworzeniu i funkcjonowaniu spółek spin-off … 34
2.2. Bariery ograniczające tworzenie i funkcjonowanie spółek spin-off .. 38
2.3. Rola spółek spin-off w przedsiębiorczości akademickiej ….. 42
2.4. Komercjalizacja innowacji poprzez spółki spin-off.. 45
3. Zagadnienie modeli biznesu w zarządzaniu przedsiębiorstwem .. 53
3.1. Definicje i elementy kształtujące model biznesu .. 53
3.2. Modele biznesu w „klasycznych” przedsiębiorstwach …. 60
3.3. Modele biznesu w spółkach spin-off … 72
4. Metodyka badań empirycznych … 80
4.1. Metodyka badań i narzędzia badawcze …. 80
4.2. Charakterystyka badanej populacji akademickich spółek spin-off .. 93
5. Akademickie spółki spin-off w świetle prowadzonych badań empirycznych . 98
5.1. Profil inicjatora/założyciela badanych spółek spin-off… 98
5.2. Charakterystyka badanych akademickich spółek spin-off . 100
6. Czynniki oddziałujące na modele biznesu akademickich spółek spin-off
w świetle prowadzonych badań empirycznych … 109
6.1. Determinanty oddziałujące na podjęcie decyzji o założeniu akademickiej
spółki spin-off .. 109
6.2. Cechy inicjatora/założyciela oddziałujące na podjęcie decyzji o założeniu
akademickiej spółki spin-off… 119
6.3. Bariery wewnętrzne oddziałujące na proces zakładania i funkcjonowania
akademickich spółek spin-off .. 124
6.4. Bariery zewnętrzne oddziałujące na proces zakładania i funkcjonowania
akademickich spółek spin-off … 129
7. Wyniki badań nad modelami biznesu akademickich spółek spin-off . 134
7.1. Modele biznesu funkcjonujące w badanych spółkach spin-off.. 134
7.2. Ocena zależności modeli biznesu od charakteryzujących je czynników .140
7.2.1. Ocena zależności modeli biznesu od determinant ….. 140
7.2.2. Ocena zależności modeli biznesu od cech inicjatora/założyciela … 141
7.2.3. Ocena zależności modeli biznesu od barier wewnętrznych …. 143
7.2.4. Ocena zależności modeli biznesu od barier zewnętrznych …. 145
7.2.5. Ocena zależności modeli biznesu od pozostałych czynników … 146
7.3. Weryfikacja modeli biznesu w świetle badań jakościowych …. 150
Zakończenie ….. 157
Literatura ….. 162











Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.