Opis
Mniejszości etniczne i ich pogranicza. Szkice tożsamościowe
Autor: Adela Kożyczkowska, Maria Szczepska-Pustkowska (red.)
Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
„Dotychczas podejmowana problematyka zróżnicowania kulturowego zostaje wzbogacona ‒ za sprawą rekomendowanej do druku pozycji ‒ o kwestie dotyczące mniejszości etnicznych, dzięki którym obszary ich zamieszkania nabierają charakteru pogranicza. Proponowana tematyka jest obecna w dyskursie naukowym, jednak w recenzowanej publikacji są prezentowane nowe zjawiska społeczne mające konsekwencje dla edukacji, a zwłaszcza dla edukacji międzykulturowej. Autorzy tekstów zamieszczonych w zbiorze kategorię pogranicza ‒ w różnych kontekstach ‒ uczynili głównym tematem podjętych rozważań. […]
Koncepcja tomu jest przemyślana. Zawarte w poszczególnych rozdziałach teksty zostały dobrze dobrane, odzwierciedlają̨ aktualny stan badań w omawianym zakresie. Ich autorzy to osoby kompetentne, związane badawczo z zagadnieniami teorii i problematyki pogranicza, mniejszości narodowych i etnicznych oraz wielokulturowoścí. […] Publikacja stanowi propozycję popularyzującą ‒ wśród pedagogów i osób zaangażo-wanych w praktykę edukacyjną ‒ ideę edukacji etnicznej, ale w ujęciu szerszym, w kontekście edukacji międzykulturowej. Tym samym może się przyczynić do doskonalenia rzeczywistości edukacyjnej. Powinny się nią zainteresować także osoby żyjące w środowiskach zróżnicowanych kulturowo”.
Z recenzji dr hab. Barbary Grabowskiej, prof. UŚ
Spis treści
Wprowadzenie .
Wprowadzenié . 14
Introduction . .. 19
Rozdział pierwszy.
Pogranicze jako poszukiwanie wspólnoty wieloetnicznej
Piotr Petrykowski
W poszukiwaniu odpowiedzi… najpierw muszę postawić pytania . 27
Aniela Różańska
Bycie obok Innych / przeciw Innym / z Innymi / dla Innych – postrzeganie Innego
i relacje międzyosobowe wyznacznikiem kondycji wielokulturowych społeczności .. 42
Motoki Nomachi
The Gorani People in Search of Identity: The Current Sociolinguistic Situation
among the Gorani Community of the Former Yugoslavia . . . 53
Rozdział drugi.
Pogranicze jako urządzanie wspólnoty wieloetnicznej
Ruth Bar-Sinai
Multi-Cultural Seminars of Jewish and Arabic Education Students . . . 87
Anna Młynarczuk-Sokołowska
Kalejdoskop doświadczeń i emocji (?)
Szkoła i jej przestrzeń w narracjach autobiograficznych uczniów
z doświadczeniem uchodźstwa . 112
Joanna Rutkowiak
Rancièrowskie interpretacje emancypacyjne. Doświadczanie pracy akademickiej
w uczelniach niepublicznych na ziemi warmińsko-mazurskiej . . . . 141
Joanna Cukras-Stelągowska
Prasa społeczności żydowskiej w Polsce i jej edukacyjne zasoby . . . . 165
Tomasz Snarski
Idealne prawo wielokulturowe.
Performatywna koncepcja prawa wobec zróżnicowania kulturowego . 179
Rozdział trzeci.
Pogranicze jako współzamieszkiwanie etniczne
Jana Raclavská
Polacy za Olzą. Perspektywa historyczna . . . . 197
Irena Bogoczová
Polacy za Olzą. Wielokulturowa i wielojęzyczna codzienność . 205
Alina Szczurek-Boruta
Tożsamość młodych Polaków
mieszkających na pograniczu polsko-czeskim . . 216
Anna Szafrańska
Czego warto się uczyć od Polaków, a czego Polacy powinni się nauczyć od Czechów?
Deklaracje czeskich studentów . .. 231
Rozdział czwarty.
Pogranicze jako poszukiwanie etniczności
Thomas Menzel
O socjolingwistycznych uwarunkowaniach
przetrwania języków mniejszościowych – łużycczyzna wobec kaszubszczyzny . 245
Adela Kożyczkowska
Dwujęzyczność jako projekt kulturowy i pedagogiczny.
Refleksje o językowym pograniczu kaszubsko-polskim . . 264
Maria Szczepska-Pustkowska
Filozofować z dziećmi w języku kaszubskim,
czyli o pewnej możliwości rekonstruowania tożsamości dziecka kaszubskiego . . . 292
Artur Jabłoński
Problematyczność pojęcia „język regionalny”.
Głos w sprawie polityki języka kaszubskiego .. 313
Maciej Bandur
Pismo jako znak wspólnoty etnicznej.
Głos w sprawie polityki języka kaszubskiego . . . . 326
Rozdział piąty.
Pogranicze jako wychowanie etniczne
Renata Mistarz
Wybrane aspekty formalnej edukacji kaszubskiej
(nauczania języka kaszubskiego w szkole i przedszkolu) .. . 341
Renata Mistarz
Adela Kożyczkowska
Budowanie środowiska wspierającego edukację kaszubską
i wykorzystanie jej potencjału dla rozwoju dzieci i młodzieży
oraz wspierającego efektywne zarządzanie środkami
i nakładami finansowymi przeznaczonymi na edukację kaszubską.
Ekspertyza z 2016 r. . . . 351
Renata Mistarz
Kalendarium wydarzeń znaczących dla edukacji kaszubskiej . . . 372
Noty o autorach . . . . 378
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.