Opis
Kultury uniwersytetu
Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
Autor: Jarosław Jendza
Monografia stanowi empiryczne studium funkcjonowania uniwersytetu jako organizacji zrealizowane w krytycznym paradygmacie nauk społecznych. Autor, wyróżniwszy i opisawszy różnorakie kultury akademickie uczonych, dokonuje pogłębionego wglądu nie tylko w stan ważnej dla społeczeństwa instytucji uniwersytetu, ale także sposobów jego badawczego eksplorowania.
Spis Treści
Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . 11
Część pierwsza
Konstruowanie problemu badawczego
Rozdział 1
Uniwersytet jako organizacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . 21
Formalizacja a uczenie się organizacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31
Formalny wymiar funkcjonowania uniwersytetu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35
Nieformalny wymiar funkcjonowania uniwersytetu . . . . . . . . . . . . . . . . 40
Nieformalizowany wymiar funkcjonowania uniwersytetu . . . . . . . . . . . 42
Rozdział 2
Kultura organizacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51
Pojęcie kultury – problemy definicyjne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51
Kultury akademickie uniwersytetu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55
Funkcjonalistyczno-strukturalne rozumienie kultury organizacyjnej . . . 57
Interpretatywno-symboliczna perspektywa badań nad kulturą
organizacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65
Radykalno-krytyczne studia kultury organizacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69
Rozdział 3
Uniwersytet jako przedmiot badań pedagogicznych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75
Metodologia nauki jako ideologia – ku „uegzotycznieniu
udomowionego” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75
Praktyki badawcze a idea interesów konstytuujących poznanie
Jürgena Habermasa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77
Badania w kontekście metafory zbiorowych mechanizmów
obronnych Pierre’a Bourdieu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81
Projekty badawcze ludzi uniwersytetu w perspektywie kategorii
efektu odwrócenia Raymonda Boudona . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84
Metodologiczne założenia przeglądu badań nad uniwersytetem
w polskich projektach empirycznych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88
Proces konstruowania metaanalizy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90
Procedura doboru tekstów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 93
Kryteria analizy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96
Wyniki i wnioski . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100
Strategie badawcze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100
Sposoby gromadzenia danych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107
Metoda doboru próby badawczej i forma wniosków . . . . . . . . . . . . 111
Kultura akademicka jako przedmiot zainteresowania badaczy . . . . . . . 114
Praktyka pedagogicznych badań kultury akademickiej – próba
podsumowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123
Część druga
W poszukiwaniu konwencji badania kultur uniwersytetu.
Metodologia badań własnych
Rozdział 4
Fenomenografia jako podejście badawcze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129
Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129
Fenomenografia jako procedura badawcza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 134
Podstawowe założenia ontologiczno-epistemologiczne . . . . . . . . . . 134
Cel badań i problem badawczy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 142
Indywidualny wywiad semistrukturyzowany jako sposób
gromadzenia danych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 143
Kroki postępowania badawczego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 145
Ograniczenia przyjętej procedury badawczej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 149
Rozdział 5
Metafory, którymi żyjemy w uniwersytecie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 153
Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 153
Metafora w ujęciu kognitywnym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 157
Konstruktywistyczno-interpretatywne podejście do analizy metafor . . 161
Radykalno-krytyczne studia dyskursu z metaforą w roli głównej . . . . . 164
Rozdział 6
Organizacja badań . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 169
Przebieg badań . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 169
Dobór i charakterystyka próby badawczej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 174
Część trzecia
Kultury uniwersytetu
i ich metaforyczne wymiary
Rozdział 7
Kultura spotkania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 179
Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 179
Ofensywa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 183
Grodzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 186
Obojętność . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 194
Wymiana . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 197
Porozumienie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 200
Rozdział 8
Kultura rozwoju . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 207
Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 207
Podróż w nieznane . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 209
Realizacja SIEBIE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 212
Precjoza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 215
Rozdział 9
Kultura wyścigu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 225
Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 225
Olimpiada . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 228
Gala sportu zawodowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 231
Rozdział 10
Kultura zakładu pracy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 235
Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 235
Wszystko za nic . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 237
Stabilność równiejszych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 241
Kapryśne wahadło . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 246
Początek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 248
Rozdział 11
Metafory w narracjach akademików . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 255
Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 255
Mapa kontekstualna metafory . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 261
Narybek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 263
Wymalowane usta pełne wulgaryzmów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 267
Ocieplić uniwersytet i zamówić samolot . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 270
Podsumowanie
Ku uniwersytetowi hybrydalnemu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 275
Bibliografia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 279
I. Źródła prawa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 279
II. Opracowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 281
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.