Opis
Kaszubszczyzna. Pedagogicznie o języku i tożsamości
autorzy: Adela Kożyczkowska
Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
Książka Kaszubszczyzna. Pedagogicznie o języku i tożsamości wpisuje się w tradycję gdańskich badań nad kaszubszczyzną i nad doświadczeniami językowymi, społecznymi oraz edukacyjnymi Kaszubów, które – dokładnie tak samo jak doświadczenia innych mniejszości etnicznych i narodowych – są trudne, skomplikowane i po wielekroć waloryzowane dziejami historycznymi, zmianą granic, zmianą państwowości itp.
Książka przedmiotem zainteresowań czyni nie tyle kulturę kaszubską jako to, co bezpośrednio i realnie jest udziałem człowieka i ludzi, ile wiedzę o kulturze kaszubskiej, która wytwarzana jest instytucjonalnie i funkcjonuje jako teoretyczne koncepcje kaszubszczyzny. Te zaś nazwać można teoriami. Dają się one rozpoznać jako dwa konfrontacyjne wobec siebie ujęcia, które nazywam kaszubocentryzmem i polonocentryzmem. Nie uprzedzając szczegółowych treści książki, należy dodać, że jądrem pierwszej jest uznanie autonomii języka kaszubskiego, jądrem drugiej jest uznanie jego zależności od języka polskiego.
Spis treści
Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
Rozdział 1
Metodologia badań kultury kaszubskiej –
założenia analiz i interpretacji pracy . . . . . . . . . . . . . 15
1.1. Kontekst pedagogiczny w badaniach nad kulturą (kaszubską) . . . . . . 15
1.2. Pedagogiczność badań języka i kultury . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25
1.3. Relacja wiedza – władza w studiach kulturowych
nad kaszubszczyzną . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31
Rozdział 2
Dyskurs kaszubocentryczny:
marginalizowana wiedza o języku kaszubskim . . . . . . . 47
2.1. Floriana Ceynowy rozpoznanie kaszubszczyzny
jako kultury marginalizowanej względem kultury polskiej . . . . . . . . 47
2.1.1. Społeczno-polityczne i filozoficzne konteksty
myśli Floriana Ceynowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48
2.1.1.1. Herderowska koncepcja kultury i języka . . . . . . . . . 49
2.1.1.2. Panslawistyczna koncepcja kultury i języka . . . . . . . . 54
2.1.1.3. Relacje społeczne w świetle idei demokratycznej . . . . . 61
2.1.2. Kaszubszczyzna jako autonomiczna kultura.
Kaszuba jako rozsądny obywatel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64
2.2. Młodokaszubów rozpoznanie kaszubszczyzny
jako związku języka i polityki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68
2.2.1. Społeczno-polityczne konteksty
programu Młodokaszubów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69
2.2.2. Kaszubszczyzna jako deklaracja polityczna:
Kaszuba jako Polak . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72
2.3. Zrzeszeńców rozpoznanie kaszubszczyzny
jako związku języka, dwujęzyczności i państwowości . . . . . . . . . . . 78
2.3.1. Społeczno-polityczne aspekty programu Zrzeszeńców . . . . . . 79
2.3.2. Kaszubszczyzna jako polityka języka.
Kaszuba jako obywatel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 85
2.4. Tatczëznë i Òdrodë rozpoznanie kaszubszczyzny
jako związku języka i obywatelstwa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89
2.4.1. Społeczno-polityczne konteksty
programu Tatczëznë i Òdrodë . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90
2.4.2. Kaszubszczyzna jako możliwość językowo-obywatelska.
Kaszuba jako obywatel zaangażowany w sprawy kaszubskie . . . 94
2.5. Kaszëbsczi Jednotë rozpoznanie kaszubszczyzny
jako związku języka, obywatelstwa i dwukulturowości . . . . . . . . . . 100
2.5.1. Społeczne i polityczne konteksty
programu Stowarzyszenia Kaszëbskô Jednota . . . . . . . . . . . 100
2.5.2. Dwukulturowość – kaszubszczyzna
jako możliwość etniczno(narodowo)-obywatelska.
Kaszuba jako obywatel świadomy prawa do praw . . . . . . . . . 105
Rozdział 3
Dyskurs polonocentryczny:
dominująca wiedza o języku kaszubskim . . . . . . . . . . . . 111
3.1. Wytworzenie i umocowanie dyskursu polonocentrycznego –
aplikacje społeczne, polityczne i naukowe . . . . . . . . . . . . . . . . . 111
3.1.1. Społeczne i polityczne umocowanie
dyskursu polonocentrycznego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 112
3.1.2. Naukowe umocowanie dyskursu polonocentrycznego . . . . . . 119
3.2. Polonocentryzm kaszubski jako projekt
polityki tożsamościowej (czasów) PRL . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 131
3.2.1. Kwestia kaszubska jako wiedza o Kaszubach
w polityce tożsamościowej PRL . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133
3.2.2. Język kaszubski w polityce tożsamościowej PRL . . . . . . . . . . 140
3.3. Naukowe wytwarzanie prawdy o języku Kaszubów
jako próba interpretowania rzeczywistości społeczno-kulturowej . . . . 144
3.3.1. Wytwarzanie wiedzy:
kaszubski jest dialektem polskim . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148
3.3.2. Wytwarzanie wiedzy:
kaszubski jest dialektem języka polskiego . . . . . . . . . . . . . . 156
3.3.3. „Kaszubski jest dialektem”
jako wola prawdy dialektologii polskiej . . . . . . . . . . . . . . . 169
Rozdział 4
Życie po życiu. Dekonstrukcje
dyskursu polonocentrycznego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 177
4.1. Dekonstrukcje w obrębie wiedzy
dominującej o języku kaszubskim . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 177
4.2. Pierwsza dekonstrukcja: język kaszubski
jest dialektem, który dorósł . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 183
4.3. Druga dekonstrukcja: język kaszubski
jest językiem jednego z polskich regionów . . . . . . . . . . . . . . . . . 189
Rozdział 5
Kaszubszczyzna jak o porządek prawd o języku
i tożsamości. Próba podsum owania . . . . . . . . . . . . . . . . 195
5.1. Kaszubszczyzna: dwie czy jedna kultura? . . . . . . . . . . . . . . . . . . 195
5.2. Gramsciego intelektualna opieka nad rządzonymi –
uwagi metodologiczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 199
5.3. Kaszubszczyzna jako projekt intelektualny
i jego pedagogiczne elementy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 210
5.4. Kaszubszczyzna jako projekt (językowo-)tożsamościowy
i jego pedagogiczne elementy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 220
5.4.1. Wspólnota – wielokulturowość . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 222
5.4.2. Język – dwujęzyczność – dwukulturowość . . . . . . . . . . . . . 230
5.4.3. Regionalność (i w niej etniczność) – obywatelskość . . . . . . . . 234
5.4.4. Wielowymiarowość tożsamości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 240
Zakończenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 249
Bibliografia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 252
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.