Opis
Instrukcja wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur w jednostce sektora finansów publicznych (z suplementem elektronicznym)
autor: Jarosław Jurga
Wydawnictwo ODDK
Krajowy System e-Faktur pozwala na wystawianie i udostępnianie faktur ustrukturyzowanych. System ten ma być obowiązkowo wdrożony od 1 lipca 2024 r.
Prawidłowe wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur wymaga przygotowania jednostki – szczególnie w zakresie stworzenia odpowiednich procedur i instrukcji postępowania, a także rozdzielenia zadań i uprawnień pomiędzy poszczególnych pracowników.
Autor opisuje m.in.:
- zasady powołania zespołu wdrożeniowego systemu KSeF w jednostce i podział zadań na poszczególne referaty/komórki
- analizę aktualnego modelu dokumentowania transakcji, w tym: delegowanie i nadawanie uprawnień użytkownikom z uwzględnieniem jednostki podległej i zewnętrznej,
- elektroniczny obieg dokumentów w jednostce, w tym: podjęcie odpowiednich decyzji, dostosowanie wewnętrznych procedur, określenie szczegółów technicznych koniecznych do wdrożenia w systemie IT
- pracę w systemie tradycyjnym (dokumenty drukowane w formie papierowej) po 1 lipca 2024 r., w tym
a) dostosowanie wewnętrznych procedur w zakresie faktur z KSeF (zasady korygowania dokumentów w systemie KSeF, faktury wystawiane poza KSeF, dokumenty podlegające wyłączeniu z KSeF, elementy instrukcji obiegu i kontroli dokumentów księgowych pomiędzy jednostką obsługującą a jednostkami obsługiwanymi miasta w KSeF, załączniki do faktur),
b) określenie zasad wizualizacji faktur z KSeF.
Publikacja zawiera gotowe wzory instrukcji i zarządzeń, które pomogą wdrożyć KSeF w jednostce budżetowej, m.in.:
- zarządzenie w sprawie wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur,
- instrukcję zarządzania uprawnieniami w ramach Krajowego Systemu e-Faktur,
- instrukcję obiegu dokumentów z uwzględnieniem wymogów Krajowego Systemu e-Faktur.
Wszystkie wzory w wersji edytowalnej znajdują się w suplemencie elektronicznym. Zainstalowanie suplementu wymaga systemu operacyjnego Windows.
Spis treści
Wprowadzenie .. 7
1. Powołanie zespołu wdrożeniowego systemu KSeF . . . 10
2. Analiza aktualnego modelu dokumentowania transakcji . . 16
2.1. Standardowy model uprawnień w KSeF . .20
2.2. Model uprawnień w KSeF dla jednostki samorządu terytorialnego . 21
2.2.1. Uprawnienia w jednostce podległej . . . 23
2.2.2. Uprawnienia w jednostce zewnętrznej . . 23
3. Decyzja o przejściu na elektroniczny obieg dokumentów . .. 34
3.1. Dostosowanie wewnętrznych procedur . 36
3.2. Określenie szczegółów technicznych koniecznych do wdrożenia
w systemie IT . . 39
3.3. Przeprowadzenie testów systemu w przygotowanym środowisku
testowym IT i przeszkolenie pracowników . . 40
3.4. Uruchomienie produkcyjne systemu IT . . 40
4. Praca w systemie tradycyjnym
(dokumenty drukowane w formie papierowej) po 1 lipca 2024 r. . 41
4.1. Dostosowanie wewnętrznych procedur w zakresie faktur z KSeF . . 41
4.1.1. Zasady korygowania dokumentów w systemie KSeF . .. 45
4.1.2. Faktury wystawiane poza KSeF . . . 45
4.1.3. Dokumenty podlegające wyłączeniu z KSeF . .. 46
4.1.4. Elementy instrukcji obiegu i kontroli dokumentów księgowych
pomiędzy jednostką obsługującą a jednostkami obsługiwanymi
miasta w KSeF . . . 47
4.1.5. Załączniki do faktur . .. 52
4.2. Określenie zasad wizualizacji faktur z KSeF . . . 52
5. Wzór instrukcji obiegu dokumentów księgowych uwzględniający
wymagania KSeF . . 54
Podstawy prawne . . 63
Teksty aktów prawnych . . . 64
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.