Opis
Diagnoza kompetencji pracowników. Modele kompetencji uniwersalnych, menedżerskich i handlowych
Autorzy: Paweł Jurek
Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
Zarządzanie w oparciu o kompetencje pracowników to obecnie jedno z wiodących podejść do zarządzania zasobami ludzkimi w organizacji. Jednocześnie ani w praktyce, ani w literaturze naukowej nie istnieje jeden sposób definiowania oraz mierzenia kompetencji pracowników. Celem niniejszej publikacji jest zebranie i uporządkowanie współczesnej wiedzy na temat kompetencji pracowników, przedstawienie aktualnych wyników badań przeprowadzonych na temat pomiaru kompetencji oraz zaprezentowanie osiągnięć badawczych autora w tym zakresie. W monografii przedstawiono dwie metody diagnozy kompetencji pracowniczych, które mają zastosowanie w praktyce rozpoznawania i kształtowania pożądanych zachowań w miejscu pracy.
Spis treści
Wykaz skrótów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
CZĘŚĆ I
TEORIA I PRAKTYKA ZARZĄDZANIA
KOMPETENCJAMI PRACOWNIKÓW
Rozdział 1. Czym są kompetencje pracowników? . . . . . . . . 19
1.1. Mieć kompetencje czy być kompetentnym? . . . . . . . . 20
1.1.1. Kompetencje jako kategorie zachowań . . . . . . . 20
1.1.2. Kompetencje jako różnice indywidualne . . . . . . . 23
1.1.3. Podejście interpretacyjne . . . . . . . . . . . . 26
1.1.4. Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . 27
Rozdział 2. Ile jest kompetencji? . . . . . . . . . . . . . . 30
2.1. Modele kompetencji uniwersalnych stosowane
w praktyce firm doradczych . . . . . . . . . . . . . 31
2.2. Modele kompetencji uniwersalnych w badaniach
naukowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33
2.3. Porównanie modeli kompetencji uniwersalnych –
synteza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37
Rozdział 3. Zarządzanie zasobami ludzkimi w oparciu o kompetencje . . 41
3.1. Opisy stanowisk . . . . . . . . . . . . . . . . . 42
3.1.1. Katalog kompetencji . . . . . . . . . . . . . 43
3.1.2. Tworzenie kompetencyjnych opisów stanowisk
metodą panelu ekspertów . . . . . . . . . . . 46
3.2. Rekrutacja i selekcja . . . . . . . . . . . . . . . . 47
3.3. Ocena okresowa pracowników . . . . . . . . . . . . 50
3.4. Analiza potrzeb rozwojowych . . . . . . . . . . . . 52
3.5. Ewaluacja działań rozwojowych . . . . . . . . . . . . 54
Rozdział 4. Kompetentne działanie . . . . . . . . . . . . . 57
4.1. Wiedza praktyczna . . . . . . . . . . . . . . . . 59
4.2. Umiejętności . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60
4.3. Intencja behawioralna . . . . . . . . . . . . . . . 61
4.4. Predyspozycje osobowościowe . . . . . . . . . . . . 64
4.5. Zdolności intelektualne . . . . . . . . . . . . . . 69
4.6. Kontekst sytuacyjny . . . . . . . . . . . . . . . . 72
Rozdział 5. Pięć domen kompetentnego działania . . . . . . . . 76
5.1. Domena kompetencji poznawczych . . . . . . . . . . 78
5.1.1. Podstawowe procesy poznawcze . . . . . . . . . 78
5.1.2. Zachowania składające się na kompetencje
poznawcze . . . . . . . . . . . . . . . . . 81
5.1.3. Predyspozycje leżące u podstaw kompetencji
poznawczych . . . . . . . . . . . . . . . . 81
5.1.4. Znaczenie kompetencji poznawczych
w pracy zawodowej . . . . . . . . . . . . . . 85
5.2. Domena kompetencji emocjonalnych . . . . . . . . . . 85
5.2.1. Podstawowe procesy reagowania w sytuacjach
trudnych . . . . . . . . . . . . . . . . . 86
5.2.2. Zachowania składające się na kompetencje
emocjonalne . . . . . . . . . . . . . . . . 89
5.2.3. Predyspozycje leżące u podstaw kompetencji
emocjonalnych . . . . . . . . . . . . . . . 90
5.2.4. Znaczenie kompetencji emocjonalnych w pracy
zawodowej . . . . . . . . . . . . . . . . . 97
5.3. Domena kompetencji motywacyjnych . . . . . . . . . 100
5.3.1. Podstawowe procesy motywacyjne . . . . . . . . . 100
5.3.2. Zachowania składające się na kompetencje
motywacyjne . . . . . . . . . . . . . . . . 106
5.3.3. Predyspozycje leżące u podstaw kompetencji
motywacyjnych . . . . . . . . . . . . . . . 107
5.3.4. Znaczenie kompetencji motywacyjnych w pracy
zawodowej . . . . . . . . . . . . . . . . . 114
5.4. Domena kompetencji organizacyjnych . . . . . . . . . 114
5.4.1. Podstawowe procesy organizacji działań . . . . . . . 115
5.4.2. Zachowania składające się na kompetencje organizacyjne . 118
5.4.3. Predyspozycje leżące u podstaw kompetencji
organizacyjnych . . . . . . . . . . . . . . . 119
5.4.4. Znaczenie kompetencji organizacyjnych w pracy . . . . 122
5.5. Domena kompetencji społecznych . . . . . . . . . . . 122
5.5.1. Podstawowe procesy społeczne . . . . . . . . . . 123
5.5.2. Zachowania składające się na kompetencje społeczne . . 130
5.5.3. Predyspozycje leżące u podstaw kompetencji
społecznych . . . . . . . . . . . . . . . . 132
5.5.4. Znaczenie kompetencji społecznych w pracy
zawodowej . . . . . . . . . . . . . . . . . 137
Rozdział 6. Kompetencje menedżerskie . . . . . . . . . . . . 139
6.1. Role i zadania menedżerskie . . . . . . . . . . . . . 139
6.1.1. Organizowanie pracy w podległym obszarze . . . . . 141
6.1.2. Zarządzanie ludźmi . . . . . . . . . . . . . . 142
6.1.3. Reprezentowanie zespołu i organizacji na zewnątrz . . . 143
6.1.4. Tworzenie strategii . . . . . . . . . . . . . . 143
6.2. Cechy skutecznego menedżera . . . . . . . . . . . . 144
6.2.1. Predyspozycje temperamentalno‑osobowościowe. 144
6.2.2. Zdolności intelektualne . . . . . . . . . . . . 147
6.2.3. Style kierowania . . . . . . . . . . . . . . . 148
6.3. Zachowania składające się na kompetencje menedżerskie . . . 154
6.3.1. Zadania, pracownicy, zespół i efektywność osobista . . . 155
6.3.2. Zarządzanie realizacją zadań i zarządzanie ludźmi . . . 158
6.4. Znaczenie kompetencji menedżerskich . . . . . . . . . 161
Rozdział 7. Kompetencje handlowe . . . . . . . . . . . . . 163
7.1. Funkcje i zadania związane z procesami handlowymi . . . . 164
7.1.1. Proces sprzedaży . . . . . . . . . . . . . . . 164
7.1.2. Proces zakupowy . . . . . . . . . . . . . . . 168
7.2. Cechy skutecznego handlowca . . . . . . . . . . . . 170
7.2.1. Predyspozycje temperamentalno‑osobowościowe . . . 171
7.2.2. Zdolności intelektualne . . . . . . . . . . . . 174
7.3. Zachowania składające się na kompetencje handlowe . . . . 175
7.3.1. Nawiązywanie i utrzymywanie relacji z klientem . . . . 176
7.3.2. Orientacja na klienta . . . . . . . . . . . . . 177
7.3.3. Umiejętności sprzedażowe . . . . . . . . . . . 177
7.3.4. Dostosowanie zachowań sprzedażowych do sytuacji . . 178
7.3.5. Planowanie i monitorowanie wyników sprzedaży . . . . 179
7.4. Znaczenie kompetencji w pracy handlowców . . . . . . . 179
CZĘŚĆ II
NARZĘDZIA DIAGNOZY KOMPETENCJI PRACOWNIKÓW
Rozdział 8. Kwestionariusz Samooceny Kompetentnego
Działania (KSKD) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 183
8.1. Samoocena kompetentnego działania . . . . . . . . . . 183
8.2. Zniekształcenia w postrzeganiu własnych kompetencji . . . . 185
8.3. Etapy konstruowania narzędzia . . . . . . . . . . . . 188
8.3.1. Stworzenie eksperymentalnej wersji narzędzia . . . . . 189
8.3.2. Badanie pilotażowe . . . . . . . . . . . . . . 190
8.3.3. Badania walidacyjne . . . . . . . . . . . . . 191
8.3.4. Opracowanie norm KSKD . . . . . . . . . . . 194
8.4. Budowa Kwestionariusza Samooceny Kompetentnego
Działania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 194
8.5. Struktura czynnikowa Kwestionariusza Samooceny
Kompetentnego Działania . . . . . . . . . . . . . . 195
8.6. Rzetelność pomiaru Kwestionariusza Samooceny
Kompetentnego Działania . . . . . . . . . . . . . 199
8.7. Trafność Kwestionariusza Samooceny Kompetentnego
Działania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 200
8.7.1. Samoocena kompetentnego działania a podstawowe
samowartościowanie, uogólnione poczucie własnej
skuteczności oraz samoocena . . . . . . . . . . 200
8.7.2. Samoocena kompetentnego działania a cechy osobowości
w modelu Wielkiej Piątki . . . . . . . . . . . . 207
8.7.3. Samoocena kompetentnego działania a osobowościowe
wyznaczniki pracy . . . . . . . . . . . . . . 216
8.7.4. Samoocena kompetentnego działania a motywacja
osiągnięć . . . . . . . . . . . . . . . . . 222
8.7.5. Samoocena kompetentnego działania a strategie radzenia
sobie ze stresem . . . . . . . . . . . . . . . 228
8.7.6. Samoocena kompetentnego działania a emocjonalne
nastawienie wobec organizacji i zaangażowanie w pracę . . 232
8.8. Wyniki Kwestionariusza Samooceny Kompetentnego
Działania a zmienne demograficzne . . . . . . . . . . 239
8.9. Krótka wersja Kwestionariusza Samooceny Kompetentnego
Działania – KSKD‑10 . . . . . . 243
8.10. Podsumowanie na temat KSKD . . . . . . . . . . . 244
Rozdział 9. Bateria Testów Kompetencyjnych (BTK) . . . . . . . 249
9.1. Testy oceny sytuacji – zagadnienia metodologiczne . . . . . 251
9.1.1. Charakterystyka testów oceny sytuacji . . . . . . . 252
9.1.2. Zastosowanie testów oceny sytuacji . . . . . . . . 253
9.1.3. Trudności z oszacowaniem rzetelności pomiaru
kompetencji z wykorzystaniem testów oceny sytuacji . . . 254
9.1.4. Co tak naprawdę badają testy oceny sytuacji? . . . . . 256
9.2. Etapy konstruowania Baterii Testów
Kompetencyjnych (BTK) . . . . . . . . . . . . . . 257
9.2.1. Opracowanie jednostek testowych oraz eksperymentalnych
wersji testów . . . . . . . . . . . . . . . . 257
9.2.2. Badania walidacyjne . . . . . . . . . . . . . 261
9.2.3. Opracowanie ostatecznej wersji testów oraz algorytmu
liczenia wyników . . . . . . . . . . . . . . . 264
9.2.4. Badanie trafności kryterialnej . . . . . . . . . . 264
9.3. Budowa Baterii Testów Kompetencyjnych . . . . . . . . 265
9.4. Struktura czynnikowa testów kompetencyjnych składających się
na BTK . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 266
9.5. Rzetelność pomiaru Testami Kompetencyjnymi . . . . . . 280
9.6. Trafność Baterii Testów Kompetencyjnych . . . . . . . . 281
9.6.1. Uczestnicy badania . . . . . . . . . . . . . . 282
9.6.2. Zastosowane narzędzia i procedura badania . . . . . 282
9.6.3. Wyniki i ich omówienie . . . . . . . . . . . . 287
9.7. Wyniki Testów Kompetencyjnych a płeć i wiek . . . . . . 292
9.8. Podsumowanie na temat BTK . . . . . . . . . . . . 292
Rozdział 10. Podsumowanie i ogólna dyskusja . . . . . . . . . 295
10.1. Implikacje teoretyczne . . . . . . . . . . . . . . 295
10.2. Ograniczenia i dalsze kierunki badań . . . . . . . . . 300
10.3. Implikacje praktyczne . . . . . . . . . . . . . . . 302
Załączniki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 305
A. Kwestionariusz Samooceny Kompetentnego Działania . . . . 305
B. Kwestionariusz Samooceny Kompetentnego Działania –
wersja krótka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 309
C. Wyniki badań pilotażowych z wykorzystaniem eksperymentalnej
wersji Kwestionariusza Samooceny Kompetentnego Działania . . 310
D. Stosowanie Kwestionariusza Samooceny Kompetentnego
Działania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 316
E. Wyniki badań walidacyjnych z wykorzystaniem Baterii Testów
Kompetencyjnych . . . . . . . . . . . . . . . . . 326
F. Stosowanie Baterii Testów Kompetencyjnych . . . . . . . . 333
Literatura cytowana . . . . . . . . . . . . . . . . . . 361
Spis ilustracji, schematów, tabel i wykresów . . . . . . . . . . 400
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.