Opis
Być nauczycielem być uczniem w perspektywie jutra.Od sztuki uczenia się do uczenia się sztuki
Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
Autor: Ewa Szatan, Agnieszka Nowak-Łojewska, Alicja Komorowska-Zielony
Publikacja jest zbiorem tekstów, których problematyka zogniskowana jest wokół zagadnień sztuki. Pojawiają się zatem sztuki wizualne i sztuka muzyczna z perspektywy zagadnień pedagogiki – sztuka uczenia się, ale także sztuka nauczania. Opisywana jest przestrzeń, w której dochodzi (lub nie) do relacji i interakcji pomiędzy nauczycielem – uczniem, dorosłym – dzieckiem, czyli ukazana jest sztuka bycia z jednej strony mistrzem, a z drugiej jego uczniem. Książka przywołuje także dobre praktyki pedagogiczne jako przykład sztuki dziecka i sztuki dla dziecka również w obszarze przestrzeni szkolnej i możliwości wyrażania przez nią siebie samego.
Spis treści
Przedmowa 7
1. Mistrz – uczeń, sztuka uczenia i uczenia się
Ewa Szatan, Agnieszka Nowak-Łojewska, Alicja Komorowska-Zielony
Sztuka w wielu perspektywach – od uczenia się sztuki po sztukę uczenia się.
Dynamika stanowisk 11
2. Przestrzeń jako warunek dla uczenia się i uczenia kogoś
kontaktu nauczyciel – uczeń
Małgorzata Lewartowska-Zychowicz, Maria Szczepska-Pustkowska,
Longina Strumska-Cylwik
„Walka” o przestrzeń szkoły 23
3. Rozumienie zjawiska i procesu uczenia się
na przykładzie kultury wizualnej
Alexander A. Połonnikow, Dmitrij Yu. Korol, Natalia D. Korczałowa
Między obrazem a słowem.
Nauczyciel w warunkach wizualizacji kultury współczesnej 43
4. Uczenie i uczenie się w perspektywie jutra –
przyszłościowe artystyczne kształcenie studentów
Alla Rastrygina
Future teacher-musician as a subject of professional
and personality development in a university artistic educational space 61
Alicja Delecka-Bury
Podstawa programowa przedmiotu muzyka
wyzwaniem dla nauczyciela?
O sztuce czytania ze zrozumieniem… 71
5. Modele kształcenia wczoraj i dzisiaj –
myślenie o znaczeniu nauczyciela dla uczniów
Małgorzata Malgeri
Rytmika Emila Jaques-Dalcroze’a autorytarna czy demokratyczna
w kontekście relacji nauczyciel – uczeń? 83
Barbara Kurowska
Sztuka bycia nauczycielem przedszkola – rys historyczny 93
6. Z praktyki „szkolnej ławy”
Marzena Kamińska
Kształtowanie kreatywności uczniów wydziału rytmiki
w szkole muzycznej II stopnia 103
Anna Drzewiecka
„W szkole może być ciekawie”. Edukacja uczniów szkoły podstawowej
na zajęciach obowiązkowych i dodatkowych 115
7. Od profilaktyki do terapii
Anna Emilia Kapka
„Karmieni miłością” – idea metody edukacji muzycznej
Shinichiego Suzukiego 125
Amelia Golema
„Sztuka” samokontroli w przestrzeni edukacji muzycznej 137
Dorota Bronk, Anna Meslin
Sztuka edukacji ucznia ze specyficznymi zaburzeniami uczenia się 146
Informacje o autorach 160
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.