Opis
Multidimensional discourse in the fiction of Eva Figes
Autorzy: Małgorzata Godlewska
Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
Nadrzędnym celem proponowanej monografii jest przedstawienie twórczości współczesnej pisarki Brytyjskiej Evy Figes (1932-2012) na przykładzie wybranych powieści. Głównym aspektem analizowanych utworów jest ich wielowymiarowość osiągnięta poprzez dyskurs intertekstualny na poziomie tekst – tekst, tekst – gatunek oraz tekst – rzeczywistość. Aby ukazać indywidualne sposoby tworzenia sensów w utworach Figes należy spojrzeć na nie jako na tkankę intertekstualnych nawiązań i pokazać jak funkcjonują w utworach. Metodologia mojej pracy opiera się w dużym stopniu na koncepcji dialogu Bachtina, polifonii, karnawałowości oraz różnojęzyczności. Nawiązuję do różnych koncepcji intertekstualnych ze szczególnym wyróżnieniem założeń Gerarda Genetta, Ryszarda Nycza oraz ogólnych założeniach koncepcji feministycznej reprezentowanej przez Nancy Miller oraz Elaine Showalter. Opieram się również na pojęciu pamięci rozumianej jako pamięć kulturowa oraz historiograficzna a także diaspora. Wyróżnione pojęcia odnajdują odzwierciedlenie w analizowanych utworach i dopełniają ich interpretację. Część metodologiczna pracy stanowi zbiór najważniejszych teorii w zkresie badań nad intertekstualnością oraz pojęciem pamięci i może okazać się pomocną pomocą dydaktyczną dla studentów filologii angielskiej.
Eva Figes jest cenioną powieściopisarką oraz autorką rozpraw społecznych o silnym nurcie feministycznym. Pomimo wielu nagród, łącznie z prestiżową nagrodą the Guardian Fiction Prize za jedną z pierwszych powieści Winter Journey w roku 1967, jej utwory są znane i cenione głównie przez krytykę literacką. Analizę utworów Figes oparłam na nielicznych dostępnych opracowaniach powieści Figes w pracach zbiorowych dotyczących literatury współczesnej oraz artykułach w czasopismach popularnych i recenzjach. Do tej pory opublikowano jedną pracę monograficzną dotyczącą twórczości autorki, która jest analizowana ściśle z perspektywy teorii traumy. Niniejsza monografia poszerza spojrzenie na twórczość pisarki wskazując na wielowymiarowość jej utworów osiągniętą poprzez dyskurs intertekstualny z licznymi utworami poetyckimi i prozaicznymi oraz przez różnorodność gatunkową i językową. W twórczości pisarki można wyróżnić cztery podstawowe okresy twórczości, które ukazują dominujące trendy i zmieniające się zainteresowania w jej utworach reprezentowanych przez cztery wyróżnione powieści.
Wszystkie powieści Evy Figes przedstawiają świadomość człowieka wyobcowanego w społeczeństwie. Protagonista, głównie kobieta, został odsunięty lub opuszczony przez społeczeństwo ze względu na swoją inność. Figes wykorzystuje zapożyczone motywy i różnorodne gatunki w zmienionej formie, nadając im swój własny charakter i nowe znaczenia dzięki umieszczeniu hipotekstów w nowym kontekście. Dzięki nawiązaniom do innych utworów, Figes wpisuje literaturę kobiecą do kanonu literatury światowej spisując nową wersję historii z uwzględnieniem perspektywy kobiecej.
INTRODUCTION . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
Main Stages and Common Issues in Figes’s Literary Career . . . . . . . 13
Chapter 1
THEORETICAL BACKGROUND . . . . . . . . . . . . . . . . . 21
The Origin of Intertextuality: Dialogism . . . . . . . . . . . . . . . 21
Julia Kristeva’s Concept of Textual Processes . . . . . . . . . . . . 26
Gérard Genette’s Phenomenon of Transtextuality . . . . . . . . . . 30
The Theory of Gynocriticism and Intertextuality . . . . . . . . . . 33
Polish Studies and the Concept of Intertextuality . . . . . . . . . . 36
The Notion of Memory . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38
The Historiographical Memory Concepts
of Pierre Nora and Paul Ricoeur . . . . . . . . . . . . . . . . . 38
Jan Assmann’s Concept of Cultural Memory . . . . . . . . . . . . 41
The Individual Model of Literary Interpretation . . . . . . . . . . . . 43
The Concept of Memory and the Model of Intertextuality . . . . . . 43
The Hermeneutical Approach and the Model of Intertextuality . . . . 46
Chapter 2
AN INTERTEXTUAL MOSAIC IN FIGES’S EARLY NOVEL . . . . . 51
Intertextual Dialogue with Doris Lessing’s The Golden Notebook . . . . . 52
The Vision of a Patriarchal Society and Jane Austen’s Intertext . . . . . . 56
The Idealised Visions of the Past . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62
Modernist Intertexts in Nelly’s Version . . . . . . . . . . . . . . . . 65
The Novel’s Title and Its Intertextual Referent . . . . . . . . . . . . 67
The Carnivalesque Aspects of the Novel . . . . . . . . . . . . . . . 71
Architextuality . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73
Versions of Memory . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82
Chapter 3
THE ASPECT OF LIGHT AND SHADOW
IN THE CONSTRUCTION OF THE WORLD IN FIGES’S LIGHT . . . 89
The Composition of the Novel and Ekphrasis . . . . . . . . . . . . . 91
The Motif of Light and Shadow in the Composition of the Novel . . . . . 93
Dialogue and Monologue in the Text . . . . . . . . . . . . . . . . 95
Intertextual Discourse with Four Quartets . . . . . . . . . . . . . . 97
The Recurrent Motif of Light and the Characters’ Worldviews . . . . . . 101
Intertextual References to Virginia Woolf ’s To the Lighthouse . . . . . . 107
The Question of Art and the Artist . . . . . . . . . . . . . . . . . 115
Chapter 4
GHOSTS: THE HUMAN STRUGGLE
AGAINST THE FLOW OF TIME . . . . . . . . . . . . . . . . . 125
Terminological Confusion . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125
The Temporal Setting . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 126
The Poem’s Intertextual Reference to T.S. Eliot’s The Waste Land . . . . . 129
Recurrent Motifs as Connectors between Past and Present . . . . . . . 132
The Motif of Wind and the Dialogue
with Virginia Woolf ’s The Waves . . . . . . . . . . . . . . . . . . 139
Biblical Motifs in the Setting and Depiction
of the Protagonist’s Self-Exploration . . . . . . . . . . . . . . . . . 145
The Motif of Snow and the Two-Fold Aspect of Memories . . . . . . . 150
The Relation between the First and Last Chapters
of the Prose Poem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 153
Chapter 5
HISTORY AND FICTION IN THE PROCESS
OF RECOVERING LOST CHILDHOOD . . . . . . . . . . . . . . 163
Dualism of the Novel and the Question of Genre . . . . . . . . . . . 164
Autobiography and Its Types . . . . . . . . . . . . . . . . . . 164
Fairy Tales: Functions, Patterns, Theoretical Background . . . . . . 167
Fairy Tales and Autobiography in the Creation
of the Novel’s Fictional Reality . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 169
Fairy Tale Model of the World . . . . . . . . . . . . . . . . . . 169
Time and Timelessness: Features of Tales in Figes’s Narration . . . . 172
The Dominance of the Mythical Sphere of Fairy Tales . . . . . . . . . 173
The Impairment of the Fairy Tale Model of the World:
The Question of the Setting . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 175
The Convergence of the Historical Dimension
with the Mythical Sphere . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 180
Parallelism of Fairy Tales and Autobiography . . . . . . . . . . . . . 184
The Development of the Historical Plane of Narration and Memoir . . . 191
The Functions of Fairy Tales and the Final Version of History . . . . . . 194
CONCLUSIONS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 199
REFERENCES . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 213
GLOSSARY OF TERMS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 221
ABBREVIATIONS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 224
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.