Opis
Ogród Sztuk. Maska
Autor: Małgorzata Jarmułowicz (red.), Katarzyna Kręglewska (współpr.)
Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
Fenomen maski, nacechowany niezwykłym bogactwem znaczeń, funkcji i form kulturowych, wpisuje się w wielogłosowy dyskurs różnych nauk i metodologii. Projekt „Ogród Sztuk. Maska”, zorganizowany w 2016 roku na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Gdańskiego, osadził taką polifoniczną refleksję badawczą nad maską w trzech kontekstach problemowych: rytuału, teatru i literatury. W trzech częściach książki odpowiadających tej problematyce mieści się zarówno plan konferencyjnej sekwencji projektu, jak też wystąpienia badaczy zaproszonych do cyklu wykładów „Maski w kulturach świata”.
Projekt dopełniła wystawa ponad 100 masek etnicznych z prywatnych kolekcji. Książka zawiera częściową dokumentację fotograficzną tej wystawy oraz zapis dyskusji, która poprzedziła jej otwarcie. Wersja cyfrowa wystawy „Maski w kulturach świata”, prezentujące artefakty pokazane na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Gdańskiego oraz sukcesywnie uzupełniana o nowe obiekty, jest dostępna pod adresem maska.ug.edu.pl.
SPIS TREŚCI
Słowo wstępne (Małgorzata Jarmułowicz)
MASKI ŚWIĘTOŚCI. MASKI ŚMIERCI
Mirosław Kocur
Maska w antyku
Krzysztof Niedałtowski
Maski rytualne Afryki
Józef Niesyto
Maski Indian kanadyjskich na przykładzie
irokezkich masek Towarzystwa Mylnych Twarzy
Wojciech Bęben
Maski Sepiku
Włodzimierz Szturc
Ambalaż i maska w kulturach Nowej Gwinei i Bali.
Zagadnienie „ciała widowiskowego”
Stanisław Rosiek
Maska pośmiertna. Kilka wstępnych ustaleń
PERFORMANSE MASEK
Wojciech Dudzik
Metamorfozy maski karnawałowej
Estera Żeromska
Nomura Mannojō V i jego maski
jako aktorskie doświadczanie dzieła sztuki, ciała, umysłu, czasu
Małgorzata Jarmułowicz
Ulalkowione maski teatru azjatyckiego
Renata Lesner-Szwarc
Znaczenie masek w religii hindu dharma
Elżbieta Mikiciuk
„Maska” Boga-Człowieka. Teatr wobec ikony Chrystusa
Ewa Bal
Maski komedii dell’arte jako problem badawczy.
Perspektywy metodologiczne
Dorota Sosnowska
Maska jako przedmiot performatywny –
teoria i jej możliwości badawcze
Emilia Wieliczko-Paprota
Maski kobiecości. Cross-dressing w teatrze wiktoriańskim
Tomasz Wiśniewski
Maska Jacquesa Lecoqa w teatrze Complicité
NARRACJE MASEK
Jan Ciechowicz
Maski Wyspiańskiego
Zbigniew Kaźmierczyk
Maski romantyczne
Mariusz Kraska
Zbrodnia jako spektakl. Agatha Christie i powieść detektywistyczna
Maria Sibińska
W stronę otchłani. Inscenizowanie tożsamości
w sztuce Znikam Arnego Lygre
Barbara Zwolińska
Maski i przebrania w Mojej córeczce Tadeusza Różewicza
Barbara Zwolińska, Krystian Maciej Tomala
Maska Casanovy w Występie gościnnym w Bolzano (1940)
Sándora Máraiego
Małgorzata Dorna-Wendrychowska
Maska jako forma obnażenia i ukrycia. Przekraczanie granic
Maria Pawlicka
Maska jako manifestacja destrukcyjnego alter ego.
Motyw maski-demona na podstawie anime i mangi Bleach
Maski w kulturach świata (oprac. Małgorzata Jarmułowicz)
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.