Opis
Ucieczka. Język, kultura, literatura
Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
Autor: Paulina Biczkowska, Karolina Cierzan, Joanna Ginter, Joanna Wróbel (red.)
W niniejszej publikacja ucieczka została pokazana przede wszystkim jako strategia – literacka, filmowa, językowa. Autorzy poszczególnych artykułów próbują na nowo zdefiniować ten termin i zrekonstruować, czym jest uciekanie dla twórców. Okazuje się, że ucieczka jest często nieodłącznym zachowaniem towarzyszącym procesowi twórczemu, doświadczaniem transcendencji, próbą odnalezienia własnej drogi w procesie poznania, poszukiwaniem bezpiecznego miejsca, łatwym odejściem, porażką, a czasami także jedynym sposobem na przetrwanie. Młodzi badacze w swoich tekstach skupiają się przede wszystkim na dynamice wiążącej się z tym zjawiskiem. Wskazują także na nierzadką korelację ucieczki realnej z ucieczką pojawiającą się w twórczości. Zastanawiają się również, czy ucieka się od czy bardziej do czegoś. Badają, czy i jak współczesna kultura utkana jest z motywu ucieczki (indywidualnej lub w szerokim jej rozumieniu).Spis treści
Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
UCIECZKA W JĘZYKU
JOANNA GINTER
O funkcjonowaniu wyrazu wylogować (się) w komunikacji językowej . . . . . . 11
DOROTA KONDRATCZYK-PRZYBYLSKA
Ucieczka od ciała – eufemizacja języka reklamy . . . . . . . . . . . . . . . . . 21
DOMINIKA JANUS
Ucieczka w żart, ironię, groteskę, czyli jak o śmierci mówią pracownicy
zakładu pogrzebowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31
ANNA KOCHANOWSKA
Przekład nazw własnych w świetle Interpretacyjnej Teorii Przekładu . . . . . 37
UCIECZKA W KULTURZE
BERENIKA PALUS
Ucieczki od teatralności w pismach krytycznoartystycznych
Denisa Diderota . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45
MONIKA KARCZ-NAPIERAJ
Scapigliatura mediolańska – pomiędzy rzeczywistością, która zniewala,
a marzeniem, które urzeka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53
JAGODA WIERZEJSKA
Ucieczka od rzeczywistości totalitarnej w eksces artystyczny i obyczajowy.
Przypadek Oberiu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61
NATALIA GOGACZ
„To nie ja kocham kino, ale kino kocha mnie”. Ucieczka Ivána Zuluety . . . . 69
MARIUSZ WIRSKI
Ucieczka przed dorosłością w filmach Stevena Spielberga . . . . . . . . . . . 77
PAWEŁ GĄSOWSKI
Arkham Asylum – paraliteracka adaptacja jungowskiej ucieczki
w głąb/od siebie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87
LUCYNA MARKOWSKA
Za Piątą Ścianą, czyli o ucieczkach i maskach w Role Playing Games . . . . . 97
UCIECZKA W LITERATURZE
DAGMARA NOWAKOWSKA
Indie romantyków – odzyskany „dom ludzkości” czy pozorny azyl? . . . . . 109
MAGDALENA RUMIŃSKA
Motyw ucieczki w wybranych utworach Bolesława Prusa
i Giovanniego Vergi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 115
DARIA PERNAL
Ironia jako strategia ucieczki w prozie młodopolskiej na przykładzie
Próchna Wacława Berenta i Pałuby Karola Irzykowskiego . . . . . . . . . . . 123
LILIANA KALITA
Ucieczki melancholików na podstawie prozy Marka Ałdanowa. . . . . . . . 133
ANNA GOMÓŁA
Podwójna ucieczka Wuja Truja (i inne eskapady), czyli dlaczego
się ucieka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 141
ŁUKASZ JÓZEFOWICZ
Powrót Zmarłych. Różewicz jako sobowtór Przybosia (przypis do
Bloomowskiej teorii „lęku przed wpływem”) . . . . . . . . . . . . . . . . . . 157
MAJA DZIEDZIC
Śladami muchy. Ucieczki Tadeusza Różewicza. . . . . . . . . . . . . . . . . 165
MAGDALENA PASZKOWSKA
Ucieczki i powroty. O pracowni w tekstach Tadeusza Różewicza . . . . . . 175
PAULINA BICZKOWSKA
Ukryć się, by pokonać rzeczywistość – wybrane wątki z mikropowieści
Dzień oszusta i Ukryty w słońcu Ireneusza Iredyńskiego. . . . . . . . . . . . . . 185
MAGDALENA RYTLEWSKA
Rozkosz pędu. O motywie ucieczki w powieściach Stanisława Dygata. . . . 191
KATARZYNA PANFIL
Ticket to ride – motyw ucieczki w Madame Antoniego Libery . . . . . . . . . . 197
MAŁGORZATA MAJOR
Jerzy Kosiński jako enfant terrible literackiego salonu. Rozważania
na marginesie Good night, Dżerzi Janusza Głowackiego . . . . . . . . . . . . . 203
MACIEJ JAKUBOWIAK
Ucieczka przed prawem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 211
Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
UCIECZKA W JĘZYKU
JOANNA GINTER
O funkcjonowaniu wyrazu wylogować (się) w komunikacji językowej . . . . . . 11
DOROTA KONDRATCZYK-PRZYBYLSKA
Ucieczka od ciała – eufemizacja języka reklamy . . . . . . . . . . . . . . . . . 21
DOMINIKA JANUS
Ucieczka w żart, ironię, groteskę, czyli jak o śmierci mówią pracownicy
zakładu pogrzebowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31
ANNA KOCHANOWSKA
Przekład nazw własnych w świetle Interpretacyjnej Teorii Przekładu . . . . . 37
UCIECZKA W KULTURZE
BERENIKA PALUS
Ucieczki od teatralności w pismach krytycznoartystycznych
Denisa Diderota . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45
MONIKA KARCZ-NAPIERAJ
Scapigliatura mediolańska – pomiędzy rzeczywistością, która zniewala,
a marzeniem, które urzeka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53
JAGODA WIERZEJSKA
Ucieczka od rzeczywistości totalitarnej w eksces artystyczny i obyczajowy.
Przypadek Oberiu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61
NATALIA GOGACZ
„To nie ja kocham kino, ale kino kocha mnie”. Ucieczka Ivána Zuluety . . . . 69
MARIUSZ WIRSKI
Ucieczka przed dorosłością w filmach Stevena Spielberga . . . . . . . . . . . 77
PAWEŁ GĄSOWSKI
Arkham Asylum – paraliteracka adaptacja jungowskiej ucieczki
w głąb/od siebie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87
LUCYNA MARKOWSKA
Za Piątą Ścianą, czyli o ucieczkach i maskach w Role Playing Games . . . . . 97
UCIECZKA W LITERATURZE
DAGMARA NOWAKOWSKA
Indie romantyków – odzyskany „dom ludzkości” czy pozorny azyl? . . . . . 109
MAGDALENA RUMIŃSKA
Motyw ucieczki w wybranych utworach Bolesława Prusa
i Giovanniego Vergi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 115
DARIA PERNAL
Ironia jako strategia ucieczki w prozie młodopolskiej na przykładzie
Próchna Wacława Berenta i Pałuby Karola Irzykowskiego . . . . . . . . . . . 123
LILIANA KALITA
Ucieczki melancholików na podstawie prozy Marka Ałdanowa. . . . . . . . 133
ANNA GOMÓŁA
Podwójna ucieczka Wuja Truja (i inne eskapady), czyli dlaczego
się ucieka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 141
ŁUKASZ JÓZEFOWICZ
Powrót Zmarłych. Różewicz jako sobowtór Przybosia (przypis do
Bloomowskiej teorii „lęku przed wpływem”) . . . . . . . . . . . . . . . . . . 157
MAJA DZIEDZIC
Śladami muchy. Ucieczki Tadeusza Różewicza. . . . . . . . . . . . . . . . . 165
MAGDALENA PASZKOWSKA
Ucieczki i powroty. O pracowni w tekstach Tadeusza Różewicza . . . . . . 175
PAULINA BICZKOWSKA
Ukryć się, by pokonać rzeczywistość – wybrane wątki z mikropowieści
Dzień oszusta i Ukryty w słońcu Ireneusza Iredyńskiego. . . . . . . . . . . . . . 185
MAGDALENA RYTLEWSKA
Rozkosz pędu. O motywie ucieczki w powieściach Stanisława Dygata. . . . 191
KATARZYNA PANFIL
Ticket to ride – motyw ucieczki w Madame Antoniego Libery . . . . . . . . . . 197
MAŁGORZATA MAJOR
Jerzy Kosiński jako enfant terrible literackiego salonu. Rozważania
na marginesie Good night, Dżerzi Janusza Głowackiego . . . . . . . . . . . . . 203
MACIEJ JAKUBOWIAK
Ucieczka przed prawem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 211
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.