Opis
Jaki jest koń, nie każdy widzi. Koń w polskiej kulturze miejskiej i wybranych tekstach piśmienniczych od antyku do współczesności
Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
Autor: Anna Łysiak-Łątkowska, Małgorzata Lisiewicz (red.)
Książka jest skierowana do szerokiego grona odbiorców, zarówno z kręgów nauki, jak i innych zainteresowanych tematyką i motywem konia w kulturze oraz jego znaczeniem i obecnością w życiu codziennym w środowisku miejskim. W publikacji ukazano zagadnienia dotyczące rozwoju i znaczenia Hipodromu w Sopocie oraz warszawskiego toru wyścigowego. Wśród bogatej tematyki przedstawiono również takie, które nawiązują do funkcjonowania motywu konia w kulturze: literaturze, poezji oraz w twórczości ludowej.
Spis treści
Małgorzata Lisiewicz, Anna £ysiak-£¹tkowska
Od owsianego napêdu do napędu wyobraźni: rola konia w historii
i kulturze piśmienniczej
Cz. I – Historia i znaczenie konia w mieście w XIX
i pierwszej po³owie XX w. – wybrane zagadnienia
Hanna Polañska
Konie w ruchu miejskim Warszawy w XIX i XX w. ( do 1945 r.)
Tadeusz Stegner
„Na owsianym napêdzie”. Z dziejów tramwajów konnych na ziemiach
polskich w XIX w
Iwona Janicka
Wileñski tabor konny w XIX i na pocz¹tku XX w.
Marcin R. Odelski
Obecność konia w przestrzeni miejskiej w latach 1907–1938 na Kaszubach
Jerzy Cis³ak, Tomasz Kot
Od Rennbahn Danzig-Zoppot do Toru Wyścigowego w Sopocie:
historia sopockiego hipodromu do 1947 r.
Jagoda Za³êska-Kaczko
Hippika w Sopocie w latach 1920–1939 w świetle niemieckiej
prasy lokalnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99
Agnieszka Kania
Konie w zbiorach Muzeum Zabawek i Zabawy w Kielcach. Zabawkarstwo
kieleckie jako przyk³ad sztuki ludowej
Cz. II – Wizerunek konia w relacjach piśmienniczych –
opisy literackie i narracje historyczne
Lucyna Kostuch
Swój czy przybysz i nieprzyjaciel? Koñ w tradycji staro¿ytnej Grecji
Beata Wojciechowska
Koñ i jego charakterystyka w „Speculum naturale” Wincentego z Beauvais
(ok. 1194 – 1264)
Ewa Rot-Buga
„Na klacz hiszpañsk¹” – zagadki wiersza Jana Andrzeja Morsztyna
Weronika Girys-Czagowiec
Motyw konia w twórczości Stanisława Rembeka poświęconej powstaniu
styczniowemu jako element nawi¹zania do tradycji artystycznych
Beata Nadziejko-G³uszak
Symbolika wybranych obrazów poetyckich konia w poezji wspó³czesnej
Aneta Jurzysta
„Największe szczęście w świecie na końskim leży grzbiecie”. O literackim
wizerunku konia w wybranych utworach niemieckojęzycznych różnych epok
Agnieszka Kopacz
„Koñ jaki jest, ka¿dy widzi”. Wizerunek konia w wybranych lekturach
dla gimnazjum i liceum
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.