Opis
Historia w szkolnej ławce i w uniwersyteckiej auli. Nauczanie, kształcenie, wychowanie. Przeszłość i teraźniejszość
Autorzy: Anna Paner, Michał Kosznicki (red.)
Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
Dziesiąty tom „Studia Historica Gedanensia” – czasopisma Wydziału Historycznego Uniwersytetu Gdańskiego, zatytułowany Historia w szkolnej ławce i uniwersyteckiej auli. Nauczanie, kształcenie, wychowanie – przeszłość i teraźniejszość, został przygotowany przez Zakład Dydaktyki Historii Instytutu Historii. Grono Auto-rów dziesiątego tomu SGH tworzą przede wszystkim historycy i dydaktycy historii z Polski, Kanady, Irlandii i Czech. Na prezentowany tom składa się piętnaście artykułów, które poruszają istotne problemy dla nauczania historii, edukacji nauczycieli, edukacji studentów, a także wpływu czynników społecznych, narodowościowych i politycznych na kształtowanie świadomości historycznej społeczeństw.
Spis rzeczy
Wstęp (Anna Paner, Michał Kosznicki)
Roman Baron
Polsko‑Czeski
Zespół ds. Podręczników Szkolnych Polsko‑Czeskiego
Towarzystwa Naukowego
Magdalena Blackmore
‘The stories my father told me’: using interviews in teaching Polish history
in North America
Waldemar Borzestowski
Johann Reinhold i Georg Forsterowie – osiemnastowieczni badacze
natury i podróżnicy
Marcin Dyś
Przemiany narracji opisującej stosunki polsko‑rosyjskie
w podręcznikach
do nauczania historii w szkolnictwie ogólnokształcącym Polski Ludowej
lat 1944–1989 (na przykładzie wybranych wydarzeń)
Maciej Fic
Pół wieku edukacji historycznej na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach.
Z dziejów Instytutu Historii UŚ (1969–2019)
Paul Flynn
Challenging didactic history teaching activities: a framework for change
in initial history teacher education broad topic
Blažena Gracová
Kánon „velkých” Čechů a jeho role při formování národní identity mládeže
prostřednictvím školní výuky dějepisu
Piotr Koprowski
Ideowo‑postępowe
i wychowawcze konteksty edukacji humanistycznej
na łamach „Przeglądu Pedagogicznego” w latach osiemdziesiątych
i dziewięćdziesiątych XIX w.
Wojciech Kruczkowski
Edukacja dorosłych w Polskich Kompaniach Wartowniczych przy armii
amerykańskiej w Europie po 1945 r.
Magdalena Nowak
Gente Rutheni, natione Poloni in Polish and Ukrainian scholarly
encyclopaedias and biographical dictionaries
Agnieszka Pierz
Narodziny koncepcji kształcenia gimnazjalnego i jej realizacja w Polsce
w latach 1997–1999
Iwona Sakowicz‑Tebinka
The role of historical education in “The Penny Magazine” 1832–1845
Karol Sanojca
Edukacja historyczna w gimnazjach ukraińskich w okresie
Drugiej Rzeczypospolitej
Przemysław Waszak
„Wstęp do historii sztuki” – przegląd najnowszej literatury
Wirginia Węglińska
Edukacja w muzeach martyrologicznych na przykładzie wybranych działań
Muzeum Stutthof w Sztutowie
——————————————————————————————————–
Contents
Introduction (Anna Paner, Michał Kosznicki)
Roman Baron
Polish-Czech Group for Textbooks of Polish-Czech Scientific Society
Magdalena Blackmore
‘The stories my father told me’: using interviews in teaching Polish history
in North America
Waldemar Borzestowski
Johann Reinhold and Georg Forster, 18th-century naturalists
and travellers
Marcin Dyś
Changes in narration describing Polish‑Russian relations in history teaching
course books in Polish People’s Republic from 1944 to 1989
(based on selected historical events)
Maciej Fic
Half of the century of historical education at the University of Silesia
in Katowice. From the history of the Institute of History,
University of Silesia (1969–2019)
Paul Flynn
Challenging Didactic History Teaching Activities: A Framework
for Change in Initial History Teacher Education Broad Topic
Blažena Gracová
Canon of “great” Czechs and its role by formation of national
identity of schoolchildren through history teaching
Piotr Koprowski
Ideological-progressive and educational contexts of humanistic education
in the “Pedagogical Review” in the eighties and nineties
of the 19th century
8 Contents
Wojciech Kruczkowski
Adult Education in Polish Guard Companies Working for the US Army.
Magdalena Nowak
Gente Rutheni, natione Poloni in Polish and Ukrainian scholarly
encyclopaedias and biographical dictionaries
Agnieszka Pierz
The birth of the conception of junior high schools and its implementation
in Poland between 1997–1999
Iwona Sakowicz‑Tebinka
The role of historical education in “The Penny Magazine” 1832–1845
Karol Sanojca
Historical education in Ukraninian gymnasiums during
the Second Polish Republic
Przemysław Waszak
Introduction to the history of art – review of latest literature
Wirginia Węglińska
Education in martyrological museums on the example of selected activities
of Stutthof Museum in w Sztutowo
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.