Opis
E-learning i blended learning w nauczaniu akademickim. Zagadnienia metodyczne
Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej
Mokwa-Tarnowska Iwona
Słowa kluczowe: blended learning, e-learning
Opis:
Niniejsza książka jest poradnikiem metodycznym przeznaczonym dla nauczycieli akademickich, którzy interesują się e-learningiem i blended learningiem, czyli nauczaniem komplementarnym. Skierowana jest do szerokiego grona odbiorców – zarówno do osób mających już własne doświadczenia, które chciałyby poszerzyć swoją wiedzę z zakresu metodyki, jak i do nauczycieli, którzy o e-learningu tylko słyszeli i do tej pory nie mieli ani okazji przyjrzeć się materiałom dydaktycznym stworzonym za pomocą narzędzi internetowych, ani sposobności uczestniczyć w jakichkolwiek szkoleniach lub programach edukacyjnych wykorzystujących Internet do nauczania.
Zawiera ona wieloaspektową analizę specyfiki środowiska e-learningowego oraz wpływu, jaki wywarły dwie główne teorie nauczania – behawioryzm i konstruktywizm – na programy online. Omówiono sposoby integracji zajęć tradycyjnych z komponentem e-learningowym stworzonym za pomocą narzędzi systemu do zarządzania kursami, jakim jest platforma Moodle, i innych aplikacji, a także typy materiałów dydaktycznych, które umożliwiają studentom osiągnięcie zamierzonych celów edukacyjnych oraz rozwinięcie wiedzy i różnorodnych umiejętności przydatnych w dalszej nauce i życiu zawodowym. Dużo uwagi poświęcono zagadnieniom aktywizowania i motywowania uczących się do pracy w środowisku e-learningowym, a także metodom monitorowania ich aktywności, mającym na celu pozytywną stymulację i ocenę postępów. Przedstawiono również zalety i wady e-learningu z punktu widzenia studentów, nauczycieli akademickich i władz uczelni.
Niniejszy poradnik metodyczny ma pomóc nauczycielom w konstruowaniu atrakcyjnych i efektywnych zajęć e-learningowych oraz blended learningowych, które poprawią jakość nauczania i zwiększą prestiż uczelni. Omawiane w nim przykłady wykorzystania e-learningu w różnych szkołach wyższych pokazują zarówno wartość dodaną, jaką może on stanowić, jak i problemy, jakie ze sobą niesie. Zestawy dobrych praktyk uwypuklają to, na co nauczyciel zaczynający tworzyć materiały e-learningowe lub pragnący zwiększyć swoje kompetencje musi zwrócić uwagę, żeby osiągnąć sukces edukacyjny. Pomóc w tym może również ankieta umożliwiająca samoocenę zaprojektowanego i wykonanego przez siebie kursu e-learningowego.
E-learning może być inspirującym środowiskiem pracy i nauki, wzmacniającym ciekawość poznawczą i kreatywność oraz źródłem zróżnicowanych interakcji pomagających studentom rozwinąć umiejętność pracy w zespole i zdolność kierowania swoim własnym procesem edukacyjnym. Daje też szansę nauczycielom akademickim na stworzenie nowatorskich programów nauczania, które uczynią go lepszym i nowocześniejszym edukatorem.
Spis treści
Od Autora
- Teorie, podejścia edukacyjne i metody uczenia się wykorzystywane do projektowania zajęć e-learningowych
1.1. Behawioryzm
1.1.1. Taksonomia Blooma i jej modyfikacje
1.1.2. Formułowanie celów – czasowniki behawioralne
1.1.3. Behawiorystyczne ocenianie
1.2. Konstruktywizm
1.2.1. Odmiany konstruktywizmu
1.2.2. Konstruktywistyczny nauczyciel
1.2.3. Materiały edukacyjne i narzędzia używane do ich stworzenia
1.2.4. Ocenianie postępów
1.2.5. Konstruktywizm w pigułce
1.3. Konstrukcjonizm
1.3.1. Uczeń i nauczyciel w środowisku konstrukcjonistycznym
1.3.2. Projekt LEGO / Logo
1.4. Konektywizm
1.5. Podsumowanie
1.6. Literatura uzupełniająca poświęcona behawioryzmowi, neobehawioryzmowi, konstruktywizmowi, konstrukcjonizmowi oraz konektywizmowi
- E-learning i blended learning
2.1. Początki nauczania wspomaganego komputerowo
2.2. Fiasko edukacyjne
2.3. Nowoczesny e-learning
2.4. Blended learning, czyli nauczanie komplementarne
2.4.1. Połączenie mediów
2.4.2. Aplikacje do tworzenia zajęć blended
2.5. Literatura uzupełniająca poświęcona ogólnym zagadnieniom związanym z nauczaniem przez Internet
- Zdobycie nowych umiejętności przygotowujących do uczenia się przez całe życie
3.1. Myślenie refleksyjne
3.2. Myślenie analityczne
3.3. Myślenie krytyczne
3.4. Umiejętność współpracy
3.5. Przyswajanie wiedzy i umiejętności
3.6. Literatura uzupełniająca dotycząca wpływu e-learningu na rozwój umiejętności
- Projektowanie zajęć e-learningowych i blended learningowych
4.1. Efekt synergiczny
4.2. Sposoby integracji
4.3. Plan zajęć
4.4. Aktywności synchroniczne i asynchroniczne
4.5. Komponowanie materiałów edukacyjnych
4.5.1. Długość modułów
4.5.2. Dostępność
4.5.3. Kompozycja stron
4.5.4. Linki do materiałów uzupełniających
4.5.5. Linearność i nielinearność
4.6. Trudności wynikające ze złej koncepcji kursu e-learningowego
4.7. Zapewnienie jakości tworzonych i współtworzonych materiałów e-learningowych
4.8. Podsumowanie
4.9. Literatura uzupełniająca poświęcona tworzeniu zajęć w środowisku e-learningowym
- Aktywizowanie studentów do pracy w środowisku e-learningowym
5.1. Koncepcja metodyczna kursu
5.2. Struktura kursu
5.3. Wsparcie
5.4. Zasoby i aktywności
5.4.1. Pytania do samooceny, punkty i zagadnienia do refleksji
5.4.2. Typy zadań
5.4.2.1. Zadania aktywne
5.4.2.2. Zadania refleksyjne
5.4.2.3. Zadania kolaboracyjne i kooperacyjne
5.4.2.4. Zadania dialogiczne
5.4.3. Tworzenie zasobów i aktywności za pomocą narzędzi platformy Moodle
5.5. Komunikacja i interakcja
5.5.1. Afordancje narzędzi
5.5.2. Rodzaje interakcji i komunikacji
5.5.3. Wyrażanie emocji
5.6. Nauczyciel
5.7. Studenci
5.8. Dynamika prowadzenia zajęć
5.9. Ewaluacja
5.9.1. Oceny formatywne i sumatywne
5.9.2. Quizy i testy
5.9.3. Współocenianie i samoocenianie
5.9.4. E-portfolia
5.9.5. Zalety i wady e-oceniania
5.10. Założenia behawioryzmu, konstruktywizmu i konstrukcjonizmu widoczne w przykładowych materiałach e-learningowych
5.11. Literatura uzupełniająca na temat pracy studentów w środowisku e-learningowym
- Ocena własnego kursu e-learningowego
- Zalety i wady e-learningu
- Uwagi końcowe
Bibliografia
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.