Opis
Ikona z Manoppello prototypem wizerunków Chrystusa
Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
Autor: Karolina Aszyk, Zbigniew Treppa
Praca Karoliny Aszyk i Zbigniewa Treppy wnosi ważny wkład w badania nad obrazami acheiropoietos. Jest ona rzetelnie dokumentowana i naukowo zweryfikowana. Nowością tych badań jest próba udowodnienia, dzięki zastosowaniu specjalnej techniki oświetlania obiektu, że materiał, na którym widnieje twarz Chrystusa, jest bisiorem. Analiza fotografii o bardzo małym kącie padania światła, uwydatniającego najdrobniejsze szczegóły załamań i zagięć tkaniny, zdaje się sugerować, że chodzi o bisior, choć pewności nie ma, o czym skrzętnie informują gdańscy naukowcy. Biorą oni także pod uwagę możliwość wykorzystania lnu jako podłoża obrazu, ale zarówno w jednym, jak i drugim przypadku jedno pozostaje niepodważalne – nie ma innego racjonalnego wytłumaczenia sposobu utworzenia się obrazu aniżeli nadprzyrodzony.
z recenzji dr. hab. Witolda Kawedkiego, CSsR, prof. UKSW
Spis treści
Podziękowania
Wstęp
1. Stan badań podłoża Chusty z Manoppello oraz hipotezy dotyczące
utworzenia się obrazu
1.1. Hipotezy wyjaśniające sposób wykonania obrazu z manoppelliańskiej Chusty
1.2. Wnioski
2. Analiza zjawiska wariantowości oraz właściwości awersu i rewersu obrazu z Chusty
z Manoppello
2.1. Wpływ oświetlenia na zjawisko wariantowości obrazu z manoppelliańskiej Chusty
2.2. Analiza awersu i rewersu obrazu z manoppelliańskiej Chusty
3. Chusta z Manoppello jako prototyp wizerunków Jezusa Chrystusa
w ikonografi i chrześcijańskiej
3.1. Poszukiwanie odniesień dla wizerunków Chrystusa w obrazie z Całunu turyńskiego
3.2. Chusta z Manoppello podstawowym odniesieniem dla wizerunków Chrystusa
4. Chusta z Manoppello jako acheiropit
4.1. Kryteria uznania obrazu za obraz acheiropoietos
4.2. Dlaczego obraz z Chusty z Manoppello należy uznać za obraz acheiropoietos?
5. Chusta z Manoppello w perspektywie teologicznej
Zakończenie
Spis ilustracji
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.