Opis
Jelita – mózg – jelita. Zasoby psychologiczne a jakość życia pacjentów z chorobami układu pokarmowego
Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
Autor: Agata Rudnik
Książka jest rezultatem interdyscyplinarnych działań z pogranicza medycyny praktycznej i psychologii. Stanowi ona wnikliwą ocenę badań związanych z próbą odnalezienia metodyki i sposobów wpływania poprzez psychologię na kształtowanie szeroko rozumianego procesu diagnostycznego i leczniczego chorych gastroenterologicznych. Istota unikatowej roli niniejszej pozycji zawiera się w tym, że autorka jako czynna badaczka o bardzo dobrym przygotowaniu teoretycznym jednocześnie osobiście brała udział w pracach zespołu badawczego złożonego z naukowców różnych dziedzin nauki. Skład Zespołu, skala przeprowadzonych badań oraz ich wyniki stanowią o wyjątkowości niniejszej pracy naukowej.
Spis Treści
Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
Rozdział 1
Medyczne aspekty przewlekłych chorób przewodu pokarmowego
na przykładzie zaburzeń czynnościowych oraz nieswoistych zapalnych
chorób jelit . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17
1.1. Ogólna charakterystyka zaburzeń czynnościowych układu
pokarmowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17
1.1.1. Zespół jelita drażliwego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
1.2. Ogólna charakterystyka nieswoistych zapalnych chorób jelit . . . . . 27
1.2.1. Wrzodziejące zapalenie jelita grubego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33
1.2.2. Choroba Leśniowskiego-Crohna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36
1.3. Przewlekłe choroby układu pokarmowego jako globalny
problem zdrowotny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41
1.3.1. Światowa Organizacja Gastroenterologiczna (WGO) . . . . . . . 43
1.4. Zespół jelita drażliwego, wrzodziejące zapalenie jelita
grubego i choroba Leśniowskiego-Crohna jako zaburzenia
psychosomatyczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48
Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53
Rozdział 2
Zasoby psychospołeczne i ich rola w zmaganiu się z chorobą przewlekłą .. 55
2.1. Choroba przewlekła jako sytuacja stresowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55
2.1.1. Doświadczanie choroby przewlekłej i bólu . . . . . . . . . . 57
2.1.1.1. Akceptacja choroby . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58
2.1.2. Transakcyjna teoria stresu oraz teoria zachowania
zasobów (COR) i ich implikacje dla problematyki chorób
przewlekłych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59
2.2. Rola zasobów psychologicznych w przebiegu
chorób przewlekłych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . 64
2.2.1. Definicja pojęcia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64
2.2.2. Wybrane zasoby psychospołeczne chorych przewlekle . . . 66
2.2.2.1. Czynniki społeczno-kulturowe . . . . . . . . . . . . . . . . 68
2.2.2.2. Typ osobowości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . 70
2.2.2.3. Kontrola emocji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73
2.2.2.4. Poczucie własnej skuteczności . . . . . . . . . . . . . . . 74
2.2.2.5. Kontrola bólu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77
Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79
Rozdział 3
Jakość życia w przewlekłych chorobach układu pokarmowego . . . . . . . . . . 81
3.1. Pojęcie jakości życia – definicja i wybrane modele teoretyczne . . . . 81
3.1.1. Satysfakcja z życia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88
3.2. Jakość życia uwarunkowana stanem zdrowia (HRQL) . . . . . . . . . . . 89
3.3. HRQL w przewlekłych chorobach układu pokarmowego . . . . . . . . . 92
Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100
Rozdział 4
Metodologia badań własnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . 103
4.1. Cel badań oraz pytania i hipotezy badawcze . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103
4.2. Modele badawcze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109
4.3. Charakterystyka grupy badanej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 112
4.3.1. Statystyka społeczno-demograficzna grupy badanej . . . . . . . 113
4.4. Metody badawcze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 118
4.4.1. Ankieta własna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119
4.4.2. Skala Typu A-Framingham (grupa badawcza w ramach
Framingham Heart Study, adapt. Juczyński, 2001) . . . . . . . . 120
4.4.3. Skala Kontroli Emocji (CECS)
(Watson, Greer, adapt. Juczyński, 2001) . . . . . . . . . . . . . . . . 121
4.4.4. Skala Uogólnionej Własnej Skuteczności (GSES)
(Schwarzer, Jerusalem, Juczyński, 2001) . . . . . . . . . . . . . . . . 123
4.4.5. Kwestionariusz Przekonań na Temat Kontroli Bólu
(BPCQ) (Skevington, adapt. Juczyński, 2001) . . . . . . . . . . . . 124
4.4.6. Skala Akceptacji Choroby (AIS) (Felton, Revenson,
Hinrochsen, adapt. Juczyński, 2001) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 126
4.4.7. Skala Satysfakcji z Życia (SWLS) (Diener, Emmons,
Larson, Griffin, adapt. Juczyński, 2001) . . . . . . . . . . . . . . . . 127
4.4.8. Kwestionariusz Oceny Jakości Życia SF-36v2 . . . . . . . . . . . . 128
4.5. Analizy statystyczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133
Rozdział 5
Wyniki badań własnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . 137
5.1. Charakterystyka stopnia akceptacji choroby, zasobów
psychologicznych oraz poczucia satysfakcji z życia
i jakości życia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 137
5.2. Zasoby psychologiczne, stopień akceptacji choroby
oraz jakość życia i poczucie satysfakcji z życia w zależności
od rozpoznania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 152
5.3. Związek pomiędzy zmiennymi demograficznymi a czynnikami
biomedycznymi, zasobami psychologicznymi i jakością życia
oraz poczuciem satysfakcji z życia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 155
5.3.1. Czynniki psychologiczne, ocena jakości życia i poczucie
satysfakcji z życia w zależności od miejsca zamieszkania . . 160
5.4. Związek pomiędzy zasobami psychologicznymi a poczuciem
satysfakcji z życia i oceną jakości życia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 162
5.5. Związek pomiędzy zasobami psychologicznymi a czynnikami
biomedycznymi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 166
5.6. Związek pomiędzy czynnikami biomedycznymi a jakością życia
i poczuciem satysfakcji z życia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 168
5.7. Identyfikacja biopsychospołecznych predyktorów dla oceny
jakości życia, poczucia satysfakcji z życia i akceptacji choroby . . . 171
5.8. Znaczenie stopnia akceptacji choroby dla zasobów
psychologicznych i oceny jakości życia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 178
5.9. Podsumowanie – zasoby psychologiczne jednostki a jakość
życia pacjentów w przebiegu chorób układu pokarmowego . . . . . 185
Rozdział 6
Dyskusja wyników i wnioski końcowe . . . . . . . . . . .. . . . . 191
6.1. Ograniczenia badań . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 198
6.2. Implikacje praktyczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 199
6.3. Dalsze plany badawcze: interpretacyjna analiza
fenomenologiczna i medycyna narracyjna . . . . . . . . . . . . 200
Zakończenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 207
Wykaz skrótów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 209
Piśmiennictwo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 213
Spis rysunków, schematów, tabel i wykresów . . . . . . . . . . . . 239
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.