Opis
W służbie ludu i inżynierii społecznej. Media publiczne w Danii, Norwegii i Szwecji w perspektywie historycznej i kulturowej
Autor: Maja Chacińska
Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
Kraje nordyckie, daleka północ Europy, są w Polsce od początku XXI wieku niezmiennie popularne. Na pewno przyczynia się do tego, z jednej strony, pewien egzotyzm położonych najdalej na północ części Norwegii, Szwecji czy Finlandii, z drugiej zaś profesjonalne działania marketingowe: tworzenie i umacnianie marek narodowych. Tymczasem nordyckie media, za wyjątkiem niektórych filmów fabularnych i seriali, są dość mało znane na świecie, a edukacyjna oferta skandynawskich mediów publicznych jest jedynie od czasu do czasu przywoływana, na przykład w mediach anglojęzycznych, jako ciekawostka. W książce przybliżono zarówno strukturę, jak i ofertę mediów publicznych Danii, Norwegii i Szwecji, nakreślając szerokie tło historyczne i kulturowe.
Spis treści
Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
Wykaz skrótów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
Część I
Społeczeństw o, polityka, kultura
Rozdział 1
Media publiczne w badaniac h
polskich i skandynawskic h . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17
1.1. Definicje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18
1.1.1. Media publiczne i ich misja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18
1.1.2. Terminologia medioznawcza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21
1.2. Metodologia w naukach o mediach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24
1.3. Badania polskie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26
1.3.1. Media publiczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26
1.3.2. Media w krajach nordyckich . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31
1.4. Badania skandynawskie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35
Rozdział 2
Kultura polityczna i skandynawski e
systemy wart ości a media publiczne . . . . . . . . . . . . . . . 51
2.1. O kulturze politycznej i mediach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51
2.2. Kultura polityczna Skandynawii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56
2.2.1. Wędrówki ludów, wpływy innych mocarstw –
tożsamość nordycka a nacjonalizmy . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60
2.2.2. Wynik reformacji – etos pracy, uczciwość, solidarność społeczna . . . 61
2.2.3. Organizacja rolnictwa, struktury urbanistyczne a demokracja,
egalitaryzm i zaufanie do państwa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65
2.2.4. Model nordycki – korporacjonizm, koncyliacyjność . . . . . . . . . 74
Rozdział 3
Inżynieria społeczna oraz
edukacja popularna i obywat elska . . . . . . . . . . . . . . . . 79
3.1. Inżynieria społeczna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79
3.1.1. Wczesne i współczesne koncepcje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79
3.1.2. Model skandynawski – Alva i Gunnar Myrdalowie . . . . . . . . . . 83
3.2. Edukacja społeczna, obywatelska i popularna . . . . . . . . . . . . . . . . 98
3.3. Oddolne ruchy społeczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 102
3.4. Media a edukacja społeczna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 106
Rozdział 4
Media a tożsamość narodowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113
4.1. Benedict Anderson i badania skandynawskie . . . . . . . . . . . . . . . . . 114
4.2. Norweskie „Slow TV” jako przykład
tworzenia wydarzeń medialnych w NRK . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 126
4.3. Eurowizja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129
Część II
Media
Rozdział 5
Media publiczne w Danii,
Norw egii i Szwecji w latac h 1920–1995 . . . . . . . . . . . . . . . 139
5.1. Radio publiczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 140
5.1.1. Powstanie radia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 140
5.1.2. Lata wojenne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 152
5.1.3. Złoty okres radia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 157
5.2. Telewizja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 163
5.3. Wczesne media publiczne – kultura, edukacja czy rozrywka? . . . . . . . . . 169
5.4. Media publiczne w obliczu deregulacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 176
5.4.1. Dania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 179
5.4.2. Norwegia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 182
5.4.3. Szwecja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 184
Rozdział 6
Media publiczne w krajac h skandynawskic h –
praw o, struktura , misja i oferta . . . . . . . . . . . . . . . . . . 189
6.1. Model systemu medialnego w krajach skandynawskich –
system medialny czy medialne państwo opiekuńcze? . . . . . . . . . . . . . 189
6.1.1. Systemy medialne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 191
6.1.2. Media Welfare State . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 207
6.2. Prawo medialne w krajach skandynawskich . . . . . . . . . . . . . . . . . 211
6.2.1. Ustawy o mediach audiowizualnych . . . . . . . . . . . . . . . . . 211
6.2.2. Inne ustawy regulujące działanie mediów publicznych . . . . . . . . 215
6.2.3. Dokumenty regulujące misję
skandynawskich nadawców publicznych . . . . . . . . . . . . . . . 218
6.3. Struktura organizacyjna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 234
6.3.1. Danmarks Radio . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 234
6.3.2. Norsk Rikskringkasting . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 235
6.3.3. Szwedzkie media publiczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 236
6.4. Finansowanie skandynawskich mediów publicznych . . . . . . . . . . . . . 238
6.4.1. Sposoby finansowania mediów audiowizualnych . . . . . . . . . . . 239
6.4.2. Historia abonamentu w Danii, Norwegii i Szwecji . . . . . . . . . . 244
6.4.3. Abonament 2017 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 250
6.4.4. Ściąganie opłat . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 253
6.4.5. Przyszłość abonamentu w krajach skandynawskich . . . . . . . . . . 256
6.5. Współczesna oferta skandynawskich mediów publicznych . . . . . . . . . . 263
6.5.1. Programy informacyjne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 270
6.5.2. Programy edukacyjne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 272
6.5.3. Kultura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 276
6.5.4. Nordvision . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 279
Rozdział 7
Skandynawski e media publiczne a kultura polityczna
i edukacja popularna – studia przypadku . . . . . . . . . . . . 281
7.1. Media publiczne w służbie dzieciom . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 281
7.1.1. Perspektywa kulturowo-historyczna . . . . . . . . . . . . . . . . . . 282
7.1.2. Misja skandynawskich mediów publicznych
i dzieci w XXI wieku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 313
7.1.3. Przykład podejmowanej tematyki –
ciało i seksualność w programach dla dzieci i młodzieży
skandynawskich nadawców publicznych . . . . . . . . . . . . . . . 324
7.2. Polityka w skandynawskich mediach publicznych . . . . . . . . . . . . . . 329
7.2.1. Kampanie wyborcze w mediach skandynawskich.
Programy informacyjne i publicystyczne . . . . . . . . . . . . . . . 332
7.2.2. Polityka w radiu – 1920–1940 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 335
7.2.3. Polityka w radiu – 1941–1960 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 340
7.2.4. Lata 1961–1985 – dominacja telewizji . . . . . . . . . . . . . . . . 344
7.2.5. Koniec monopolu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 349
7.2.6. Reklama polityczna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 352
7.3. Równość płci w publicznych mediach skandynawskich . . . . . . . . . . . 358
7.3.1. Walka o równouprawnienie w Skandynawii
i równouprawnienie w mediach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 359
7.3.2. Kobiety we wczesnym radiu i telewizji w Skandynawii . . . . . . . . 362
7.3.3. Historia zatrudniania kobiet w mediach publicznych . . . . . . . . . 364
7.3.4. Równouprawnienie w mediach skandynawskich –
czasy współczesne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 371
Zakończenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 393
Bibliografia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 399
Dokumenty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 399
Publikacje zwarte . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 403
Artykuły w czasopismach i rozdziały w publikacjach wieloautorskich . . . . . . . 411
Wybrane źródła internetowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 422
Inne źródła . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 425
Indeks osobowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 427
Indeks rzeczowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 438
Spis tabel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 443
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.