www.zak24.pl
INTERNETOWA KSIĘGARNIA NAUKOWO - AKADEMICKA

Zabezpieczenie nawigacyjno-hydrograficzne działalności ludzkiej na morzu. Część I. Systemy bezpieczeństwa

44,20  (w tym 5% VAT)

ISBN: 978-83-941087-8-6

289 stron

format: B5

oprawa: miękka

Rok wydania: 2017

Opis

Zabezpieczenie nawigacyjno-hydrograficzne działalności ludzkiej

na morzu. Część I. Systemy bezpieczeństwa i ochrony żeglugi

Autorzy: Zdzisław Kopacz, Wacław Morgaś

Akademia Marynarki Wojennej

 

Celem niniejszego podręcznika jest przedstawienie problematyki nawigacyjnej i hydrograficznej związanej z wytwarzaniem informacji nawigacyjno-hydrograficznej na potrzeby jednostek pływających operujących na morzu. Autorzy zdecydowali się omówić tematykę zabezpieczenia nawigacyjno-hydrograficznego (ZNH) w sposób ogólny, dlatego pominęli zagadnienia dotyczące rozwiązywania problemów z zakresu ZNH zrealizowanych dla poszczególnych zadań.Kolejne rozdziały poświęcone zostały takim zagadnieniom, jak: charakterystyka nawigacji morskiej w działalności ludzi na morzu- zabezpieczenie nawigacyjno-hydrograficzne- żegluga morska (rozwój, struktura i zarządzanie)- bezpieczeństwo morskie- infrastruktura nawigacyjna- projektowanie systemu ZNH. Publikacja zawiera ponadto trzy załączniki,które dotyczą kolejno: struktury prawa bezpieczeństwa morskiego, publikacji IALA na temat VTS oraz urządzeń nawigacyjnych dla statków odbywających podróże międzynarodowe.

 

SPIS TREŚCI

WYKAZ WAŻNIEJSZYCH SKRÓTÓW

WSTĘP

1. CHARAKTERYSTYKA NAWIGACJI W DZIAŁALNOŚCI LUDZKIEJ NA MORZU

1.1. Nawigacja

1.2. Nawigacja morska

1.3. Działalność ludzka na morzu

1.4. Proces nawigacyjny

2. ZABEZPIECZENIE NAWIGACYJNO-HYDROGRAFICZNE

2.1. Charakterystyka zabezpieczenia nawigacyjno-hydrograficznego

2.2. Zabezpieczenie nawigacyjno-hydrograficzne standardowegoprocesu nawigacyjnego

2.3. Zabezpieczenie nawigacyjno-hydrograficzne specjalnegoprocesu nawigacyjnego

2.4. Zintegrowany system informacji zabezpieczenia nawigacyjno-hydrograficznego na polskich obszarach morskich

2.4.1. Podsystem wyposażenia nawigacyjnego i hydrograficznego statku

2.4.2. Podsystem wyposażenia nawigacyjnego i hydrograficznegona polskich obszarach morskich

2.4.3. Podsystem informacji zabezpieczenia nawigacyjno-hydrograficznegoi oceanograficzno-meteorologicznego na polskich obszarach morskich

3. ŻEGLUGA MORSKA

3.1. Rozwój żeglugi

3.2. Żegluga morska, jej struktura i miejsce w działalności ludzkiejna morzu

3.3. Zarządzanie żeglugą morską i jej bezpieczeństwem

4. BEZPIECZEŃSTWO MORSKIE

4.1. Bezpieczeństwo morskie i jego miejsce wśród innych rodzajówbezpieczeństwa

4.1.1. Bezpieczeństwo morskie, jego przedmiot i sposoby jego osiąganiado początku XX wieku

4.1.2. Bezpieczeństwo morskie w drugiej połowie XX wieku

4.1.3. Bezpieczeństwo morskie na początku XXI wieku

4.2. Ochrona morska 4.2.1. Światowy terroryzm i jego cele

4.2.2. Globalna wojna przeciw światowemu terroryzmowi -jej istota i cele

4.2.3. Ochrona morska jako nowe zadanie sił morskich

4.2.4. Przyczyny i istota zagrożeń dla bezpieczeństwa żeglugi światowej

4.2.5. Formy zagrożeń asymetrycznych na morzu

4.2.6. Charakterystyka zagrożeń asymetrycznych na Bałtyku Południowym

4.2.7. Ocena zagrożeń asymetrycznych na Bałtyku Południowym

4.3. Wymagania wobec bezpieczeństwa morskiego

4.3.1. Ogólne zasady zapewnienia bezpieczeństwa morskiego

4.3.2. Ogólne zasady zapewnienia bezpieczeństwa państwa na morzu

4.4. Zarządzanie bezpieczeństwem morskim

4.4.1. Międzynarodowy poziom zarządzania bezpieczeństwem morskim

4.4.2. Regionalny poziom zarządzania bezpieczeństwem morskim

4.4.3. Subregionalny poziom zarządzania bezpieczeństwem morskim

4.4.4. Narodowy poziom zarządzania bezpieczeństwem morskim

4.4.5. System bezpieczeństwa morskiego na polskich obszarach morskich

4.4.6. System ochrony żeglugi na polskich obszarach morskich

4.4.7. Zarządzanie żeglugą morską w codziennych warunkach

4.4.8. Zarządzanie żeglugą morską w sytuacjach kryzysowych

4.5. Ogólne zasady oceny poziomu bezpieczeństwa morskiego

4.5.1. Ogólne zasady oceny bezpieczeństwa morskiego stosowaneprzez Międzynarodową Organizację Morską

4.5.2. Ogólna ocena bezpieczeństwa morskiego pojedynczego użytkownikamorza

5. INFRASTRUKTURA NAWIGACYJNA

5.1. Charakterystyka infrastruktury nawigacyjnej

5.2. Miejsce infrastruktury nawigacyjnej w systemiebezpieczeństwa morskiego

5.3. Podstawowe rodzaje infrastruktury nawigacyjnej

5.4. Zasady i kryteria oceny infrastruktury nawigacyjnej

5.5. Ogólne zasady projektowania infrastruktury nawigacyjnej

5.6. Ogólne zasady przygotowania danych do projektowaniainfrastruktury nawigacyjnej

5.7. Ogólne zasady opracowania projektu infrastruktury nawigacyjnej

5.8. Zasady ustalania bezpiecznej szerokości i głębokości przejść statkówna akwenach ograniczonych i ścieśnionych

5.8.1. Charakterystyka i właściwości nawigacyjne akwenów ograniczonychi ścieśnionych

5.8.2. Zasady ustalania bezpiecznej szerokości dróg morskich

5.8.3. Ogólne zasady ustalania bezpiecznej głębokości przejść okrętów

5.8.4. Projektowanie red i kotwicowisk

5.9. Charakterystyki ruchu statków

5.10. Projektowanie infrastruktury pozycjonowania oraz sygnalizacyjno–ostrzegawczej

5.10.1. Oznakowanie nawigacyjne

5.10.2. Rodzaje oznakowania nawigacyjnego

5.10.3. Światła sektorowe

5.10.4. Oznakowanie nawigacyjne kierunków

5.10.5. Morskie ostrzegawcze oznakowanie nawigacyjne

5.10.6. Parametry charakteryzujące oznakowanie nawigacyjne

5.10.7. Plan oznakowania nawigacyjnego

5.11. System kontroli ruchu statków (VTS)

5.11.1. Źródła rozwoju VTS

5.11.2. Funkcje VTS

5.11.3. Serwisy realizowane przez VTS

5.11.4. Zasady zarządzania ruchem

6. PROJEKTOWANIE SYSTEMU ZABEZPIECZENIA NAWIGACYJNO-HYDROGRAFICZNEGODLA ZAPEWNIENIA BEZPIECZEŃSTWA NAWIGACYJNEGO

6.1. Metody zabezpieczenia nawigacyjnego żeglugi- specjalny proces nawigacyjny

6.1.1. Zadania administracji morskiej

6.1.2. Organizacja administracji morskiej

6.1.3. Ogólne zasady realizacji ZNH w ramach zadań urzędów morskich

6.1.4. Ogólne zasady planowania ZNH zadań specjalnych

6.1.5. Dokumentacja ZNH 6.1.6. Plan ZNH

6.2. Metodyka ochrony statków i obiektów portowychna polskich obszarach morskich

6.2.1. Plan ochrony portu

6.2.2. Plan ochrony obiektu portowego

ZAŁĄCZNIK

1. STRUKTURA PRAWA BEZPIECZEŃSTWA MORSKIEGO ZAŁĄCZNIK

2. PUBLIKACJE IALA DOTYCZĄCE VTS ZAŁĄCZNIK

3. ZESTAW URZĄDZEŃ NAWIGACYJNYCH DLA STATKÓWZBUDOWANYCH 1 LIPCA 2002 ROKU LUB PO TEJ DACIE,ODBYWAJĄCYCH PODRÓŻE MIĘDZYNARODOWE LITERATURA WYKAZ RYSUNKÓW WYKAZ TABEL

 

Opinie

Na razie nie ma opinii o produkcie.

Napisz pierwszą opinię o „Zabezpieczenie nawigacyjno-hydrograficzne działalności ludzkiej na morzu. Część I. Systemy bezpieczeństwa”

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *