www.zak24.pl
INTERNETOWA KSIĘGARNIA NAUKOWO - AKADEMICKA
Promocja!

PSYCHOTERAPIA POZNAWCZO-BEHAWIORALNA DZIECI I MŁODZIEŻY

84,99  (w tym 5% VAT)

ISBN: 978-83-7489-860-7
Wydanie 1
Okładka twarda
Liczba stron 512
Format 165 x 235 mm

Brak w magazynie

Opis

PSYCHOTERAPIA POZNAWCZO-BEHAWIORALNA DZIECI I MŁODZIEŻY Przewodnik praktyka

Autor: Artur Kołakowski , redakcja
Wydawca: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne / GWP

 

 

Doświadczeni polscy terapeuci o praktycznej stronie psychoterapii dzieci i młodzieży

Wielu osobom rozpoczynającym praktykę psychoterapeutyczną przeprowadzenie całego procesu leczenia dziecka lub nastolatka – od momentu pierwszej wizyty do zakończenia terapii – może nastręczać trudności. Nasuwać się mogą wątpliwości:

Czy ważne są cele dziecka, czy rodzica? Czy po terapii dziecko ma lepiej spełniać oczekiwania dorosłych, czy też budować swoją autonomię? Jak zaplanować udział rodziców w psychoterapii? Który program terapeutyczny wybrać? Jak budować zaangażowanie w terapię?

Niniejszy przewodnik to nieocenione źródło wiedzy dla osób pracujących terapeutycznie z dziećmi i młodzieżą. Autorzy – doświadczeni polscy terapeuci – ukazują z praktycznego punktu widzenia zasady, metody oraz niuanse pracy z tą grupą wiekową. Dzielą się swoją wiedzą i warsztatem, wyjaśniając, jak interpretować i realizować ustrukturyzowane programy terapii poznawczo-behawioralnej oraz jak uzupełnia się podejście klasycznej terapii poznawczo-behawioralnej z trzecią falą terapii behawioralnych. Uwzględniając wszystkie aspekty procesu terapeutycznego, przedstawiają kolejne etapy pracy z dzieckiem od momentu jego pierwszej wizyty z rodzicami w gabinecie, w tym:
• stawianie diagnozy,
• tworzenie planu leczenia,
• zawieranie kontraktu z pacjentem i jego rodzicami,
• wybór programu terapeutycznego,
• opracowanie konceptualizacji przypadku,
• budowane relacji,
• wzbudzanie motywacji,
• omawianie trudności w pracy z pacjentem podczas superwizji.

Prezentowane wiadomości zostały zilustrowane przykładami i opisami przypadków leczenia takich zaburzeń, jak: depresja, choroba afektywna-dwubiegunowa, zaburzenia lękowe, PTSD, zaburzenie obsesyjno-kompulsyjne, samookaleczenia, zaburzenia odżywiania, ADHD, agresja i zaburzenia zachowania, choroba tikowa, moczenie nocne oraz zanieczyszczanie się.
Książka zawiera zestaw przydatnych materiałów do wykorzystania w trakcie terapii – zarówno jako podpowiedź dla specjalisty (wzór wywiadu, schemat sesji, wzory kontraktów terapeutycznych, szablony do konceptualizacji), jak i do pracy z dzieckiem i jego rodzicami podczas sesji.

 

Ta niezwykle potrzebna książka to kompendium wiedzy na temat psychoterapii poznawczo-behawioralnej dzieci i młodzieży. Autorzy krok po kroku prowadzą czytelnika przez najważniejsze problemy, z którymi spotykają się psychoterapeuci pracujący z młodymi ludźmi. W książce znajdziemy przystępnie podaną teorię z ogromną dawką praktyki – wskazówki, przykłady z praktyki klinicznej, propozycje ćwiczeń, trafne metafory. Jej zaletą jest także ukazanie możliwości, jakie daje otwartość na łączenie klasycznej terapii poznawczo-behawioralnej z modelami trzeciej fali terapii behawioralnych. Dopisuję ją do swojej listy książek, które są dla mnie szczególnie ważne – od razu na sam szczyt.

Paulina Jarecka
psycholog dziecięcy, psychoterapeuta poznawczo-behawioralny,
autorka bloga Dzieciecapsychologia.pl

 

Pierwsza na polskim rynku tak wszechstronna publikacja poświęcona terapii poznawczo-behawioralnej dzieci i młodzieży. Autorzy w przystępny i kompleksowy sposób omawiają zagadnienia związane z psychoterapią młodych pacjentów, uwzględniając między innymi kontekst szkolny i rodzinny. Przewodnik dostarcza niezbędnej wiedzy i narzędzi do leczenia najczęściej występujących zaburzeń, prowadząc czytelnika kolejno przez wszystkie etapy pracy terapeutycznej. Stanowi nieocenione źródło wiedzy dla początkujących psychoterapeutów.

Alicja Rawinis-Tomaszewska
psycholog

 

SPIS TREŚCI

O Autorach
Wstęp

Część 1
Psychoterapia dzieci i młodzieży – podstawowe zagadnienia

Rozdział 1
Założenia terapii poznawczo-behawioralnej – czym jest, a czym nie jest ta terapia
Olga Olszewska
Rozdział 2
Trzecia fala terapii behawioralnych
Konrad Ambroziak
Rozdział 3
Praktyczne różnice między psychoterapią dzieci i młodzieży a psychoterapią osób dorosłych
Artur Kołakowski
Rozdział 4
Skuteczność i ograniczenia psychoterapii dzieci i młodzieży, czyli co i w jakim stopniu możemy zmienić w trakcie psychoterapii
Artur Kołakowski
Rozdział 5
Rodzice i opiekunowie: planowanie ich udziału w psychoterapii w zależności od rozpoznania i wieku dziecka
Artur Kołakowski, Konrad Ambroziak, Monika Zabel
Rozdział 6
Wybrane rodzaje i problemy psychoterapii poznawczo-behawioralnej dzieci i młodzieży
Artur Kołakowski, Marta Jerzak, Monika Zabel, Konrad Ambroziak, Anna Ćwiklińska

Część 2
Proces terapii

Rozdział 7
Diagnoza i tworzenie planu terapeutycznego
Artur Kołakowski, Klaudia Siwek
Rozdział 8
Konceptualizacja
Artur Kołakowski
Rozdział 9
Praca w relacji terapeutycznej
Konrad Ambroziak
Rozdział 10
Wydobywanie motywacji do leczenia i angażowanie w terapię
Konrad Ambroziak
Rozdział 11
Zawieranie kontraktu
Artur Kołakowski, Klaudia Siwek, Katarzyna Smólska-Łynka
Rozdział 12
Superwizja w psychoterapii poznawczo-behawioralnej
Olga Olszewska, Artur Kołakowski

Część 3
Terapia konkretnych zaburzeń

Rozdział 13
Emocje w terapii poznawczo-behawioralnej
Katarzyna Smólska-Łynka
Rozdział 14
Depresja dzieci i młodzieży
Monika Zabel
Rozdział 15
Choroba afektywna dwubiegunowa
Anna Ćwiklińska
Rozdział 16
Zaburzenia lękowe
Anna Ćwiklińska
Rozdział 17
Terapia PTSD dzieci i młodzieży
Klaudia Siwek
Rozdział 18
Zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne
Iwona Dąbrowska
Rozdział 19
Psychoterapia poznawczo-behawioralna zaburzeń odżywiania
Katarzyna Smólska-Łynka
Rozdział 20
Samookaleczenia
Klaudia Siwek
Rozdział 21
Zespół nadpobudliwości psychoruchowej – ADHD
Marta Jerzak, Artur Kołakowski
Rozdział 22
Agresja i zaburzenia zachowania
Marcin Domurat, Artur Kołakowski
Rozdział 23
Tiki
Iwona Dąbrowska
Rozdział 24
Moczenie się i zanieczyszczanie
Iwona Dąbrowska

Załączniki
1. Schemat wywiadu diagnostyczno-terapeutycznego
2. Schemat wywiadu z rodzicami pod kątem OCD
3. Konceptualizacja oparta na diagnozie
4. Wpływ problemów pacjenta na różne sfery jego funkcjonowania
5. Kontrakt terapeutyczny
6. Metafora radia kierowcy pekaesu
7. Błędne koło w relacji terapeutycznej
8. Zmiana, jaką chcesz wprowadzić w swoim życiu
9. Jak i kiedy możesz pomóc swojemu dziecku w terapii
10. Wydawanie poleceń krok po kroku
11. Kiedy zadanie wydaje się zbyt duże
12. Kiedy masz za dużo rzeczy do zrobienia jednego dnia
13. Za wysoko zawieszona poprzeczka
14. Wolny dzień
15. O emocjach
16. Myślenie czarno-białe: poszerzanie perspektywy
17. Myślenie czarno-białe: punkt bycia idealnym a szerokie pole sukcesu
18. Dziennik pozytywnych wydarzeń
19. Praca nad katastrofizacją: sytuacja budząca lęk
20. Praca nad katastrofizacją: „A co, jeśli…?”
21. Praca nad myślami wywołującymi lęk
22. Psychoedukacja na temat lęku społecznego
23. Ekspozycja wyobrażeniowa – instrukcje dla terapeuty
24. Ekspozycja z powstrzymaniem reakcji – instrukcje dla terapeuty
25. Tabela do monitorowania objawów OCD
26. Analiza funkcjonalna tików

Bibliografia
Indeks haseł

 

Opinie

Na razie nie ma opinii o produkcie.

Napisz pierwszą opinię o „PSYCHOTERAPIA POZNAWCZO-BEHAWIORALNA DZIECI I MŁODZIEŻY”

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *