Opis
Polityka i media a kryzys zaufania. Polityka informacyjna mocarstw w czasie zagrożenia
Autor: Katarzyna Kamińska-Korolczuk
Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
Wypracowanie spójnej polityki informacyjnej państwa oraz powiązanej z nią polityki medialnej – prowadzonych w atmosferze zaufania, wolnych od manipulacji i zastępowania rzetelnych informacji fake newsami, których rozpowszechnianie prowadzi do destabilizacji międzynarodowego ładu – staje się strategicznym zadaniem dla współczesnych państw. Monografia składa się z analiz wykazujących zależności między polityką a mediami w dobie kryzysu zaufania oraz studiów przypadków opisujących politykę informacyjną mocarstw: USA, RFN, Brazylii i ChRL przed i w czasie kryzysu wywołanego pandemią COVID-19. Tłem prowadzonych badań jest szeroki ogląd społeczno-polityczny z uwzględnieniem analizy systemów politycznych, partyjnych i medialnych.
Spis treści
Wstęp . 7
Rozdział 1. Paralelizm polityczny jako perspektywa teoretyczna badań
nad zależnościami między polityką a mediami . . 33
1.1. Polityka jako sfera wpływu . . 34
1.1.1. Polityka i wpływ . . 36
1.1.2. Związki polityka – media – istota i znaczenie . . . 45
1.2. Media w państwach demokratycznych . 51
1.2.1. Wymiary demokracji w dobie mediów masowych . .52
1.2.2. Demokracja medialna, mediatyzacja i mediatyzacja polityki . 64
1.3. Paralelizm polityczny . .. 76
1.3.1. Klasyczne modele mediów i ich krytyka . .. 77
1.3.2. Nowe badania nad modelami mediów i paralelizmem politycznym . . . 86
1.3.3. Konsekwencje paralelizmu politycznego . .. 103
Podsumowanie . 107
Rozdział 2. Polityka informacyjna państw w dobie nowych mediów . . 113
2.1. Nowe media we współczesnych państwach . .. . 114
2.1.1. Media masowe . . . 117
2.1.2. Nowe media i nowe nowe media . .. 128
2.2. Odbiorcy mediów masowych . . 134
2.2.1. Indywidualni i masowi odbiorcy mediów . . 134
2.2.2. Wpływ mediów na odbiorców . . 139
2.3. Polityka informacyjna państwa – działanie poprzez media . . 148
2.3.1. Polityka informacyjna państwa . .. 152
2.3.2. Polityka medialna państwa . . 159
2.4. Zaufanie jako jeden z elementów kształtujących politykę informacyjną . 164
2.4.1. Zaufanie . . 166
2.4.2. Opinia publiczna . . 176
Podsumowanie . . . 183
Rozdział 3. Polityka informacyjna mocarstw w czasie kryzysu
w dobie pandemii COVID-19 . . 187
3.1. Polityka informacyjna Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej
jako przykład komunikowania pozaeuropejskiego państwa demokracji
skonsolidowanej . . 191
3.2. Polityka informacyjna Republiki Federalnej Niemiec jako przykład
komunikowania europejskiego państwa demokracji skonsolidowanej . . 219
3.3. Polityka informacyjna Federacyjnej Republiki Brazylii jako przykład
komunikowania państwa demokracji nieskonsolidowanej .. . 245
3.4. Polityka informacyjna Chińskiej Republiki Ludowej jako przykład
komunikowania państwa niedemokratycznego . .. . 269
3.5. Wnioski z badań . . . 298
Podsumowanie . . . 307
Zakończenie . . 311
Bibliografia . . . 319
Wykaz najważniejszych skrótów . . . 367
Indeks osobowy . . 369
Indeks rzeczowy . . . 375
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.