www.zak24.pl
INTERNETOWA KSIĘGARNIA NAUKOWO - AKADEMICKA

Ogród Sztuk. Maska

36,99  (w tym 5% VAT)

ISBN: 978-83-7865-575-6

Rok wydania: 2017

Liczba stron: 392

Format: 165 x 220 mm

oprawa miękka

Opis

Ogród Sztuk. Maska

Autor: Małgorzata Jarmułowicz (red.), Katarzyna Kręglewska (współpr.)

Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego

 

 

Fenomen maski, nacechowany niezwykłym bogactwem znaczeń, funkcji i form kulturowych, wpisuje się w wielogłosowy dyskurs różnych nauk i metodologii. Projekt „Ogród Sztuk. Maska”, zorganizowany w 2016 roku na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Gdańskiego, osadził taką polifoniczną refleksję badawczą nad maską w trzech kontekstach problemowych: rytuału, teatru i literatury. W trzech częściach książki odpowiadających tej problematyce mieści się zarówno plan konferencyjnej sekwencji projektu, jak też wystąpienia badaczy zaproszonych do cyklu wykładów „Maski w kulturach świata”.

Projekt dopełniła wystawa ponad 100 masek etnicznych z prywatnych kolekcji. Książka zawiera częściową dokumentację fotograficzną tej wystawy oraz zapis dyskusji, która poprzedziła jej otwarcie. Wersja cyfrowa wystawy „Maski w kulturach świata”, prezentujące artefakty pokazane na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Gdańskiego oraz sukcesywnie uzupełniana o nowe obiekty, jest dostępna pod adresem maska.ug.edu.pl.

 

 

SPIS TREŚCI

Słowo wstępne (Małgorzata Jarmułowicz)

MASKI ŚWIĘTOŚCI. MASKI ŚMIERCI

Mirosław Kocur

Maska w antyku

Krzysztof Niedałtowski

Maski rytualne Afryki

Józef Niesyto

Maski Indian kanadyjskich na przykładzie

irokezkich masek Towarzystwa Mylnych Twarzy

Wojciech Bęben

Maski Sepiku

Włodzimierz Szturc

Ambalaż i maska w kulturach Nowej Gwinei i Bali.

Zagadnienie „ciała widowiskowego”

Stanisław Rosiek

Maska pośmiertna. Kilka wstępnych ustaleń

PERFORMANSE MASEK

Wojciech Dudzik

Metamorfozy maski karnawałowej

Estera Żeromska

Nomura Mannojō V i jego maski

jako aktorskie doświadczanie dzieła sztuki, ciała, umysłu, czasu

Małgorzata Jarmułowicz

Ulalkowione maski teatru azjatyckiego

Renata Lesner-Szwarc

Znaczenie masek w religii hindu dharma

Elżbieta Mikiciuk

„Maska” Boga-Człowieka. Teatr wobec ikony Chrystusa

Ewa Bal

Maski komedii dell’arte jako problem badawczy.

Perspektywy metodologiczne

Dorota Sosnowska

Maska jako przedmiot performatywny –

teoria i jej możliwości badawcze

Emilia Wieliczko-Paprota

Maski kobiecości. Cross-dressing w teatrze wiktoriańskim

Tomasz Wiśniewski

Maska Jacquesa Lecoqa w teatrze Complicité

NARRACJE MASEK

Jan Ciechowicz

Maski Wyspiańskiego

Zbigniew Kaźmierczyk

Maski romantyczne

Mariusz Kraska

Zbrodnia jako spektakl. Agatha Christie i powieść detektywistyczna

Maria Sibińska

W stronę otchłani. Inscenizowanie tożsamości

w sztuce Znikam Arnego Lygre

Barbara Zwolińska

Maski i przebrania w Mojej córeczce Tadeusza Różewicza

Barbara Zwolińska, Krystian Maciej Tomala

Maska Casanovy w Występie gościnnym w Bolzano (1940)

Sándora Máraiego

Małgorzata Dorna-Wendrychowska

Maska jako forma obnażenia i ukrycia. Przekraczanie granic

Maria Pawlicka

Maska jako manifestacja destrukcyjnego alter ego.

Motyw maski-demona na podstawie anime i mangi Bleach

Maski w kulturach świata (oprac. Małgorzata Jarmułowicz)

 

Opinie

Na razie nie ma opinii o produkcie.

Napisz pierwszą opinię o „Ogród Sztuk. Maska”

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *