www.zak24.pl
INTERNETOWA KSIĘGARNIA NAUKOWO - AKADEMICKA

Myślenie obrazem. Gdańskie teatry plastyków w latach 50. i 60. XX wieku

29,99 

ISBN: 978-83-7865-761-3

Rok wydania: 2018

Liczba stron: 298

Format: b5

oprawa miękka

Opis

Myślenie obrazem. Gdańskie teatry plastyków w latach 50. i 60. XX wieku

Autor: Barbara Świąder-Puchowska

Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego

 

Rozważania Autorki tyczą nie tylko dorobku omawianych zespołów, ale są także przyczynkiem do rozpoznania bardziej ogólnych mechanizmów kulturowych, inspirowanych życiem społecznym, polityką i…  lokalną już specyfiką miejsca. Będący legendą ruch artystyczny młodej polskiej inteligencji lat 50. i 60. XX wieku, złożony z różnorodnych tendencji i elementów, wyłania się z rozważań Barbary Świąder-Puchowskiej rozpatrywany przez nią z oddali już jako całość fascynujący performans społeczno-kulturowy. Zakotwiczony w szeroko zakrojonej przez Autorkę perspektywie zjawisk. Prowadzący do rozumienia pełnej sprzeczności polskiej odmiany realnego socjalizmu. Książka jest bardzo interesującym, wartościowym, porządkującym przewodnikiem po historii pięciu scen studenckich, mocno posadowionym w rozproszonych wcześniej badaniach źródłowych, rozpoznającym i przybliżającym w czytelny, klarowny sposób jeden z najważniejszych rozdziałów w polskiej kulturze alternatywnej.

 

Spis treści

Podziękowania | 10

Wprowadzenie | 11

Rozdział 1. Wiosna w kulturze | 21

1.1. Pod patronatem | 23

1.2. Powiew zmian | 26

1.3. Nowe centrum – kluby studenckie | 30

1.4. Okno na świat – festiwale | 33

1.5. Mała stabilizacja | 36

Rozdział 2. Pokolenie socromantyków | 41

2.1. Między lękiem a optymizmem | 41

2.2. Infantylni i sentymentalni | 46

2.3. Opętani filmem | 50

Rozdział 3. Wybrzeże sztuki | 55

3.1. Bez uniwersytetu | 56

3.2. Szkoła sopocka | 58

3.3. Dominacja koloryzmu | 60

3.4. Korowody Studnickiego | 62

3.5. Eksplozja nowoczesności? | 64

3.6. Trwały model estetyczny | 66

Rozdział 4. Między gatunkami | 71

4.1. Łamanie konwencji | 72

4.2. „Studenckość amatorska” – teatr studencki | 73

4.3. Obrazy na scenie – teatr plastyczny | 75

8 Myślenie obrazem. Gdańskie teatry plastyków w latach 50. i 60. XX wieku

Rozdział 5. Teatr kolorów i kształtów – Bim-Bom | 81

5.1. Profesjonaliści i amatorzy – Cybulski, Kobiela i zespół | 82

5.2. Dopełniające się kompetencje | 87

5.3. Pękające cegły – Ahaaa… | 91

5.4. Przeciw Kogutom – Radość poważna | 95

5.5. Czarno-biały świat – Toast i Coś by trzeba | 97

5.6. Liryzm i zgrywa | 99

5.7. Komponowanie obrazów | 101

5.8. Bim-Bom w podróży | 103

Rozdział 6. Teatr rąk, piękna i dobra – Co To | 107

6.1. Intymność dłoni – Frejer i zespół | 108

6.2. Minimum środków | 113

6.3. Humor i subtelna ironia | 117

6.4. Za parawanem | 119

6.5. Bare Hand Puppetry | 123

6.6. Do widzenia… – na ekranie | 127

Rozdział 7. Teatr malarski – Cyrk Rodziny Afanasjeff | 131

7.1. Afanasjew i jego trupa | 132

7.2. Widowiska ludyczne | 135

7.3. Były cyrk, ubodzy artyści | 138

7.4. Polskie dell’arte | 146

7.5. Od Tralabomby do Błazna | 152

7.6. W obronie słabych | 159

7.7. Mówić ciałem – pantomima | 163

7.8. Sezon szarych chmur | 166

Rozdział 8. Zwierzęta świetlne – Teatr Galeria | 171

8.1. Wystawa to za mało – Krechowicz i inni | 172

8.2. Rozbłyskające konstrukcje i nagromadzenie – Kolonia karna | 173

8.3. Ruchome ekrany – Pies, a także brak psa | 175

8.4. Bryły-obiekty – Termitiera | 177

8.5. Ruch materii – Traktat | 179

8.6. Czysta forma – Inwazja | 181

8.7. Od sztuki kinetycznej do antyteatru | 182

8.8. Na ścieżkach awangardy | 185

8.9. To nie jest teatr? | 199

8.10. Od To Tu do Nagiej | 202

8.11. Medytacja nad materią | 203

Spis treści 9

Rozdział 9. Ku happening owi – Teatr Ą | 205

9.1. Ciało jako tworzywo | 206

9.2. Akcje, instalacje | 210

Zakończenie | 215

Streszczenie | 227

Summary | 230

Bibliografia | 233

Archiwalia | 233

Czasopisma | 233

Książki | 236

Netografia | 247

Wydawnictwa albumowe i katalogi wystaw | 248

Druki ulotne | 249

Prasa | 249

Realizacje omawianych teatrów | 250

Filmografia | 253

Rozmowy | 253

Indeks nazwisk | 255

 

Opinie

Na razie nie ma opinii o produkcie.

Napisz pierwszą opinię o “Myślenie obrazem. Gdańskie teatry plastyków w latach 50. i 60. XX wieku”

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *