www.zak24.pl
INTERNETOWA KSIĘGARNIA NAUKOWO - AKADEMICKA

Modelowanie pojęć matematycznych

21,99  (w tym 5% VAT)

ISBN: 978-83-7865-940-2

Rok wydania: 2019

Liczba stron: 176

Format: B5

Opis

Modelowanie pojęć matematycznych

Autorzy: Piotr Zarzycki

Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego

 

W książce znajdują się opisy, w jaki sposób można wprowadzać i kształtować niektóre matematyczne pojęcia, w jaki sposób „robi się” to w szkole (pokazujemy fragmenty szkolnych podręczników) i jak wyglądają formalne matematyczne definicje tych pojęć. Odwołujemy się do podstawy programowej matematyki, czyli bardzo ważnego dokumentu, określającego jakich zagadnień z matematyki powinno się uczyć w szkole.

Książka powstała na podstawie materiałów do wykładów „Modelowanie wybranych pojęć matematycznych” prowadzonych w latach 2011-2016 dla studentów sekcji nauczycielskiej w Instytucie Matematyki Uniwersytetu Gdańskiego. Przed niektórymi wykładami pytano studentów (w formie ankiety), co wiedzą np. o liczbach rzeczywistych, o pojęciu pola figury płaskiej, o funkcjach ciągłych; wyniki tych ankiet są niepokojące – wiedza przyszłych nauczycieli matematyki na temat istoty pojęć, które będą wprowadzać w szkole jest płytka (niektóre odpowiedzi studentów przytaczam). Można zapytać, czy taka głębsza wiedza jest im potrzebna? Podobne, raczej retoryczne pytanie, można zadać przyszłym lekarzom. Po co lekarzowi podstawowej opieki medycznej wiedza na temat komórki, genów itp. Uważamy jednak, że fundamentalna wiedza jest jednak niezbędna, zwłaszcza przyszłym nauczycielom matematyki; na ogół nie tworzą oni matematyki, ale, omawiając, kształtując pojęcie matematyczne w szkole warto sięgać do jego matematycznych podstaw.

 

Spis treści

Wstęp

Jak kształtować pojęcia matematyczne — zasady ogólne

Rozdział 1. Liczby

1.1. Liczby naturalne

1.2. Liczby całkowite

1.3. Liczby wymierne

1.4. Liczby rzeczywiste

1.5. Liczby zespolone

Rozdział 2. Mierzenie

2.1. Długość

2.2. Pole

2.3. Objętość

Rozdział 3. Funkcje

3.1. Zasada trzech etapów w nauczaniu funkcji

3.2. Zmienna jako jedna z interpretacji symboli literowych

3.3. Własności funkcji

3.4. Ciągłość funkcji

3.5. Funkcje elementarne. Funkcja wykładnicza

3.6. Różniczkowalność funkcji

3.7. Całki

Rozdział 4. Prawdopodobieństwo

4.1. Szkoła podstawowa

4.2. Szkoła średnia

4.3. Co to jest prawdopodobieństwo?

4.4. Drzewka i prawdopodobieństwo warunkowe. Uzupełnienia

4.5. Schematy kombinatoryczne

Indeks

 

Opinie

Na razie nie ma opinii o produkcie.

Napisz pierwszą opinię o „Modelowanie pojęć matematycznych”

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *