www.zak24.pl
INTERNETOWA KSIĘGARNIA NAUKOWO - AKADEMICKA
Promocja!

Kultura organizacji a znaczenie pracy

35,70  31,99 

ISBN: 978-83-233-3765-2
rok: 2014
format: B5
stron:194
oprawa: miękka
język publikacji: Polski / Polish

Opis

Kultura organizacji a znaczenie pracy.

Etnograficzne studium władzy, działania i partycypacji w amerykańskiej kooperatywie pracowniczej

autor: Piotr Prokopowicz

Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego

 

Książka stanowi pogłębione, etnograficzne studium przypadku strategii budowania kultury organizacji w jednej z najstarszych kooperatyw zajmujących się produkcją kawy Fair Trade w Ameryce Północnej.

Badania terenowe, które rozpoczęły się jako eksploracja subiektywnych znaczeń pracy w demokratycznym miejscu pracy, ostatecznie przekształciły się w krytyczną analizę sposobu, w jaki kulturowe modele pracy są konstruowane, rekonstruowane oraz wiązane z codziennymi działaniami menedżerów, pracowników i członków kooperatywy.

W książce zostały poddane analizie zarówno mechanizmy odpowiedzialne za niezgodność pomiędzy retoryką a praktyką kulturową w kooperatywie, jak i skuteczne praktyki hegemoniczne oraz rytuały, które pomagają w kontroli wyobrażeń pracowników na temat znaczenia pracy w organizacji spółdzielczej.

To pozycja wyjątkowa na polskim rynku ‒ nikt do tej pory nie publikował w języku polskim praktycznej, antropologicznej analizy relacji między kulturą organizacji i pracą, szczególnie w organizacji zarządzanej zgodnie z zasadami spółdzielczymi.

Piotr Prokopowicz – doktor nauk humanistycznych, psycholog i socjolog organizacji. Pracownik naukowy w Centrum Ewaluacji i Analiz Polityk Publicznych UJ, współwłaściciel firmy doradczej 313 Consulting, zajmującej się tworzeniem i wdrażaniem innowacyjnych projektów rozwojowych z wykorzystaniem  autorskich gier symulacyjnych, a także trener i partner w tej firmie. Specjalista w zakresie badań organizacji, rekrutacji i selekcji oraz analizy danych. Współpracownik i wykładowca Cologne Business School i Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prowadzi kursy akademickie m.in. z zakresu psychologii rekrutacji i selekcji, biznesowych gier symulacyjnych, diagnozy organizacji oraz planowania i rozwoju organizacji w kontekście międzynarodowym. Koordynator zespołu ds. monitoringu wdrażania strategii Uniwersytetu Jagiellońskiego. Autor i redaktor wielu opracowań, książek i artykułów na temat socjologii i psychologii zarządzania.

 

Spis treści

Podziękowania 9

Wstęp 13

Doświadczenie kooperacji 13
Obietnica CoffeeNow 14
Społeczeństwo, praca, kultura 17
Rozplątywanie sieci 18

Rozdział 1. Historia CoffeeNow 21

Od misji do struktury 22
Narracja w CoffeeNow 31
Heroiczne tworzenie alternatywy 33
Dwie wizje, jedno rozwiązanie 35
Bolesne wzrastanie – tam i z powrotem 37
Co kryje przyszłość 43
Wdrażanie modelu efektywności w kooperatywie 46
Rozpowszechnienie wypaczonej narracji 47
Hegemoniczna opowieść o efektywności 48
Historia kooperatywy opowiedziana na nowo 51

Rozdział 2. Praca w CoffeeNow 53

Pracownicy CoffeeNow 55
Pracownicy kawiarni 56
Menedżerowie 59
Pracownicy produkcji 61
Pracownicy biurowi 62
Praca w Mieście, praca w Zatoce 65
My i oni 66
Nakładające się podziały 70
Znaczenia pracy w CoffeeNow 75
Praca dla przetrwania 75
Praca jako osiąganie doskonałości 78
Praca jako przynależność 82
Praca jako nadawanie znaczenia 82
Praca jako działanie 85
Alienacja pracy w CoffeeNow 87

Rozdział 3. Podejmowanie decyzji w CoffeeNow 91

Członkowie, menedżerowie i pracownicy 97
Bycie członkiem 97
Rada Nadzorcza i zespół zarządczy 101
Menedżerowie i pracownicy kawiarni 106
Ojciec założyciel, matka założycielka 111
Serce i dusza firmy 112
Mózg i palce firmy 115
Kooperatywa rodzinna 117
Mamusia nie ma pieniędzy 119
Partycypacja homeopatyczna w CoffeeNow 123

Rozdział 4. Hegemoniczna praca w CoffeeNow 127

Definiowanie rzeczywistości w kooperatywie 128
Jak każdy inny biznes 129
Nosy do środka, palce na zewnątrz 131
Dziwna idea kooperacji 134
Inżynieria kultury członkowskiej 136
Warsztaty i zebrania 138
Zarządzanie relacjami pracowniczymi 141
Uciszanie sprzeciwu 144
Opowieści kulturowej hegemonii 150

Epilog 153

Odchodząc z CoffeeNow 153

Dodatek: Etnografia w pracy 159

Moja podróż, mój punkt widzenia 160
Rozplątywanie sieci znaczeń 161
Kultura i poznanie 171
Badania terenowe w CoffeeNow 177
Obietnica refleksyjnej nauki społecznej o organizacjach 180

Bibliografia 183

Opinie

Na razie nie ma opinii o produkcie.

Napisz pierwszą opinię o “Kultura organizacji a znaczenie pracy”

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *