www.zak24.pl
INTERNETOWA KSIĘGARNIA NAUKOWO - AKADEMICKA

Emil Jaques-Dalcroze i jego idee w edukacji, sztuce i terapii

35,99  (w tym 5% VAT)

ISBN: 978-83-7865-468-1
Rok wydania: 2016
Liczba stron: 312
Format: 155 x 240 mm

oprawa miękka

Brak w magazynie

Opis

Emil Jaques-Dalcroze i jego idee w edukacji, sztuce i terapii

Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego

Autor: Ewa Szatan, Ewa Antonina Muzioł, Alicja Komorowska-Zielony (red.)

 

Głównym przesłaniem książki jest podążanie za myślą i praktyką Emila Jaques-Dalcroze’a. Nie  jest to jednak próba podsumowania działalności tego wybitnego rytmika, kompozytora i nauczyciela, ale zwrot ku szerokiemu polu znaczeń, w których można odnaleźć obecnie wpływy tej postaci na praktykę pedagogiczną, jak również poszukiwanie idei i myśli Jaques-Dalcroze’a w badaniach i teoriach naukowo-artystycznych.

 

Spis treści
Przedmowa 9
1. Od idei rytmu
do interpretacji założeń Jaques-Dalcroze’a
Ewa Szatan
Reinterpretacja idei pedagogicznych i artystycznych
Emila Jaques-Dalcroze’a 15
Małgorzata Kupsik
Rozwój metody Emila Jaques-Dalcroze’a w Poznaniu
w latach 1920–2015 30
Jadwiga Możdżer
Tropami Emila Jaques-Dalcroze’a
wokół świata i sztuki 44
2. Rytmika w kształceniu muzycznym dzieci i młodzieży –
spojrzenie na praktykę nauczyciela
Magdalena Przygocka
Rola przedmiotu „zespoły rytmiki” w narracjach uczennic
klasy rytmiki 61
Marzena Kamińska
Zastosowanie rytmiki w szkolnictwie muzycznym 72
Anna Emilia Kapka
Znaczenie zajęć rytmiki
w metodzie kształcenia muzycznego Shinichiego Suzuki 87
3. Rytm i motoryka inspiracją do działań
edukacyjnych i artystycznych
Alicja Komorowska-Zielony
A-rytm-etyka. Muzyczna matematyka, muzyka matematyczna
z Pitagorasem i Dalcroze’em w tle 99
Alicja Ungeheuer-Gołąb
Rytm wiersza dla dzieci
jako jeden z pierwszych wyznaczników sztuki 110
Anna Wasilewska
Kinesfera dziecięca
jako niewykorzystany obszar w edukacji 121
Kinga Łapot-Dzierwa, Barbara Kurowska
Znaczenie motoryki ciała w procesie nauki pisania
na zajęciach plastycznych w przedszkolu –
od teorii do praktyki 130
4. Świadomość ruchu
jako wyznacznik improwizacji ruchowej
Ewa Szatan
Idea wykorzystania pracy zespołowej w doświadczaniu muzyki.
Zajęcia muzyczno-ruchowe jako pole dla twórczości
i kreatywności dzieci 141
Dorota Ałaszewska
Teoria ruchu edukacyjnego
Rudolfa Labana 160
Anna Nitecka-Walerych
Idea gimnastyki rytmicznej Emila Jaques-Dalcroze’a
a praktyka wychowania fizycznego w edukacji wczesnoszkolnej 171
5. Zastosowanie rytmiki Jaques-Dalcroze’a
w terapii
Anna Walencik-Topiłko
Logorytmika – zarys historii, podstawy teoretyczne,
zastosowanie praktyczne 189
Emilia Pankowiak
Zastosowanie metody Emila Jaques-Dalcroze’a
w rehabilitacji dzieci implantowanych wszczepem ślimakowym 200
Dorota Bronk
Rytm w edukacji i terapii dziecka –
o dalcrozowskiej rytmice i metodach Le Bon Départ
i Dobrego Startu 207
Katarzyna Wyporska-Wawrzczak
Terapeutyczne zastosowanie rytmiki
w pracy z dziećmi sześcioletnimi w klasie pierwszej 225
6. Ze sztuką czy bez sztuki
w edukacji dziecka w XXI wieku?
Dorota Klus-Stańska
Edukacja szkolna bez sztuki:
w stronę destrukcji poznawczej podmiotowości dziecka 241
Paula Wiażewicz-Wójtowicz
O potrzebie ekspresji muzycznej 261
Marek Batorski
Muzyka jazzowa jako źródło inspiracji
w twórczości plastycznej dzieci i młodzieży 272
Małgorzata Suświłło
Koncepcje wychowania muzycznego w edukacji początkowej –
szanse wykorzystania i ograniczenia 281
Zamiast zakończenia… 301
Informacje o autorach 311

Opinie

Na razie nie ma opinii o produkcie.

Napisz pierwszą opinię o „Emil Jaques-Dalcroze i jego idee w edukacji, sztuce i terapii”

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *