www.zak24.pl
INTERNETOWA KSIĘGARNIA NAUKOWO - AKADEMICKA

Crowdsourcing internetowy – pozytywny wymiar partycypacji społecznej. Konteksty…

45,99 

ISBN: 978-83-64203-60-2
Format: B-5
Liczba stron: 366
Data wydania: 2015

Opis

Crowdsourcing internetowy – pozytywny wymiar partycypacji społecznej. Konteksty – istota – uwarunkowania

autor: Małgorzata Kowalska

Wydawnictwo: Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich

 

Crowdsourcing internetowy – pozytywny wymiar partycypacji społecznej. Konteksty – istota – uwarunkowania to książka dla tych, których interesują społeczności online (kreatywny tłum) i drzemiący w nich kapitał intelektualny i wielka sprawcza siła; dla tych, którzy chcą znaleźć przykłady pozytywnego wykorzystania działania tłumu, wirtualnych społeczności, partnerskiej produkcji, zbiorowej inteligencji, mądrości tłumu,  otwartej innowacji, inteligencji współpracy; dla tych, którzy chcą lepiej poznać wymiary współczesnej wikinomii poprzez crowdsourcing właśnie oraz crowdfunding, outsourcing, crowdsourcing, którzy w sieci Web. 2.0 chcą być prosumentami informacji lub pracować z nimi na rzecz rozwoju społeczeństw informacji i wiedzy. Jest to godna polecenia lektura tak dla teoretyków, jak i praktyków różnych instytucji kultury (w tym bibliotek), oraz dla psychologów, socjologów, ludzi biznesu i innych, których interesuje wykorzystanie wielkiego kapitału intelektualnego drzemiącego w tłumie.

Z recenzji dr hab. Katarzyny Materskiej, prof. UKSW

 

Spis treści

 

WPROWADZENIE

CZĘŚĆ I. OTOCZENIE CROWDSOURCINGU

Rozdział 1. Konteksty technologiczno-ekonomiczne crowdsourcingu

  • 1.1. Technicyzacja
  • 1.1.1. Rozwój technologii komputerowej
  • 1.1.2. Cyfryzacja mass mediów
  • 1.1.3. Konwergencja mediów
  • 1.1.4. Technologia mobilna
  • 1.2. Kompresja czasu i przestrzeni
  • 1.3. Eksplozja informacyjna
  • 1.4. Ekonomia społecznej kreatywności
  • 1.4.1. Rekonfiguracja modelu działania firm i przedsiębiorstw
  • 1.4.2. Współtworzenie wartości z klientem
  • 1.4.2.1. Prosumeryzm i wikinomia
  • 1.4.2.2. Ekonomia daru

Rozdział 2. Konteksty społeczno-kulturowe crowdsourcingu

  • 2.1. Między wspólnotą a zrzeszeniem
  • 2.1.1. Naturalne vs. kontraktowe ujęcia wspólnoty
  • 2.1.2. Dychotomiczne koncepcje więzi społecznych
  • 2.1.3. Dezindywidualizacja i naśladownictwo jako czynniki konstytutywne zbiorowości
  • 2.2. Renesans idei wspólnotowości w dobie konwergencji mediów
  • 2.2.1. Koncepcje psychosocjologiczne
  • 2.2.1.1. Posttradycyjne communitas
  • 2.2.1.2. Wirtualne wspólnoty – communitas w wersji high tech
  • 2.2.2. Koncepcje kognitywistyczne
  • 2.2.2.1. Bystre tłumy
  • 2.2.2.2. Mądre tłumy
  • 2.3. Kultura partycypacji

CZĘŚĆ II. FENOMEN CROWDSOURCINGU

Rozdział 1. Crowdsourcing – dyskurs terminologiczny

  • 1.1. Nieostrość definicji crowdsourcingu
  • 1.2. Jeff Howe i jego koncepcja crowdsourcingu
  • 1.3. Poglądy Darrena C. Brabhama
  • 1.4. Inne ujęcia definicyjne
  • 1.4.1. Badacze zagraniczni
  • 1.4.2. Badacze polscy
  • 1.5. Crowdsourcing a inne terminy z kręgu kultury partycypacji
  • 1.6. Kontekstowa definicja crowdsourcingu

Rozdział 2. Crowdsourcing internetowy – próba konceptualizacji

  • 2.1. Warunki sine qua non crowdsourcingu internetowego
  • 2.1.1. Inicjator
  • 2.1.2. Tłum
  • 2.1.3. Platforma elektroniczna
  • 2.2. Fazy projektu crowdsourcingowego
  • 2.3. Odmiany crowdsourcingu internetowego
  • 2.4. Crowdfunding jako specyficzny rodzaj crowdsourcingu internetowego
  • 2.5. Zainteresowanie crowdsourcingiem internetowym
  • 2.6. Korzyści płynące z crowdsourcingu internetowego
  • 2.7. Ograniczenia i ryzyka crowdsourcingu internetowego

Rozdział 3. Crowdsourcing jako przedmiot zainteresowania bibliologii i informatologii

  • 3.1. Metodyka badania obecności problematyki crowdsourcingu w literaturze z zakresu bibliologii i informatologii
  • 3.2. Crowdsourcing na łamach zagranicznych czasopism z zakresu bibliologii i informatologii
  • 3.2.1. Czasopisma referencyjne
  • 3.2.2. Publikacje zarejestrowane w bazie Library, Information Science and Technology Abstracts
  • 3.2.3. Konkluzje
  • 3.3. Crowdsourcing na łamach polskich czasopism z zakresu bibliologii i informatologii
  • 3.3.1. Czasopisma punktowane
  • 3.3.2. Publikacje zarejestrowane w polskich bibliograficznych bazach danych
  • 3.3.3. Konkluzje
  • 3.4. Crowdsourcing w literaturze z zakresu bibliologii i informatologii – ujęcie syntetyczne

Rozdział 4. Crowdsourcing internetowy w działalności bibliotecznej

  • 4.1. Biblioteka jako rzeźba społeczna
  • 4.2. Obszary zastosowań crowdsourcingu internetowego w ibliotekach
  • 4.2.1. Inicjatywy realizowane przez biblioteki zagraniczne
  • 4.2.1.1. Transkrypcja
  • 4.2.1.2. Katalogowanie, kategoryzacja, kontekstualizacja
  • 4.2.1.3. Kolaboratywne tagowanie i linkowanie
  • 4.2.1.4. Generowanie treści
  • 4.2.1.5. Nadawanie georeferencji
  • 4.2.1.6. Komentowanie, opiniowanie, rekomendowanie
  • 4.2.1.7. Społecznościowe pozyskiwanie funduszy
  • 4.2.2. Przejawy crowdsourcingu internetowego w działalności bibliotek polskich
  • 4.2.2.1. Współtworzenie zasobów cyfrowych
  • 4.2.2.2. Kolaboratywne tagowanie, komentowanie i ocenianie
  • 4.2.2.3. Społecznościowe pozyskiwanie funduszy
  • 4.2.3. Biblioteczne projekty crowdsourcingowe – próba oceny
  • 4.3. Crowdsourcing internetowy w świadomości bibliotekarzy i pracowników innych instytucji ochrony dziedzictwa kulturowego
  • 4.3.1. Wyniki zagranicznych badań ankietowych
  • 4.3.2. Wyniki autorskich badań opinii

PODSUMOWANIE

BIBLIOGRAFIA

ANEKSY:

  • Wykaz publikacji na temat crowdsourcingu poddanych analizie bibliometrycznej
  • Lista bibliotecznych projektów crowdsourcingowych

SPIS TABEL, RYSUNKÓW I WYKRESÓW

INDEKS RZECZOWY

ONLINE CROWDSOURCING: THE POSITIVE DIMENSION OF SOCIAL PARTICIPATION. CONTEXTS – NATURE – DETERMINANTS. SUMMARy

Opinie

Na razie nie ma opinii o produkcie.

Napisz pierwszą opinię o “Crowdsourcing internetowy – pozytywny wymiar partycypacji społecznej. Konteksty…”

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *