www.zak24.pl
INTERNETOWA KSIĘGARNIA NAUKOWO - AKADEMICKA

Wykluczeni. Definicja, odmiany, recepcja

33,99  (w tym 5% VAT)

ISBN: 978-83-7865-339-4
Rok wydania: 2015
Liczba stron: 272
Format: B5

oprawa miękka

Brak w magazynie

Opis

Wykluczeni. Definicja, odmiany, recepcja

Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego

Autor: Wanda Dittrich, Mariusz Hybiak, Mariusz Wirski (red.)

Opracowanie zawiera najciekawsze ujęcia tematu wykluczenia i kategorii Innego z zachowaniem równowagi pomiędzy analizowanymi wątkami i dziedzinami. Książka porusza omawiane zagadnienia z perspektywy szeroko rozumianej humanistyki: filozofii, socjologii, psychologii, literaturoznawstwa, filmoznawstwa oraz teatrologii. Różnorodność tematów podjętych przez młodych naukowców z ośrodków z całej Polski wynika z niemożliwości ustalenia granic i rodzajów pojęcia wykluczenia.

Spis treści
Przedmowa (Wanda Dittrich, Mariusz Hybiak, Mariusz Wirski) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
Maciej Dajnowski
Ksenofobia i xenodochium . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
HISTORIA, PSYCHOLOGIA, SOCJOLOGIA
Marcin Pełka
Ekskluzja społeczna. Przyczyny, rodzaje, sposoby zapobiegania . . . . . . . . . . . . . . . . . 21
Martyna Nawrocka
Ekskluzja rzemiosł nieczystych w średniowieczu –
wykluczenie w świetle teorii tabu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29
Jagoda Sałaj
Technika a wykluczenie człowieka we współczesnej kulturze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39
Justyna Zielińska
Nowe formy wykluczenia na polskim rynku pracy –
praca w sektorze peryferyjnym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47
Stanisław Żukowski
Niepełnosprawność – Inność – Wykluczenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55
Paulina Urbańczyk
Sen schizofrenika: bliżej siebie, dalej od lustra? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63
Robert Rydzewski
Mniejszości etniczne w przestrzeni publicznej
w postjugosłowiańskich miastach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73
LITERATURA
Dominika Skiba
Dojrzewanie tożsamości Magdaleny de Maupin,
czyli jak „wyzwolić duszę z ciała kobiety” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 83
Olga Szadkowska
Naukowe re€ eksje nad snami w literaturze polskiego Oświecenia –
czy zupełnie wykluczone? O Uwagach nad snami Hugona Kołłątaja . . . . . . . . . . . . . 95
Przemysław Zawrotny
Od jednostkowego wykluczenia do globalnej katastrofy.
Palę Paryż Brunona Jasieńskiego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105
Róża Florczyk
Andrzej Bursa – młody poeta nieśmiertelny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 115
Maja Dziedzic
Brudas Tadeusza Różewicza jako współczesny obraz
Szaleńcy Chrystusowego ( Jurodiwego) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121
Ewa Iglewska
Największą karą wykluczenie – problem wykluczenia
w kulturze romskiej na przykładzie życia Papuszy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133
Wanda Dittrich
Alkoholik, kloszard, bezdomny – oblicza wykluczonych
w prozie Jerzego Pilcha . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 143
Edyta Foltyn
4:48 Psychosis Sarah Kane – pieśń dla zmarłych nienarodzonych
czy poszukiwanie leku, który nadałby sens życiu? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 161
Aneta Anna Nazarewicz
Obrazy wykluczenia w dramacie Ingmara Villqista Bez tytułu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 169
Patrycja Lewków
Wykluczenie przez język jako powracający motyw
współczesnej poezji irlandzkojęzycznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 177
Katarzyna Pawlicka
Zagłada jako doświadczenie wykluczenia z języka? O postpamięciowych
strategiach przedstawiania nieprzedstawialnego na przykładzie
Beatrycze i Wergilego Yanna Martela, Warsztatu diabła Jáhyma Topola
i Maus. Opowieści ocalałego Arta Spiegelmana . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 189
Jarosław Woźniak
Prekariusze wszystkich krajów, łączcie się!
Re€ eksje wokół Kiru Szczepana Kopyta . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 197
SZTUKI WIZUALNE
Anna Bujak
Francis Bacon – artysta wyklęty – artysta uznany,
czyli spełnienie mitu o wykluczeniu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 209
Mariusz Hybiak
Fantazmat wykluczenia w Lokatorze Romana Polańskiego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 217
Katarzyna Żakieta
Obcy na amerykańskim przedmieściu. Problematyka inności
i wykluczenia w # lmie Edward Nożycoręki Tima Burtona . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 231
Mariusz Wirski
Ponowoczesne oblicze Pinokia jako Innego.
A.I. Sztuczna inteligencja Stevena Spielberga . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 247
Marta Maciejewska
Wykluczone przez własną seksualność:
bohaterki Antychrysta i Nimfomanki Larsa von Triera . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 255
Wykaz autorów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 261
Indeks osobowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 263

Opinie

Na razie nie ma opinii o produkcie.

Napisz pierwszą opinię o „Wykluczeni. Definicja, odmiany, recepcja”

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *