www.zak24.pl
INTERNETOWA KSIĘGARNIA NAUKOWO - AKADEMICKA

Papier, tusz i pędzel, czyli traktat o chińskiej kaligrafii

42,90  (w tym 5% VAT)

ISBN: 978-83-7865-499-5
Rok wydania: 2017
Liczba stron: 238
Format: 160 x 160 mm

oprawa miękka

Brak w magazynie

Opis

Papier, tusz i pędzel, czyli traktat o chińskiej kaligrafii

 Autor: Sun Min

Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego

 

Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego prezentuje przekład na j. polski bezpośrednio z j. chińskiego książki autorstwa Sun Mina pt. Papier, tusz i pędzel, czyli traktat o chińskiej kaligrafii. Sun Min, autor ponad 20 książek i ponad 20 artykułów teoretycznych o kaligrafii, które były opublikowane w profesjonalnych czasopismach kaligraficznych. Laureat Szanghajskiej Nagrody Kaligraficznej im. Xie Zhiliu (1993) oraz Teoretycznej Chińskiej Narodowej Nagrody Kaligraficznej Lanting (2006). W celu zachęcenia młodzieży do uczenia się kaligrafii ustanowił własną Nagrodę Kaligraficzną im. Sun Mina. W 2006 r. uzyskał tytuł Osobowości Roku w dziedzinie kaligrafii w Chinach, przyznany przez czasopismo „Kaligrafia”. W 2011 r. odznaczony przez Prezydenta RP Bronisława Komorowskiego Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski.

Książka pt. Papier, tusz i pędzel, czyli traktat o chińskiej kaligrafii została wybrana do B&R BOOK PROGRAM, który w 2016 r. został stworzony przez Chińską Administrację Państwową Prasy, Publikacji, Radia, Filmu i Telewizji oraz szanghajski program „Dzieła za granicą”.

Wstęp
Delektując się jakimś przedmiotem, upajamy się jego pięknem, rozsmakowujemy się w cechach, które
nadają mu wyjątkowego uroku, i dostarczamy przyjemności i radości zarówno swojemu ciału, jak i duszy.
Rzecz jasna, aby móc się czymś delektować, uprzednio spełnione muszą być określone warunki: po
pierwsze, sam przedmiot, który budzi nasz zachwyt, musi być piękny; po drugie, osoba kontemplująca
dane dzieło sztuki musi posiadać zdolności i wiedzę potrzebne, by właściwie je ocenić. Nim opiszemy,
jak należy delektować się arcydziełem sztuki kaligrafi cznej, musimy najpierw odpowiedzieć sobie na
jedno podstawowe pytanie: czym właściwie różni się sztuka kaligrafi i od prostej sztuki pisania? Chociaż
ich cechą wspólną jest czynność polegająca na kreśleniu chińskich znaków, istnieje pomiędzy nimi
zasadnicza różnica. Sztuka pisania sprowadza się do stawiania wyraźnych i równych znaków, zrozumiałych
dla każdego czytelnika, celem sztuki kaligrafi i jest natomiast wyrażenie za pomocą poszczególnych
kresek emocji i myśli towarzyszących autorowi podczas stawiania znaków. Właśnie stąd wynika
artystyczny charakter kaligrafi i. Wartość dzieł sztuki kaligraficznej wielokrotnie przewyższa wartość
wynikającą z funkcjonalności pisania znaków.
Nikt raczej nie zaprzeczy, że wraz z nadejściem epoki informacyjnej praktyczny charakter kaligrafi i
wyraźnie osłabł na rzecz jej funkcji artystycznej. Starożytni nie mogli przewidzieć, że kaligrafi a stanie
się sztuką, jakkolwiek oczywiste mogłoby nam się to dzisiaj wydawać. Co więcej, to właśnie dlatego
kaligrafi a przyciąga adeptów z tak wielu środowisk i grup społecznych, przeżywając obecnie największy
rozkwit od czasów otwarcia Chin na świat. W czym zatem tkwi jej wyjątkowy urok?

Spis treści
Wstęp | 7
Rozdział 1. Krótka historia chińskiej kaligrafi i | 11
Rozdział 2. Elementarz kaligrafi czny | 67
Rozdział 3. Podstawowe zasady pisania w chińskiej kaligrafi i | 101
Rozdział 4. Walory estetyczne chińskiej kaligrafi i | 157
Rozdział 5. Wstępne uwagi na temat chińskiej kaligrafi i | 177
Rozdział 6. Kaligrafi a chińska – wybrane przykłady | 207

 

 

 

Opinie

Na razie nie ma opinii o produkcie.

Napisz pierwszą opinię o „Papier, tusz i pędzel, czyli traktat o chińskiej kaligrafii”

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *