www.zak24.pl
KSIĘGARNIA NAUKOWO - AKADEMICKA

Miejsce, przestrzeń, krajobraz – edukacyjne znaki

35,00 

ISBN: 978-83-7865-278-6
Rok wydania: 2015
Liczba stron: 322
Format: B5

oprawa miękka

Opis

Miejsce, przestrzeń, krajobraz – edukacyjne znaki

Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego

Autor: Teresa Sadoń-Osowiecka (red.)

 

Autorzy książki to pedagodzy, dydaktycy i geografowie, zajmujący się problematyką społeczną. Interesujące, a zarazem paradoksalne w tym kontekście, jest przedstawienie miejsc znanych, oswojonych (na przykład klasy szkolnej, czy pokoju nauczycielskiego) z innej perspektywy, ukazującej ukryte znaczenia, relacje władzy czy bezsens racjonalnie – wydawałoby się – urządzonych pomieszczeń. Na przeciwległym krańcu sytuuje się oswajanie miejsc, których z racji pełnionych przez nie funkcji, dla człowieka z zewnątrz oswoić się nie da. Przykładem takiego oswojonego miejsca może być więzienie.

Spis treści
Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
I. Szkoła – miejsce czy przestrzeń
Jolanta Zwiernik
Przestrzenie i miejsca w krajobrazie dzieciństwa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
Dorota Klus-Stańska
Szkolna klasa – miejsce (nie)przyjazne dziecku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39
Anna Suma
Przestrzeń fizyczna a szkoła . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63
Iwona Majcher
Teren przyszkolny w projektach studenckich . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 83
Anna Kossobucka
Oswoić przestrzeń szkoły – ogród szkolny jako miejsce edukacji . . . . . . . . . . 91
Maria Marcińczuk
Edukacja bez ścian – przestrzenie edukacyjne w afrykańskiej wiosce . . . . . . 103
Magdalena Wawrzyniak-Śliwska
Przestrzeń nieprzyjazna: rzecz o pokoju nauczycielskim . . . . . . . . . . . . . . . 123
II. Miejsca i przestrzenie edukacji pozaszkolnej
Jolanta Kruk
Muzea i jego ścieżki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133
Klaudia Nowicka
Rola muzeów etnograficznych
w procesie kształtowania tożsamości regionalnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 145
Magdalena Szmytkowska
Gdynia – w poszukiwaniu miejskiej
tożsamości i jej edukacyjnych odniesień . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 153
Lucyna Przybylska
Swarożyca, Świętojańska, Żydowska – nazwy ulic mówią . . . . . . . . . . . . . . . 169
III. Świat w umyśle
Mariusz Czepczyński
Nauka (z) krajobrazu kulturowego.
O uczeniu się i czytaniu znaków w przestrzeni . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 181
Łukasz Kruk
Naive Geography: a bit of common sense . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 197
Ewa Jaworska
Lokalne środowisko geograficzne
a aktywność poznawcza uczniów w świetle badań terenowych
prowadzonych w ramach programu matury międzynarodowej . . . . . . . . . . . 205
Teresa Sadoń-Osowiecka
Krajobrazy Gdyni według uczniów gimnazjum –
między symulakrem a autentycznym przeżywaniem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 219
Anna Wasilewska
Baśniowe przestrzenie –
wewnętrzna topografia świata życia człowieka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 233
IV. Ludzie w miejscach i przestrzeniach
Aleksandra Cicharska
Regionalizm a zdarzenia i struktury
demograficzne (na przykładzie województwa pomorskiego) . . . . . . . . . . . . 255
Jolanta Sokołowska
Ulica jako przestrzeń (re)socjalizacji dzieci z obszarów wykluczeń . . . . . . . 265
Małgorzata Przybysz-Zaremba
Zakład karny jako przestrzeń widziana
z perspektywy osadzonego – studium przypadku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 287
Literatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 307

Opinie

Na razie nie ma opinii o produkcie.

Napisz pierwszą opinię o “Miejsce, przestrzeń, krajobraz – edukacyjne znaki”

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *